yed300250
הכי מטוקבקות
    24 שעות • 13.03.2019
    ברבור לבן
    סיפורה של רקדנית טראנסקסואלית צעירה, החווה התבגרות כואבת, מככב בסרט בלגי כובש
    בנימין טוביאס

    הסרט הבלגי הכובש, החכם והמקסים "נערה", שמככב במצעדי מבקרים מאז בכורתו בפסטיבל קאן האחרון, אמור היה להיות אחד הכוכבים הגדולים של טקס האוסקר האחרון בקטגוריית הסרט הזר - ראש בראש מול "רומא" המהולל. והנה, גם מול הסרט הזה קמה מהומה מעניינת, שהוציאה אותו מהתחרות.

     

    במרכזו עומדת נערה טרנסקסואלית (ויקטור פולסטר בתפקיד נהדר), כלומר שנולדה כילד, אך כל משפחתה כבר מקבלת אותה כאישה לכל דבר. ובכל זאת, האושר מבושש לבוא. הנערה לארה מתקבלת לאקדמיה יוקרתית לבלט בבריסל, שם גם שואפים להבין ולקבל אותה, ולהפוך אותה לרקדנית מצטיינת — ובכל זאת הגוף המשתנה שלה, ומקורותיה כנער, הם בעוכריה.

     

    לכאורה, סרטו הראשון של הבמאי הצעיר בן ה־28 לוקאס דונט, הוא סרט מתקדם ואנטי־טרנסופובי להפליא. אך הוא גם בוחן שאלה מטרידה: גם אם הסביבה סביבך היא הכי מתקדמת, ליברלית ומכילה, האם באמת נגמרו הקשיים בחיים בתור טרנסקסואל? הסרט מצטיין בבניית דרמה עדינה, מדורגת, שבה העולם המושלם שמסביב לנערה לא בדיוק מתמוטט — אלא נשבר ומתעקם אט־אט כשמתברר שגם היא עצמה וגם סביבתה מתקשים עם השינוי: למשל ברגע דוקר ומביך שבו אחיה הקטן קורא לה בשמה הגברי, או בסצנה מצמררת ממש שבה חברותיה לכיתה מזמינות אותה למסיבת פיג'מות אומללה.

     

    אולי זו לא הייתה כוונת המשורר, אבל אני בכלל חוויתי את "נערה" כסרט אימה בסלואו־מושן. "נערה" נראה לפרקים כבן דוד רחוק של "ברבור שחור" עם נטלי פורטמן, עוד סרט על רקדנית צעירה שנאבקת בגופה המתבגר והמשתנה בניסיון להפוך לבלרינה הכי טובה. כאן המאבק הוא פנימי הרבה יותר, ובכל זאת הסרט מותיר אותנו בסוף עם תחושת מחנק בגרון.

     

    ולמה השערורייה? הזעם מצד מבקרים מהקהילה הטרנסקסואלית הגיע משני כיוונים: אחד, מדוע לא לוהק לתפקיד הראשי שחקן טראנס? (ביקורת נכונה לכל סרט הוליוודי שהעמיד סטרייטים בתפקידי להט"בים, למשל "הר ברוקבק"), ולמה הוא מראה בכזו חדווה סיפור על טרנסקסואלית שסובלת, ולא כזו המאושרת בגופה? כמבקר שחווה את הסרט כגבר סטרייט — שאולי לא רגיש לכל הניואנסים הפוגעניים האפשריים — אני יכול רק לענות שכאן נמצא המקור לדרמה והכאב של הדמות, ושייצוג לא תמיד חייב להיות פרסומת. לפעמים החיים מלאי דרמה, ואימה.

     

     


    פרסום ראשון: 13.03.19 , 18:23
    yed660100