משחקי הכס, פרק סיום הסדרה – מיצירה מפוארת לעפר ואפר

משחקי הכס הגיעה לסיומה והשאירה הרבה רגשות מעורבים אצל הצופים, גם בפרק הסיום עצמו וגם בתמונה הרחבה יותר של טיב העונה האחרונה. שימו לב - ספויילרים!

לתעשיית הטלוויזיה האמריקאית יש הרגל מגונה למתוח סדרות עד שהן הופכות למאוסות על ידי הצופים, ואין ספק כי העונה האחרונה של משחקי הכס בכלל ופרק סיום הסדרה בפרט הן דוגמאות מצויינות ועכשוויות לתופעה שלילית זו. על אף זאת, בכל זאת ניתן בסופו של דבר למצוא כמה נקודות חיוביות על הפרק האחרון.

מכאן והלאה יהיו ספויילרים של משחקי הכס עונה 8 פרק 6. המשך הקריאה – על אחריותכם!

לרכישת ספרי שיר של אש ושל קרח בהנחה לחצו על הבאנר:

אופוס שותפים

אחרי שחזינו בחורבן של מעלה המלך מתוך גחמה של הכותבים להפוך בכוח את דאנריס טארגאריין למלכה המשוגעת ממנה הזהיר ואריס לפני שהפך לאפר, פרק זה בחלקו הראשון הוא המשך ישיר אחרי הטרגדיה. ג'ון סנואו חייב לבחור במהרה האם הוא מאפשר לדאנריס להמשיך להחריב את ארצות העולם מתוך תחושת צדק שגויה או האם יעשה משהו בנידון כדי לעצור אותה לפני שתתחזק. על ההחלטה שלו משפיעה שיחה פילוסופית ארוכה בינו לבין טיריון, שנכלא באשמת בגידה אחרי שהתברר שעזר לאחיו ג'יימי לברוח מכלאו.

על טיריון נדבר בהרחבה בהמשך, אז בואו נשים אותו כרגע בצד. הסצינה המרכזית של הפרק היא העימות האחרון בין ג'ון לדאנריס, שהוא מילולי בעיקרו, במה שנשאר מהחדר של כס הברזל. ג'ון מעמת את דאנריס על הטבח הנוראי והמיותר שביצעה בתושבי העיר, אך היא משוכנעת בצדקתה שזו הדרך הנכונה לעולם טוב יותר. בסופו של דבר ג'ון מנצל רגע של אינטימיות בין השניים כדי לדקור אותה למוות.

לעימות הסופי הזה יש צדדים טובים וכאלה שפחות. הצד הטוב הוא שלאורך כל השיחה ביניהם, הצופים עוד אינם יודעים מה ג'ון החליט לעשות עם הדילמה שלו ממש עד לרגע האחרון בו הסכין ננעצת. בנוסף, האבל של הדרקון על מות דאנריס היה מחזה מרהיב שהגיע לשיא כאשר הוא התיך בלהבותיו את כס הברזל עד שלא נשאר ממנו זכר. כבר משלב מוקדם של הסדרה דאנריס רצתה "לשבור את הגלגל" של השלטון, ואין יותר סימבולי מזה מאשר להיפטר מכס הברזל אחת ולתמיד.

הצד הפחות מוצלח של העימות היה התוכן שלו. ההצדקות שנתנה בשיחה למעשיה עדיין אינן מתיישבות עם הדמות כפי שהתפתחה בשבע העונות הקודמות, מה שהפך חלק גדול מהשיחה הזו לשטחי. כמו כן, אחרי שבפרק הקודם החליטה דאנריס לנקוט במורא אחרי שג'ון דחה את חיזוריה היא עוד פעם עושה 180 מעלות ומציעה לו שוב להיות האחד שלה, על אף שהבעיה העיקרית לדחיה בכלל לא נפתרה – עצם היותם קרובי משפחה רחוקים והמשך היחסים ביניהם משמעותו גילוי עריות. לכן, ההצעה הזו נטולת כל היגיון והתחושה היא שהכותבים בחרו בפיתרון הזול והמהיר ביותר להציג בפני ג'ון הזדמנות לחסל אותה.

Photo by Helen Sloan/HBO

חלקו השני של הפרק מתרחש מספר שבועות לאחר מכן. טיריון מובא כאסיר על ידי תולע-אפור אל רחבה בה התרכזו שאר הלורדים המרכזיים ששרדו בווסטרוס כדי לדון בעתיד של ג'ון סנואו וטיריון. תולע אפור רוצה את ראשו של ג'ון, סאנסה ואריה רוצות בשחרורו ושני הצדדים מאיימים במלחמה אם אחד מהתרחישים הללו יתממש. כאן נכנס לתמונה טיריון, שמציע כי לאור חוסר ההסכמה בין הצדדים הפיתרון היחיד שנותר הוא להכתיר מלך חדש. בזכות נאום מעורר השראה של טיריון בנושא סביב מה אנשים מתאחדים, בסופו של דבר בראן מוכתר למלך של ווסטרוס, מינוס הצפון שקיבל עצמאות כממלכה נפרדת. מלכים לא יוכתרו יותר על פי דם ובתים אלא על פי מי שראוי לתפקיד, מה שמסמל את סוף השיטה הישנה שהייתה מציתה מלחמות. וג'ון חוזר לנקודה בה התחיל – כחבר במשמר הלילה על החומה, או לפחות מה שנשאר ממנה.

עם כל הכבוד לג'ון ולדאנריס, הכוכב של העונה הזו הוא ללא ספק טיריון. אמנם לפעמים הוא עושה טעויות, אבל הוא הרבה יותר אנושי מהם. דברי החוכמה שלו מניעים דמויות אחרות לפעולה ויוצרות שינוי אמיתי, לעומת ג'ון שבעיקר נגרר אחרי דאנריס בתירוץ ש"היא המלכה שלי". הוא גם היחיד בעיני שראוי לקבל הזדמנות שניה, והוא אכן מקבל אותה בדמות המינוי ליד ימינו של בראן. בכלל, פיטר דינקלג' הוא שחקן מוכשר ואני רוצה לנצל את ההזדמנות להודות לו על שהשתתף בפרויקט הטלוויזיוני האדיר הזה, ובמידה מסוימת אף הציל אותו.

מנקודה זו והלאה, המשך הפרק מרגיש כמו אפילוג של 40 דקות שמסרב להיגמר. את חלק מהסצינות היה אפשר להשאיר על שולחן העריכה ואף אחד לא היה מרגיש, לדוגמה הסצינה בה בריאן כותבת לזכרו ג'יימי והיה אפשר לקצר את זמן המסך של ג'ון בחצי. היו גם סצינות מעניינות יותר, כמו הפגישה הראשונה של המלך בראן ויועציו בה גם לראשונה מקבלים התייחסות לשם שיר של אש ושל קרח, אבל עדיין זה אפילוג שנמרח כראוי לעונה שרובה מרוחה עד כאב.

טיריון אמר כי מה שמאחד אנשים הוא סיפור טוב. זה בהחלט מה שאיחד את הצופים סביב משחקי הכס, לפחות בתחילת הדרך. על ההמשך אפשר להתווכח ועל טיב סוף הסיפור כבר כמעט יש קונצנזוס.

אז מה הלאה? ידוע כי HBO שוקדת על סדרת פריקוול לאירועי משחקי הכס. איפשהו בליבי הייתי מעדיף איזה ספין-אוף קצר על המסע אליו יצאה אריה סטארק, אבל בהתחשב שהשחקנית מייזי וויליאמס הודיעה כי היא פורשת ממשחק בעתיד הנראה לעין, לא הייתי בונה על זה.

העונה השמינית של משחקי הכס זמינה לצפייה בארץ למנויי הוט, יס וסלקום טיוי.

לרכישת ספרי שיר של אש ושל קרח בהנחה לחצו על הבאנר:

אופוס שותפים

תגובות

במאמר זה

נגישות