"משחקי הכס", עונה 8 – ביקורת פרק 1

"משחקי הכס". קית הרינגטון, אמיליה קלארק.

"משחקי הכס". קית הרינגטון, אמיליה קלארק.

פרקי הבכורה של עונות "משחקי הכס", הם בדרך כלל פרקים איטיים שנועדו לתזכר אותנו היכן עומדים ומה הסטטוס של כל החיילים על לוח השחמט. גם הפרק הראשון של עונה 8 נכלל במסורת הזו, אבל אני מחשיב אותו כמתגמל יותר משום שהוא התעמק בבניית מעמדו של ג'ון שלג. [ספוילרים עד סוף הביקורת] בסדרה שבה יש כבוד רב כל כך לתככנים ולמזימות, חתירה תחת דאינריז כשליטה הדגולה המיועדת של כל שבע הממלכות (פלאשבק לימיה כשליטת עיר), ובמקומה התעסקות רבה ברעיון ההכתרה של ג'ון שלג למלך, הם בהחלט משהו טוב.

הפרק נפתח עם הגעתם של ג'ון ושל דאינריז אל ווינטרפל עם כל הצבא שגייסה דאינריז, עם חברים כמו טיריון, וכמובן עם הדרקונים. ג'ון דואג להזכיר לדאינריז (ובעיקר לנו) שצפונים לא אוהבים זרים, ואנחנו זוכים לתיקוף של כך מצד הכתף הקרה שמראה סאנסה לדאינריז, ובדיון סוער באולמות ווינטרפל מול מנהיגי הבתים. אגב הדיון הסוער – כבר בו, וגם בהמשך, הדמויות תצבענה על מספר חורי עלילה בסדרה, אבל החורים לא יסתמו בעקבות הזרקור שהופנה אליהם. אחד הוא למשל מה אמורים לאכול הדרקונים (האם תושבי ווינטרפל אמורים לחשוש לחייהם?).

"משחקי הכס".

"משחקי הכס". בראן בוהה.

הפרק עמוס במפגשי דמויות שלא ראו האחת את השניה זמן רב, כמו משפחת סטארק הפוגשת זו את זו, טיריון וסאנסה, אריה וגנדרי, אריה וכלב הציד, ועוד. המפגש בין ג'יימי לאניסטר לבין בראן סטארק, שהפך לנכה בעונה הראשונה בגלל שג'יימי דחף אותו מהחלון, הוא כביכול השיא של הפרק וחותם אותו בסוג של מתח. אלא שהמבט החלול של בראן, שאותו הדגים שוב ושוב בעבר וגם רבות בפרק הזה בדיוק באותה הצורה, גורמות לי לצפות שלא יקרה מזה כלום. בראן יפסח על התעמתות, כי הוא מבין – כמו שהוא אומר בתחילת הפרק, שהכל מתגמד מול המלחמה העתידית כנגד מלך הלילה.

"משחקי הכס". קית הרינגטון.

"משחקי הכס". קית הרינגטון בתור ג'ון, רוכב לראשונה על דרקון.

השיא הרעיוני (והויזואלי) האמיתי הוא הרכיבה של ג'ון על הדרקונים. עוד חיזוק למעמדו בתור היורש החוקי לבית טארגריאן, והכנה למלחמה הגדולה מול מלך הלילה, שבה גם הוא וגם דאינריז ירכבו על דרקונים כנגד הדרקון של מלך הלילה. סצינת הרכיבה מסתיימת ברומנטיקה דביקה בין ג'ון לדאינריז, שרק מחזקים את הטיעון של ג'ון בסצינה הבאה מול סאנסה: מה זה משנה מי יחזיק בתואר המלוכה? חוץ מזה שהדבר הכי דחוף הוא בכלל לשרוד את מלך הלילה, ולא כל כך נורא אם צבאותיה של דאינריז יובלו לקרב על ידה, וצבאות הצפון יובלו לקרב על ידי ג'ון – בסופה של עונה, בהנחה שיהיה סוף אמריקאי טוב ושניהם ישרדו: ג'ון ודאינריז יכולים למלוך יחד, לא? כלומר על כס הברזל הקיים יש מקום לאחד (מה רע בבניית עוד כס?), אבל השליטה דה פקטו (וגם התואר) יכולים להתחלק בינהם, כזוג אוהב ומצליח שמשלים זה את זו, בשאיפות ובשיקול הדעת. כמו ברוח המאות שקדמו למאה שאנחנו חיים בה, לא אמור להיות כל כך משנה לאף אחד שדאינריז היא דודה של ג'ון (אולי סאנסה תגיד משהו עוקצני).

הפרק חושף סוף סוף את הסוד הגדול של הסדרה בפני הדמות הרלבנטית. הגיע הרגע שבו ג'ון מבין שהוא השיר של האש (אאיגון טארגריאן) ושל הקרח (אליאנה סטארק). אהבתי את האיזכור לנד סטארק. סאם (בגילומו של ג'ון בראדלי), שמגלה לו את כל ההיסטוריה הזו, מציג ללא ספק את המבט והמשחק הטובים ביותר בפרק, החל ברגע שבו דאינריז מספרת לו שקטלה את אביו ואחיו, ועד לשכנוע של ג'ון באמת.

"משחקי הכס". ג'ון בראדלי.

"משחקי הכס". ג'ון בראדלי מגלה שדאינריז קטלה את אביו ואחיו.

אקנח באותה מטאפורה שפתחתי איתה את הביקורת: החיילים על לוח השחמט לא זזו הרבה וההתפתחויות אינן מסעירות, אבל קרו דברים מעניינים, וזה יוצא דופן לפרק בכורה של עונה ב"משחקי הכס".

דירוג: ★★★½☆

משחקי הכס, עונה 8
כל יום שני ב-yes, ב-HOT, ובסלקום.
מאחורי הקלעים של עונה 8 פרק 1:

הצצה לפרק 2 בעונה:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?