"פוקימון: הבלש פיקאצ'ו" – ביקורת #2

"פוקימון: הבלש פיקאצ'ו". ג'סטיס סמית', קתרין ניוטון.

"פוקימון: הבלש פיקאצ'ו". ג'סטיס סמית', קתרין ניוטון.

"פוקימון: הבלש פיקאצ'ו" הוא סרט הרפתקאות לילדים עם מעט מסתורין והרבה אנימציה ממוחשבת המתרחש בעולם הבדיוני של סדרת "פוקימון", ללא קשר ישיר לעלילה שלה. למרות ההברקה המבטיחה שהקדימון מציג, בו הדמות המתוקה פיקאצ'ו מדברת בקול מבוגר ורוטן, שהסרט עשוי לקרוץ גם לקהל בוגר, כמו שמצליחים לא מעט סרטים שמכוונים לקהל צעיר (בעיקר אנימציות), העלילה נותרת לא מתוחכמת ודי משעממת. כמובן, זה לא ימנע מילדים להנות ממנו מאד. הדבר הבולט ביותר לטובה הוא האנימציה הממוחשבת שהיא מפעימה ומיוחדת.

זהו סרטו החמישי של רוב לטרמן שעוסק באופן בלעדי בסרטים המכוונים לילדים. דווקא סרטיו המצוירים באופן מלא – "סיפורו של כריש" (2004) והסרט הכיפי "מפלצות נגד חייזרים" (2009) מאזנים יפה את הפנייה לילדים ברובד אחד ולמבוגרים ברובד אחר. התרגום של העולם המצויר לעולם המצולם עם אנימציה ממוחשבת מוצלח ביותר והאינטראקציה בין הדמויות האנושיות והלא אנושיות עובדת היטב. אבל לטרמן לא ידע למנף את ההישג הזה לכדי סרט ששועט קדימה, מרכיב הכרחי בסרט הרפתקאות.

למי שלא שמע על סדרת האנימציה שהתחילה בשנת 1997 (שמבוססת על משחק וידאו שיצא שנה קודם לכן) ונמשכת עד היום, ביקום הפוקימון חיים בני האדם לצד מעין חיות בעלות יכולות מופלאות הנקראות פוקימונים. קיים ספורט שעבורו תופסים בני האדם את הפוקימונים כדי לאמן אותם להילחם זה בזה. ביקום זה חי שמאי צעיר בשם טים גודמן (ג'סטיס סמית', "עולם היורה: נפילת הממלכה") שמתבשר שאביו החוקר המשטרתי, איתו ניתק קשר לפני שנים רבות, נהרג בתאונה ביחד עם שותפו לעבודה הפוקימוני. הוא נוסע אל העיר בה התגורר אביו, ריים סיטי, עיר בה בני האדם לא חוטפים פוקימונים, אלא חיים ועובדים ביחד. העיר הינה פרי מוחו הקודח של האוורד קליפורד (ביל ניי, "אהבה זה כל הסיפור", "כל הזמן שבעולם"), חוקר פוקימונים מוערך, שמנהל את העיר ביחד עם בנו רוג'ר.

"פוקימון: הבלש פיקאצ'ו". קתרין ניוטון, ג'סטיס סמית'.

"פוקימון: הבלש פיקאצ'ו". קתרין ניוטון, ג'סטיס סמית'.

בדירתו של אביו, טים נתקל בפיקאצ'ו הפוקימון ובאופן מטריד הוא מצליח להבין את מה שהוא אומר (בקולו של ריאן ריינולדס, "דדפול", "ההצעה"). פוקימונים בדרך כלל לא מובנים לבני האדם, וכפי שמתברר לשניהם, הוא היחידי שמבין אותו. חוסר המתאם בין החמידות המתפרצת של פיקאצ'ו לבין האמירות נטולות התמימות שלו הוא התורם הבלעדי לנקודות ההומור בסרט. כיוון שלמרות הדיווחים שפיקאצ'ו גם נהרג באותה תאונה, הוא למעשה שרד, ניצוץ של תקווה ניצת בטים והוא יוצא ביחד עם הפוקימון הפרוותי לגלות מה עלה בגורלו של אביו. בדרך טים נתקל בכתבת חדשות זוטרה בשם לוסי סטיבנס (קת'רין ניוטון, "שקרים קטנים גדולים", "בן חזר הביתה") שמנסה לחשוף את האמת ובדרך לקדם את הקריירה שלה והיא מהווה את הצלע הנשית בהרפתקה.

ללא שום ספק, שאר הדמויות בסרט מחווירות לצד פיקאצ'ו. לא רק שמחכים למוצא פיו של ריינולדס במהלך כל הסרט, הן גם פשוט לא מעניינות. ריינולדס כהרגלו משעשע, אך נראה שהיה צריך חומרים קומיים קצת יותר משובחים בשביל לזהור באמת. סמית' וניוטון סבירים למדי בהופעתם וגם הם מוגבלים על ידי תסריט חסר מעוף. ביל ניי מגלם דמות שכמוה גילם לא מעט פעמים, אותו איש טוב לב וגמלוני במקצת וקן וואטנבה ("התחלה", "הסמוראי האחרון") בהופעה קצרה וחסרת ייחוד, שבעיקר הייתה חשובה בשביל הסמן היפני של הזיכיון.

האנימציה בסרט מושקעת ולו רק בשבילה שווה למעריצים האדוקים לצפות בו. פיקאצ'ו מתוק מתמיד, אבל גם הפוקימונים האחרים יפהפיים ומרגישים אמיתיים. האפקטים הממוחשבים בקטעי האקשן מיוחדים, אך הדינמיות של אותן סצינות לא מחזיקות במתח הנכון, שלא כמו בסרטים המצוירים בדו מימד. נראה שהדגש הוא על האסתטיקה של הכל, במקום שהיא תשרת את הסיפור.

כאמור, הסרט מכוון לילדים, ואפילו לא גדולים, שמתעניינים בעלילה, ורוב ההורים יצטרכו להשתעמם במהלכו. אה, כן, אם גיליתם שהתבלבלתם והבאתם את הילד שלכם שלא קורא כתוביות תרגום לסרט לא מדובב, מה שמאלץ אתכם להסביר לו מה קורה בכל סצינה, והוא גם מדבר הרבה, כי הוא לא שוקע בתוך הסרט, מה שלא מרפה את ידיכם, למרות שהצופים שיושבים לצדכם מעירים לכם שאתם מפריעים, אולי כדאי להתעשת, לצאת מהאולם ולחזור להקרנה אחרת, הולמת יותר בשבילו ובשבילכם. הייתה לי חווית צפיה נהדרת, כמו שאתם מתארים לעצמכם.

דירוג: ★★☆☆☆

פוקימון: הבלש פיקאצ'ו (יפן, ארה"ב, 2019)
בימוי: רוב לטרמן | תסריט: ניקול פרלמן, רוב לטרמן | משחק: ריאן ריינולדס, ג'סטיס סמית',קתרין ניוטון, ביל ניי, קן ווטנבי, כריס גיר | מוסיקה מקורית: הנרי ג'קמן | צילום: ג'ון מת'יסון
הפצה: טוליפ אנטרטיימנט, החל מה-09.05.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?