"מלון מומביי" – ביקורת #1

"מלון מומבאי". דב פאטל.

"מלון מומבאי". דב פאטל.

"מלון מומביי" משחזר את מתקפות הטרור שזעזעו את העיר מומביי שבהודו ב-26 בנובמבר, 2008 (כולל בית חב"ד), ומתמקד באירועים שהתרחשו במלון "טאג'" היוקרתי שבעיר. הוא סרט מותח, מעניין ועשוי טוב.

במתקפה קטלנית מתוכננת ומתוזמרת היטב פעלו בו זמנית במספר מוקדים טרוריסטים מוסלמים חמושים בכבדות (רובים ורימונים), מספר הנפגעים היה גבוה מאוד, אוזלת היד של רשויות החוק היתה איומה ורואים גם את התפקיד שלקחה התקשורת. בין צוות העובדים שמתמודד עם המתח האישי של המצב ותחושת החובה בהגנה על אורחי המלון בשעת המצב המתוח (במשך שעות רבות וארוכות) ניצב אורג'ון, עובד זוטר, מלצר שמפרנס ילד קטן ואישה בהיריון, שאותו מגלם דב פאטל (הוא "נער החידות ממומביי" ומ"מלון מריגולד האקזוטי"). יש בו נחישות ומרץ נהדרים.

בין מאות אורחי המלון שמכירים יש אמריקאי עשיר (ארמי האמר, "קרא לי בשמך") שנשוי להודית ממוצא אסלאמי, התינוק והמטפלת שלהם, ורוסי עשיר (ג'ייסון אייזקס האנגלי, מסרטי הארי פוטר). היורים הם פנטיים שלא פועלים מתוך היגיון, חיי האדם אינם חשובים להם, כולל שלהם. בשונה מ"פוליטכניק" של דני וילנב (במאי "המפגש", "בלייד ראנר 2049"), שגולל אירוע ירי בקנדה בזמן אמת, פה משולבים גם קטעי ארכיון אמיתיים ואלמנטים של סרטי אסונות כמו "המגדל הלוהט" ו"הרפתקה בפוסידון" שבהם עוקבים אחרי מספר קבוצות של אנשים שמתמודדים עם אירוע שבו חייהם בסכנה. לעומת שני אלה שהזכרתי, "מלון מומביי" לא מבוסס על ספר אלא על סיפור אמיתי שקרה לא מזמן, והדמויות מבוססות על האנשים שהיו שם; אין פה גיבורים כמו ג'ון מקליין ב"מת לחיות". המתח עובד יותר טוב כאשר מכירים את המטרות האנושיות והיה מועיל להכיר יותר את האורחים שתחת סכנה, ואפשר היה בלי שיעור החינוך לסובלנות של אורג'ון.

מה בעצם רצו להראות לנו? מעבר לשחזור, למתח, לכישלונות שהסרט מצביע עליהם, מה רצו לספר? אין פה מהלך טקטי מדהים או הדגמה של רוח אדם יוצאת דופן, והקטעים שמתבקשים להיות מרגשים אינם חזקים כפי שהיו יכולים להיות (מבלי להיות סוחטי דמעות בכוח), כמו ב"הבלתי אפשרי" שבו נעמי ווטס ויואן מקגרגור גילמו הורים לשלושה בנים שמופרדים בצונאמי. החלקים הטובים ביותר הם אלו של המתח, שבו באמת אי אפשר לדעת מה יקרה ומה יהיה גורלם של האנשים ואיך בדיוק זה יגמר. בסופו של דבר זה כמו סרט על גיבור הוליוודי שמציל את כולם, הוא עשוי טוב רק בלי הגיבור ולא מבדר ולא כולם ניצלים.

דירוג: ★★★½☆

מלון מומביי (אוסטרליה, ארה"ב, הודו, 2018)
בימוי: אנתוני מאראס | תסריט: ג'ון קולי, אנתוני מאראס | משחק: דב פאטל, נזנין בוניאדי, ארמי האמרג'ייסון אייזקס | מוזיקה מקורית: וולקר ברטלמן | צילום: ניק רמי מתיוס
הפצה: סרטי שובל, החל מה-27.06.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?