וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על חבית של חומר נפץ: "מחוז ירושלים" מספקת סיפור טלוויזיוני טוב על מציאות בלתי נסבלת

27.5.2019 / 8:06

מותחן הדוקו המשטרתי מלא בשוטרים כריזמטיים וחדורי מטרה שמצליחים לשמור על העיר המורכבת בין אוכלוסיות שעוינות זו את זו, ומספק קתרזיס נאה לחברה שמכורה לחדשות. בד בבד, על כל זה מרחפת תחושה שזאת גרסה מעט נוחה מדי של המציאות

הסדרה מחוז ירושלים של כאן 11, רס"מ יוסי צרפתי. יח"צ,
מקסימום אדרנלין. מתוך הסדרה "מחוז ירושלים"/יח"צ

לוח השידורים החדש של התאגיד מזמן לנו ערב יום א' שכולו משטרה: הוא נפתח במותחן המציאות "מחוז ירושלים", שמלווה את שוטרי העיר בבואם לשמור על השקט בבירה, ככל שזה אפשרי, וממשיך לתוך "תיק נעדר", דרמה בלשית המבוססת על ספריו של דרור משעני ומתמקדת בשוטר שמנסה לפענח היעלמות מסתורית של נער. בשנת 2019, כשהתדמית של משטרת ישראל לא בשמיים, השיבוץ הזה עשוי להיות בעל ערך.

"מחוז ירושלים" יורשת סדרות דומות מאוד שכבר הופיעו על המסך הישראלי, כמו "אמבולנס" למשל, ומטרתן ברורה: להבהיר לציבור את מורכבות עבודת כוחות הביטחון וההצלה, ולהאניש את העומדים מאחוריה. הטעויות הטראגיות, הפוליטיקה הארגונית והביקורת הציבורית נשארות בדרך כלל בצל, ובמקומן מודגשים ההישגים, המחויבות, ההירואיות והאנושיות, עטופים במקסימום אדרנלין.

הסדרה מחוז ירושלים של כאן 11, רס"ר שיר אמסלם. יח"צ,
מותחן אפקטיבי, אולי אפילו מדי. מתוך הסדרה "מחוז ירושלים"/יח"צ

ואכן, "מחוז ירושלים" היא מותחן אפקטיבי, אולי אפקטיבי מדי. בהיותה מלאה בשוטרים-גיבורים כריזמטיים וחדורי מטרה שרצים מאירוע לאירוע, ובהנגשה מוצלחת - גם אם היא נראית מבוימת יתר על המידה - של עבודת איסוף המודיעין וההיערכות למבצעים, היא מספקת קתרזיס נאה לחברה שמכורה לחדשות. הפסקול שלה מצוין, ההתרחשות אינטנסיבית והדמויות שלה הם בדיוק השוטרים שהיינו רוצים: חכמים, שקולים, מקצוענים ואנושיים שרואים את האדם שעומד מעולם. המתח נוראי, אומרת הסדרה, אבל יש מי ששומר עליך, ואפילו במידה רבה של הצלחה בעיר המורכבת ביותר בעולם.

אולם על כל זה מרחפת התחושה שזאת גרסה קצת יפה מדי ונוחה מדי של המציאות. "מחוז ירושלים" סובלת מהפשטת יתר, ותפישה אפילו מעט מיתממת של המתרחש בעיר: היא אינה רואה את הפעולות שהמשטרה מסכלת מעבר להקשרן הספציפי, ומתקשה לשקף תמונה רחבה יותר של עומק השסעים שאיתן העיר מתמודדת (למשל הפרשנות השטחית שניתנת למאבק הקרקעות במזרח ירושלים או להלוויית נער שנורה בטעות מאש צה"ל). כך, "מחוז ירושלים" ממחישה את הסכנה שבכל אקט - אבל פחות את ההקשר המהותי שלו.

עוד באותו נושא

בוז: חטאה של "דוז פואה" הוא שהיא לא מצליחה להצחיק כמעט בכלל

לכתבה המלאה
הסדרה מחוז ירושלים של כאן 11, רס"מ עדי פליקס. יח"צ,
עוד פלסטר ועוד פלסטר. מתוך הסדרה "מחוז ירושלים"/יח"צ

בהתאם להפשטה הכללית, מזגזגת הסדרה, לפחות בפרק ששודר אתמול, במין "איזון" בין אירועי אלימות באוכלוסיות ערביות וחרדיות - אף שאין ספק שהמשטרה נאלצת להתמודד גם עם פשיעה של אוכלוסיות אחרות בעיר, ושגם חילונים או דתיים לאומיים פושעים לפעמים מן הסתם. המיקוד באוכלוסיות מסוימות אולי משרת סיפור טלוויזיוני טוב - אבל הוא גם משרת נראטיב פוליטי שעוין את הקבוצות האלה.

משפט שחוזר על עצמו בפיהם של רכזי המודיעין והקצינים השונים, גורס שאירוע קיצוני יכול להבעיר את כל האזור. זאת חבית הנפץ הירושלמית, שעליה נחפזים השוטרים להגן כל פעם: עוד פלסטר ועוד פלסטר על פצע שכל פעם נפתח. אם יש משהו ש"מחוז ירושלים" מלמדת, זה שכל עוד משהו יסודי לא ישתנה, כל עוד התהום בין חלקי העיר ותושביה תוסיף להיפער, וכל עוד לא יימצא פיתרון הגון לסכסוך הרחב יותר שמצליח להצית את הגפרור פעם אחר פעם, העבודה הסיזיפית הזאת תהיה חסרת סיכוי ותוחלת: המשטרה תוכל רק לכבות שריפות מזדמנות, אבל אנחנו כבר נכלה את כולנו.


"מחוז ירושלים" משודרת בימים ראשון ושני ב-21:10 בכאן 11.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully