"בן חזר הביתה" – ביקורת

"בן חזר הביתה". ג'וליה רוברטס, לוקאס הדג'ס.

"בן חזר הביתה". ג'וליה רוברטס, לוקאס הדג'ס.

"בן חזר הביתה", אחד הסרטים הכי אמריקאים שתראו אי פעם, הוא סרט דרמה על פי תסריט שהיה יכול להתאים לסרט טלוויזיה בשנות ה-80 מכל בחינה, מלבד אחת גדולה: בתפקיד הראשי כוכבת הקולנוע ג'וליה רוברטס. יש אפילו רגע שבו רואים את המשפחה בסלון דרך מצלמה של מישהי, במקרה הזה כמובן באמצעות הטלפון, ולפני שלושים שנה זה היה יכול להיות מצלמת וידיאו.

בן (לוקאס הדג'ס, "מנצ'סטר ליד הים", "ילד מחוק") מגיע במפתיע לביקור בבית המשפחה שלו בערב חג המולד. מזה חודשים הוא שוהה במרכז גמילה מסמים. אמו (רוברטס) שמחה לראותו, כמו גם שני אחיו למחצה הצעירים. אחותו פחות נלהבת כי היא זוכרת היטב את ההתנהגות ההרסנית שלו וגם אביו החורג (קורטני בי. ואנס) פחות נלהב.

"בן חזר הביתה". לוקאס הדג'ס, ג'וליה רוברטס.

"בן חזר הביתה". לוקאס הדג'ס, ג'וליה רוברטס.

במהלך לילה ארוך מספקים לנו הסברים מיותרים לאיך בן הגיע למצב שלו. אמו תעשה הכול כדי שיישאר נקי ביום האחד שלו אצלם ותגן עליו בחירוף נפש מכל רעה. הסרט מתמקד בה ובפנים מלאי ההבעה של שחקנית שאנחנו מכירים היטב כבר 30 שנה. רוברטס מדויקת ונפלאה כשהיא צוחקת, מקשיבה, מגיבה, מחכה, מצפה, עצובה, כועסת, דואגת, תמימה, שמחה, מתרגשת. היא מרגשת וכיף לעקוב אחרי דמותה המורכבת. לעומת זאת, הדמות של בן יותר בעייתית. את הסרט כתב וביים פיטר הדג'ס, אבא של לוקאס, והטקסט שבפיו והשחקן בקושי מעוררים רגשות כלשהן. הוא לא כל כך מעניין. זאת היתה אמורה להיות דמות עצובה שעשתה דברים איומים ומנסה לכפר על כך, שנלחמת בשדיה הפנימיים, אבל זה לא קורה, בניגוד למארק רופאלו ב"מישהו לסמוך עליו", למשל, שגילם אדם פגום, פגוע, מעורר חמלה, נוגע ללב, שאצלו הכאב היה מוחשי ורציתי שיהיה לו טוב.

"בן חזר הביתה" מרגיש כמו לראות ילדים מעלים את "שנים עשר המושבעים" או ניסיון של ארנולד שוורצנגר לגלם פרופסור חלש והנמשל במקרה הזה: יוצר שהחלקים המשפחתיים של הסרט ידועים לו, ואלו של העולם הפשע מוכרים לו רק מסרטים ומסדרות שראה וכל הדמויות בחלק הזה הן כמו פרודיה. הצילום, בהתאם, כמו שחושבים שצריך להיות או מקובל: בקטע ריצה מותחת המצלמה באופן מיידי רועדת. זה לא עובד, זה מיותר. וגם המוזיקה הדרמטית לא תורמת פה. הכול יחד נותן הרגשה של חוסר אותנטיות.

"בן חזר הביתה". ג'וליה רוברטס.

"בן חזר הביתה". ג'וליה רוברטס.

על אף כוחה המוכח של ג'וליה רוברטס -שלא כיכבה בסרטים רבים בעשור האחרון- בקופות, הסרט הוקרן בארה"ב במספר מצומצם של בתי קולנוע והרוויח פחות מארבעה מיליון דולר. אפילו האמריקאים לא התעניינו בתמונה האמריקאית הזאת.

דירוג: ★★½☆☆

בן חזר הביתה (ארה"ב, 2018)
בימוי: פיטר הדג'ס | תסריט: פיטר הדג'ס | משחק: ג'וליה רוברטס, לוקאס הדג'ס, קורטני ב. ואנס, קתרין ניוטון | מוסיקה מקורית: דיקון הינצ'ליף | צילום: סטיוארט דרייבורג
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-21.02.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?