ביקורת #2: ממזרים חסרי כבוד

מימין: בראד פיט ואלי רות. מתוך ממזרים חסרי כבוד.

מימין: בראד פיט ואלי רות'. מתוך ממזרים חסרי כבוד.

"ממזרים חסרי כבוד" הוא מעשייה ארוכה שמתרחשת בצרפת הכבושה בימי מלחמת העולם השנייה. לכל מי שמצפה לראות יחידה של חיילים יהודים כותשת ורומסת לנאצים את הצורה, מצפה אכזבה: כמעט לא רואים בפעולה את החבורה שעל שמה קרוי הסרט, ולמעשה, אין כל כך הרבה אלימות (אך זו שישנה – אכזרית וגרפית למדי). כמו כן, התפקיד הראשי אינו של בראד פיט (כמפקד הלא-יהודי של היחידה המיוחדת המכונה 'ממזרים') אלא של השחקן האוסטרי כריסטוף וולץ, המגלם מפקד אס.אס. בשם האנס לנדה. למרות שהוא מופיע בסרט יותר מכולם, וולץ זכה בפרס שחקן המשנה הטוב ביותר בפסטיבל קאן האחרון.

אין ספק שקווינטין טרנטינו יודע למצוא מוסיקה מתאימה לסרטים שלו. במקרה הזה, מקורות רצועות המוזיקה השונות כוללות מוסיקה מסרטי מלחמה ישנים ומסרטים בהלחנת אחד מגדולי מלחיני הסרטים אניו מורקוני ("הטוב, הרע והמכוער"). טרנטינו, שכתב וביים, יודע ליצור מתח, לבנות סיפור ואני מעריך את השימוש בקטעים ארוכים, אך הוא לקח את זה לכיוון מוגזם (הקטע האינסופי בפאב במרתף, למשל). חבל שהוא מרגיש צורך לתבל את הסרט בתוספות האופייניות לו שמעייפות במקרה הזה: החלוקה לפרקים, פלאשבקים קצרים עד ארוכים (כולם מיותרים), כתוביות על המסך, הניסיון ליצור מיתולוגיה לדמויות בעלות שמות וכינויים הלקוחים מספרי קומיקס (בדומה לדמויות ב"להרוג את ביל", שם זה התאים לסגנון הסרט), בעיקר כי הן לא מתאימות לסיפור שהוא רצה לספר פה והן פוגעות בעלילה שבין כה וכה בדיונית ולא צריך להכביד עליה שטיקים להנאת מעריציו. וכרגיל אצל טרנטינו חובב הציטוטים הקולנועיים, נזרקים לאוויר שמות של סרטים ושחקנים גרמנים.

מבלי לגלות יותר מדי, כי אי שם מסתתר לו סרט מתח, אספר שמדובר בקורותיה של שושנה דרייפוס, יהודיה שמשפחתה נרצחה וחייל גרמני מתאהב בה. במקביל, נרקמת מזימה בריטית-אמריקאית להתנקש בחיי בכירי המפלגה הנאצית, ובראשם היטלר, בעזרת שחקנית קולנוע גרמנייה.

יחד עם בראד פיט וכריסטוף וולץ, מככבים ב"ממזרים חסרי כבוד", דניאל ברוהל ("להתראות לנין!") כחייל הגרמני שהופך לכוכב קולנוע; איליי רות' (הידוע בעיקר כבמאי סרט האימה "הוסטל" שטרנטינו הפיק) כחבר ביחידת הממזרים; מייקל פסבנדר ("300") כחייל בריטי; ושתי נשים מרשימות ביותר: דיאן קרוגר ("אוצר לאומי") ככוכבת הקולנוע הגרמנייה ומלאני לורן כשושנה דרייפוס. הצילום בסרט נהדר, כמצופה מרוברט ריצ'ארדסון שצילם את "להרוג את ביל" וזכה בשני אוסקרים (על "ג'י.אף.קייי" ו"הטייס").

מימין: אלי רות, טיל שווייגר, סאם לוין. מתוך ממזרים חסרי כבוד.

מימין: איליי רות', טיל שווייגר, סאם לוין. מתוך ממזרים חסרי כבוד.

"ממזרים" יעבור בקרוב את ההכנסות של "ספרות זולה" ולהפוך לסרטו המצליח ביותר של טרנטינו. במקור נקרא הסרט Inglorious Basterds, כשהמילה "ממזרים" כתובה בשגיאת כתיב כפי שהוגים את המילה במבטא דרומי (אלדו ריין, דמותו של ברד פיט, מגיעה מטנסי) ורומזת גם ל-terds (כינוי עגה לחרא).

זהו סרט מתח ארוך מאוד (שעתיים וחצי) וילדותי, שמעריצי טרנטינו יאהבו, ייהנו ממנו וגם יצחקו במקומות הנכונים. הסרט עִניין אותי רוב הזמן אך אני לא מסכים עם משפטו האחרון הארס פואטי של ברד פיט בסרט. בשמחה הייתי מוותר על כל הקטעים המגוחכים עם היטלר, יחד עם עוד חצי שעה או יותר של הסרט, זה רק היה עושה לו טוב.

דירוג: ★★½☆☆

לחצו כאן לעבור לביקורת של אלי שגב על "ממזרים חסרי כבוד"

ממזרים חסרי כבוד
ארה"ב, 2009
152 דקות.
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-17.09.2009 בבתי הקולנוע.
בימוי:
קווינטין טרנטינו
תסריט:
קווינטין טרנטינו
שחקנים:
בראד פיט
כריסטוף וולץ
מלאני לורן
דיאן קרוגר
אלי רות'
מייקל פסבנדר

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?