עיניים פקוחות ביקורת סרט

Eyes Wide Open Movie Review

תמונת כתביאיר הוכנר על "עיניים פקוחות":
"אסור להחמיץ!"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Eyes Wide Open
משחק זהר שטראוס, רן דנקר, טינקרבל, צחי גראד, אבי גרייניק, יצחק שרי במאי/ת חיים טבקמן  
ישראלי
ביקורת סרט לעיניים פקוחות מאת יאיר הוכנר | מבקר ראשי
ציון המבקר
"אסור להחמיץ!"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע53.3%
בבית
אחכה לדי.וי.די35.2%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות11.5%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
זו אולי השנה הטובה ביותר לקולנוע הישראלי מזה זמן רב. לראשונה אני מוצא את עצמי אומר לאנשים: "תעזבו אתכם מקולנוע אמריקאי או אירופאי – השנה יש קולנוע ישראלי מעולה, יותר טוב מכול מוצר הוליוודי ויותר טוב מכול סרט אומנותי אירופאי". אחרי קיץ שבו הקהל הישראלי נהנה משני סרטים תוצרת בית מבדרים ומוצלחים לקהל הרחב: "סיפור גדול" ו"אילי ובן", מגיע הסתיו ואיתו גם יגיעו שלוש יצירות קולנועיות שאסור לכם להחמיץ: "עיניים פקוחות", "עג'מי" ו"לבנון". הראשון שמגיע אל המסך הגדול הוא יצירת הביכורים של הבמאי חיים טבקמן.חיים טבקמן שערך את הסרט "חופשת קיץ", חוזר לעסוק בעולם החרדי ומספק קול ייחודי ומפתיע שלא אופייני כול כך לקולנוע הישראלי. מדובר ביצירה מאופקת, אפילו פיוטית, בעלת מבע קולנועי עשיר. גיבור הסרט הוא אהרון (זוהר שטראוס בהופעה מעולה). אביו זה עתה נפטר והוא יורש את האטליז המשפחתי באחת השכונות החרדיות בירושלים. אהרון נשוי לאשה מקסימה והוא אב לארבעה ילדים חביבים. כמו בכול סרט טוב גיבור הסרט יגלה שהחיים השלווים שהוא בנה לעצמו עומדים להתנפץ לרסיסים כאשר גורם זר יחדור לחייו ויחשוף את מה שגיבורנו ניסה להסתיר.
עזרי הוא צעיר חרדי שמגיע מצפת לירושלים בחיפוש אחרי ישיבה. הסיבה האמיתית לבואו נחשפת במהירות: הוא מחפש אחרי תלמיד ישיבה שאיתו ניהל רומן. אהרון מבחין בבדידותו של עזרי, ומציע לתת לו עבודה ומקום ללון. בעוד הוא מלמד את עזרי את רזי המקצוע, אט, אט כול מה שאהרון הדחיק במשך השנים סוחף אותו לרומן בלתי אפשרי. רן דנקר המגלם את עזרי מפתיע לטובה: כוכב הטלנובלות של yes מרשים בדמותו המסתורית של עזרי. הוא סוג של פאם פאטאל, רק גברי וחרדי. אין ספק שדנקר מספק בסרט זה את הופעתו הטובה ביותר אי פעם.הצד הטכני של "עיניים פקוחות" נוגע בשלמות. הצילום השמימי של אקסל שנאפט, העריכה המדויקת של המקצוען דב שטויר והמוסיקה המהפנטת של נתנאל מישלי משלימים את עבודת הבימוי המעולה של טבקמן. גם שחקני המשנה מעולים ותורמים רבות: טינקרבל שברירית כאשה הנבגדת וצחי גראד סוחף כהרגלו כרב הישיבה שבה מתפלל אהרון, אפילו אבי גרייניק בתפקיד קטנטן ואנושי.
הקצב האיטי של הסרט מכניס את הצופה באיטיות אך בחוכמה לתוך מערבולת הרגשות שלתוכה נסחף גיבור הסרט, אהרון. המפגש עם עזרי מעורר אצל אהרון את יצר החיים. עם האהבה החדשה מתעוררות אצלו שאלות רבות לגבי טאבואים ופריצת גדרות העולם הסובב אותו.העוצמה של הסרט נובעת מכך שאהרון מודע לתוצאות הרות הגורל אבל מחליט להיכנס לתוכן בעיניים פקוחות מאחר ואין לו שום דרך אחרת להמשיך את חייו. הוא יודע שמשפחתו עומדת להתפרק והוא יאבד את אשתו וילדיו. החברה החרדית המקיפה מלוכדת, תומכת ומסורה רק כאשר כול מי שנמצא בה פועל לפי עקרונותיה. החברה שאותה הכיר ואהב תהפוך את פניה אל מול הפרט שמאיים לצאת כנגד הקוצנזוס. הוא עומד בפני סכנת נידוי ואף מול איומים באלימות ורצח. גם אם עזרי ינטוש את אהרון ויעזוב את ירושלים, הגיבור לא יוכל לחיות בשקר מול האמת הפנימית שעולה ומציפה אותו. הוא יהיה חייב להמשיך בדרכו שלו כי אם הוא לא יעשה זאת הוא ישקר לעצמו וליצר החיים שלו."עיניים פקוחות" כבר הספיק להשתתף בפסטיבל קאן, להתקבל לפסטיבל טורונטו היוקרתי ולהימכר להפצה בארה"ב וברחבי העולם. זוהר שטראוס זכה על תפקידו בפרס השחקן הטוב ביותר בפסטיבל ירושלים והסרט עצמו זכה לציון לשבח. באופן תמוה על גבול הביזארי חברי האקדמיה לקולנוע החליטו להתנער מהסרט כמעט לחלוטין, במקום להעניק לסרט ויוצריו את הכבוד הראוי להם. לעומתם, אני מקווה שהקהל הישראלי לא יחמיץ את הסרט הנפלא הזה.
