"המתופפת הקטנה" נולד כספר ועבר הסבה לסדרת טלוויזיה - אם כי ההסבה כאן אמורה הייתה לעבור חלק יחסית, מכיוון שלמרות אובדן הנפח במעבר, הסיפור נשען על בסיס עלילתי עשיר. "המתופפת הקטנה" הוא אחד מספריו המורכבים והעשירים ביותר של ג'ון לה־קארה, שעדיין, בגילו המכובד ממשיך לכתוב ולהוציא ספרים בקצב מסחרר.



ניסיונות עבר לעבד את ספריו של לה־קארה לסרטים הסתיימו בקול ענות חלושה. "החפרפרת" עם גארי אולדמן היה נפילה טורדנית. "בית רוסיה" הצליח מעט יותר. בעייתו העיקרית של לה־קארה היא שהסופר שבו מתעקש על יצירה ספרותית משובחת והבנה דקה ביותר של טבעו של האדם, ולטלוויזיה, שהיא מטבעה מדיום שממהר לסגור עניין תוך 50 דקות לפרק, אין סבלנות להבלים כאלה.



גם העלילות שלה־קארה רוקם מורכבות להפליא ובעצמן נובעות מתוך מבנה האישיות של דמויותיו, וכל צעד בעלילה נבנה נדבך על נדבך, לאט־לאט, לא רץ לשום מקום, לא בוער לו דבר, מה שאומר שמבחינת אנשי קולנוע וטלוויזיה, לה־קארה ממש טיפוס מרגיז.



מאידך הוא כל כך טוב, כל כך מפתה, ופעם אחר פעם הם מטיחים את ראשם בקיר ונכשלים, והתוצאה בדרך כלל היא שהצופה סובל. ולכן, עוד לפני שנאמרת מילה על הסדרה החדשה, מי שבאמת מעוניין ליהנות מיצירות ג'ון לה־קארה הנפלאות, מומלץ לו לוותר על קולנוע וטלוויזיה, לרדת לחנות הספרים הקרובה ולרכוש כמה מספריו של הענק הבריטי.





ולמי שבכל זאת מתעקש על הסדרה, מובטחות לו צרות מהרגע הראשון. מכיוון שהסדרה חייבת לשטח, לרדד, אין לה זמן להעמיק בדמויותיו המרתקות של הסופר, מתקבלת על המסך דייסה מבולגנת ובלתי מובנת. למשל מרטי, ראש המבצע, הטיפוס רב־הרבדים, איש הריגול הסופר־מקצוען, ניצול השואה בעל הנפש המסוכסכת, הופך לאדם בעובי דיקט שמוזרותו מסתכמת בדיבור צרוד (גארי אולדמן, זוכרים?). ג'וזף, הסוכן בשטח, בן בלי ארץ, הלוחם מנוקב הכדורים, הופך לשתקן חיוור גרידא. ומה מחפשת ביוון הקבוצה שממנה הסוכנת צ'רלי? מה פתאום יוון בסיפור הזה?



צריך להיות בקי בספר היטב כדי לא לטבוע בעלילה המבולבלת הזו. מתי עלה הצוות על עקבות אחיו הצעיר של הארכי מחבל? מה יש לצוות לחפש בכפר האולימפי במינכן? מה הסיפור של שתי המרצדס האדומות עם הנעילה האחורית? אבל אין לסדרה די זמן להתעכב על הסברים. ואין זו אשמתה. זו אשמת לה־קארה האנוכי הזה, שלא מתחשב בה. שכתב עלילה עילאית, עשירה בפרטים, שמדיום טלוויזיוני אינו יכול לעמוד בקצבה. באמת לא יפה מצדו של ג'ון לה־קארה. מתי כבר יעזוב את הספרות ויתחיל לכתוב לטלוויזיה כמו שצריך?



"המתופפת הקטנה", הוט VOD, NEXT TV, החל מ־3.12