"אלאדין" (2019) – ביקורת #1

"אלאדין". וויל סמית', מנה מסעוד.

"אלאדין". ויל סמית', מנה מסעוד.

"אלאדין" המצויר מ-1992 הוא סרט מעולה ומהטובים של דיסני בעת החדשה (העת החדשה של דיסני התחילה עם "בת הים הקטנה" ב-1989). בניגוד לסרטים המצוירים של דיסני שאני פחות אוהב שיש בהם שירים טובים, ב"אלאדין" גם שירים מצוינים והופעה יוצאת מן הכלל של רובין ויליאמס.

"אלאדין" (2019) בגרסה החיה בבימוי גיא ריצ'י (שגם כתב את התסריט עם ג'ון אוגוסט על פי הסרט המצויר), עם ויל סמית' כגִ'יני, הוא כמובן חלק מהגל המיותר -חסר כל טעם או ערך אמנותי מלבד הרצון לכסף- של עיבודים חיים לסרטי האנימציה של דיסני. זה השני מתוך השלושה השנה. "דמבו" לא היה הצלחה גדולה ו"מלך האריות" יהיה הצלחה ענקית וירוויח יותר ממילארד דולר כמו "היפה והחיה" עם אמה ווטסון ו"ספר הג'ונגל" שהתקרב מאוד לסכום הזה.

הבחירה בגיא ריצ'י, שסרטיו הקודמים לא היו ברוח דיסני במיוחד ("רוקנרולה", "לוק סטוק ושני קנים עשנים"), אינה לגמרי מוטעית מכיוון שהתנסה בסרטי פעולה עם אפקטים ("קינג ארתור" הנוראי) ורוח התנופה שהוא ידוע בה ועולם הפשע שהוא חובב מתאימים לדמות הכובשת של אלאדין. על הנייר גם ויל סמית' הוא בחירה לא רעה לגִ'יני, השד שיוצא מהמנורה ומעניק שלוש בקשות לפרחח הכייס אלאדין שמאוהב בנסיכה יסמין. אי אפשר להתחרות באנרגיות, בהומור, ובכל הדמות שגילם רובין ויליאמס. סמית' לא מביא משהו חדש או אחר לתפקיד וזה מייצג את כל הסרט, שהוא חצי שעה ארוך יותר מהמקור (ולא רק בשל שני השירים החדשים).

מֶנָה מסעוד (מהסדרה "ג'ק ריאן" שאני לא מכיר מישהו שצופה בה) ונעמי סקוט (בנובמבר נוכל לראות אותה כאחת מה"מלאכיות של צ'רלי" בסרט החדש) טובים כאלאדין ויסמין. במסגרת ה"עדכון" הלכו על הקטע של העצמה נשית באופן הכי לא מעודן שאפשר. השיר החדש של יסמין רוצה מאוד/מדי להיות Let It Go מתוך "לשבור את הקרח".

פחות מוצלחים: מארוון קנזארי (היה לו קול כזה מעצבן ב"רצח באוריינט אקספרס"?) כג'אפר; התוכי שלו יאגו פה בעיקר כי הוא היה בסרט המקורי; האפקטים לא מצליחים להחליף את הלהטוטים המצוירים שאפשרו הכוחות של ג'יני בגרסה המצוירת; יש שימוש יתר במסך ירוק. כן, גם בסרטי "הנוקמים" ואחרים זה נפוץ אך לרוב זה לא כל כך בולט, מורגש ומפריע; אגרבה נראית יותר מדי כמו תפאורה בפארק שעשועים של דיסני; קטע השיר היחיד המרשים הוא "הנסיך עלי" עם כניסתו של אלאדין לעיר כנסיך על פיל (עם יותר מדי צילומי אוויר מרוחקים); ועוד תחושה קטנה של החמצה: קטע הנשיקה של אלאדין ויסמין על המרפסת, ביוזמת השטיח המעופף, וזו אולי דוגמה שממצה את התחושה הכללית של גסות וחוסר עידון (כמו בקטע הריקוד המוגזם).

"אלאדין". מנה מסעוד.

"אלאדין". מנה מסעוד.

בעוד היחסים בין אלאדין ליסמין עשויים פה טוב והתלבושות מרהיבות אין שום סיבה לראות את הסרט הזה ולא את הגרסה המצוירת המקורית והטובה ביותר.

דירוג: ★★★☆☆

אלאדין (ארה"ב, 2019)
בימוי: גיא ריצ'י | תסריט: ג'ון אוגוסט, גאי ריצ'י | משחק: מנה מסעוד, ויל סמית', נעמי סקוט, מרוואן קנזארי | מוסיקה מקורית: אלן מנקין
הפצה: פורום פילם, החל מה-23.05.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?