עיניים פקוחות - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: חיים וינטראובגיל: 4113/07/2014 13:54:14
9/10אייקון ציון
הכי חשוב: לא נופל לקלישאות חבוטות וצפויות. סרט מעניין, כבד וסוחף למדיי על מימוש תשוקות אסורות בחברה החרדית. משחק מאופק וטוב של השחקנים. זהר שטראוס מצליח להביע במבט אחד עולם שלם של תחושות, רגשות ופחדים. טינקרבל מצויינת באנטי טייפקאסט של האשה החרדית השקטה אבל לא כנועה. רן דנקר משכנע וכל האווירה מינימליסטית ומתאימה לסיפור. סרט חשוב ומעניין.
שם: מיכלגיל: 4212/10/2009 11:10:22
10/10אייקון ציון
מה שעוד אהבתי בסרט זה את העובדה שהדמויות אינן נופלות לתיוג קלישאי מוכר: למשל הפיתוי להציג את אשתו של אהרון כטרחנית כבדת משקל ומשעממת - לא, היא יפה, צעירה ועדינת נפש כך שהוא לא נמשך לעזרי מטעמי מיאוס באשתו. הקטע שבו אהרון ועזרי מסתערים זה על זה מוכיח לי, מעמדה סטרייטית לחלוטין, שאינטימיות מינית ותשוקה מדהימות ביופיין,בכל סיטואציה, כאשר כך הכוונה להציגן. בקטעי ההתעלסות העדינים, המבוימים להפליא - המצלמה סורקת אט אט את המחסן העלוב ורק אנחות האהבה נשמעות, כאשר גופות הגברים עמומות ברקע - קצת הפריע לי שרן דנקר נראה קצת "בחוץ", לא כמו שהסיטואציה העלילתית מחייבת אבל זוהר שטראוס אמין ומשכנע בכל שנייה של משחקו. סרט יפה ורגיש, חף מהתייחסות סטריאוטיפית לכל דבר ועניין.
שם: איריסגיל: 5211/10/2009 13:56:17
10/10אייקון ציון
יאיר הוכנר סוף סוף ביקורת מפרגנת שנותנת לסרט את הכבוד והציון המגיעים לו. בתור מי שלא צפתה שנים בסרטים, מטעמי "חזרה בתשובה" ועכשיו חוזרת אט-אט בכוון ההפוך, מתוך מטרה לקחת את הטוב משני העולמות, ומתוך היכרות מעמיקה עם החברה החרדית על יופייה ובעייתיותה - הסרט הזה הוא יופי צרוף בעיניי, שעדיין מתנגן לי בזכרון כמו שיר יפיפה שמסרב להרפות, סרט עוצר נשימה, מכאיב ומטלטל המציב מורכבות טרגית ותעזבו אותי מכל הביקורות הקטנוניות על כל מיני פרטים טכניים, שנובעות מאיזו קרירות מקצועית אקדמית שאינה במקומה. כל הכבוד לחיים טבקמן ולצוות השחקנים הנפלא - בעיקר רן דנקר שאין לי היכרות אתו מטלנובלות ולכן שופטת אותו ממקום נקי ובלתי משוחד וכמובן לזוהר שטראוס הבלתי נשכח שהציג משחק מדהים ומזכיר לי בעיניו מלאות ההבעה וממלאות המסך - עיניים שמתאימות לשם הסרט - את פיטר או'טול האגדי, לא פחות ואולי אף יותר. כיף להיווכח בשדרוג האיכות והאומץ לעסוק בנושאים אמיתיים של הקולנוע הישראלי החדש!
קישורים
חץ עיניים פקוחות (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי ישראלי
בית Home 2023 חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Kong Fu Panda 42קונג פו פנדה 4ציון גולשים10 / 9.3ציון מבקרים5 / 3.3
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
Home 20234ביתציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.7
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט