"צעצוע של סיפור 4" – ביקורת #1

"צעצוע של סיפור 4".

"צעצוע של סיפור 4".

"צעצוע של סיפור 4" פחות טוב משלושת הסרטים הקודמים בסדרה, והוא עדיין סרט מהנה. כיף לחזור ולצפות בשלל הדמויות הנהדרות המוכרות, בתוספת צעצועים חדשים מגניבים; יש רעיונות יפים, הסיפור שרצו לספר מוצלח רק חבל שהעלילה כל כך צולעת. אם יהיה "צעצוע של סיפור 5" (ואין סיבה שלא יהיה) אני מקווה שהוא לא יהיה עוד סיפור הצלת צעצוע.

"צעצוע של סיפור" (1995) היה סרט האנימציה באורך מלא הראשון שנעשה כולו במחשב, וזיכה את יוצריו בפרס אוסקר מיוחד על כך. הוא הביא לשינוי בתעשיית הקולנוע בכלל ובסרטי האנימציה בפרט (מספר סרטי האנימציה בשנה שהופקו בכל העולם הוכפל פי כמה). הוא סרט האנימציה הראשון שהיה מועמד לאוסקר על תסריט, ומאז היו מועמדים סרטי אנימציה נוספים בקטגוריה (אך טרם היה זוכה שכזה). ארבע שנים מאוחר יותר יצא "צעצוע של סיפור 2", סרט ההמשך הראשון של "פיקסר".

שנים של ציפייה להמשך קורותיהם של הדמויות האהובות משני סרטים טובים מאוד הביאו להצלחה חסרת תקדים כש-11 שנים מאוחר יותר "צעצוע של סיפור 3" הפך לסרט האנימציה הראשון שהרוויח מעל מיליארד דולר (והיה מועמד לאוסקר לסרט הטוב ביותר בקטגוריה המורחבת של 10 סרטים מועמדים). בסוף שלו הגיע לסיומו סיפורו של אנדי, הילד ששיחק בחדר הילדים שלו ב-95' עם וודי, באז ואחרים.
חלפו 9 שנים נוספות ומגיע סרט המשך נוסף של "פיקסר", שבשנים האחרונות התרכזו יותר מדי בסרטי המשך, אשר הצליחו מאוד אך לא היו טובים כמו הסרטים הראשונים, בניגוד ל"צעצוע של סיפור 2" המצוין.

"צעצוע של סיפור 4" בטוח ירוויח מעל מיליארד דולר (כמו "מוצאים את דורי" ו"משפחת סופר-על 2"). אל טום הנקס כוודי, טים אלן כבאז, ג'ואן קיוזאק כג'סי ושאר השחקנים-קולות המוכרים מצטרפים, בין השאר, טוני הייל בתפקיד שתפור למידותיו (בעיקר לבאסטר מ"משפחה בהפרעה") ואיכשהו הצליחו לשחזר את תנועות הגוף שלו בדמות מזלג (!), קיאנו ריבס, כריסטינה הנדריקס (Mad Men) וג'ורדן פיל וקיגן-מייקל קי; ושחקנים נוספים בתפקיד קטנטנים עד בלתי קיימים, כולל מל ברוקס וקרל ריינר.

כל הצעצועים של אנדי, הילד משלושת הסרטים הראשונים, עברו לילדה בוני בסוף הסרט הקודם, וכעת היא עומדת לעלות לכיתה א'. אחרי יום התנסות בבית הספר ולפני תחילת שנת הלימודים היא נוסעת עם הוריה בקרוואן לשבוע. היא לוקחת איתה את כל הצעצועים שאנחנו מכירים, וגם מזלג מפלסטיק שהפכה לצעצוע ביום ההתנסות בבית הספר. צעצועים נאבדים ומופרדים ווודי יוזם ומוביל מסע הצלה, הכול למען בוני (ילדה די מעצבנת, יש לומר).

"צעצוע של סיפור 4".

"צעצוע של סיפור 4".

הסיפור על חברוּת, הסתגלות ואהבה נאבד בשלל קטעי פעולה מאולצים. בלב הסרטים הקודמים היו הדמויות של וודי ובאז, ובסרט הזה מתמקדים בוודי ולא רק טים אלן בוודאי מצטער על כך אלא גם אני. הסוף היה יכול להיות יותר משמעותי ומשפיע לוּ היו וודי ובאז יותר יחד במהלך הסרט ולא מסתפקים רק בפתיחת הסרט עם העננים ושיר הפתיחה מהסרט הראשון.

יש משהו קצת מעייף בהלוך חזור מהקרוואן לחנות העתיקות וליריד השעשועים שביניהם והתירוצים הצולעים שהמציאו לשלושת הדמויות האנושיות (בוני והוריה) כדי להישאר במקום, לנסוע ולחזור. ועדיין זה סרט של "פיקסר" מה שאומר שהאנימציה מצוינת, תשומת הלב לפרטים נהדרת (כל צעצוע בגודל שלו וזז באופן ייחודי לו; קורי העכביש שהגיוני שיהיו מאחורי ריהוט כבד בחנות עתיקות) ויש רגעים מקוריים ומצחיקים (סביב עניין המפתח, למשל).

"צעצוע של סיפור 4".

"צעצוע של סיפור 4".

לפני שנים כבר כתבתי על כך ש"פיקסר" צריכים להשתחרר מהתבנית ששירתה אותם יפה, גם בסרטי "צעצוע של סיפור", שבה הדמויות יוצאות להרפתקה פיזית. אפילו ב"הקול בראש" המוצלח, שמתרחש במוחה של ילדה, יוצאות הדמויות של שמחה ועצב למסע בתוך נבכי המוח. וגם ב"קדימה" (הראשון מבין שני סרטים מקוריים שלהם ב-2020, השנה הראשונה שבה יוציאו סרט מקורי, כלומר לא רק סרטי המשך, מאז "קוקו" ב-2017) יוצאים שני אחים למסע הרפתקאות. הוא נראה מקסים ול"פיקסר" לא היה סרט שנכשל אך יהיה כיף אם/כשיעזו יותר; ב"צעצוע של סיפור 4", שמיועד לכל המשפחה, יש סימנים שמסתתר רצון של היוצרים להתפרע בסרט שמיועד למבוגרים וזה יכול להיות אדיר.

לעתים ציון בין 1 ל-5 לא מספק כי אינו מתרגם במדויק את מה שמגיע לסרט; במקרה הזה מ-1 עד 10 הציון שלי הוא 6.72 פלוס-מינוס.

דירוג: ★★★½☆

צעצוע של סיפור 4 (ארה"ב, 2019)
בימוי: ג'וש קולי | תסריט: סטפאני פולסום, וויל מק'קורמק| משחק: טום הנקס, טים אלן, אנני פוטס, כריסטינה הנדריקס, קיאנו ריבס, ג'ואן קיוזאק
הפצה: פורום פילם, החל מה-20.06.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?