"ספיידרמן: רחוק מהבית" – ביקורת

"ספיידרמן: רחוק מהבית".

"ספיידרמן: רחוק מהבית".

תפקיד לא פשוט הוטל על "ספיידרמן: רחוק מהבית". לא קל להיות הסרט שמגיע אחרי "הנוקמים: סוף המשחק". אין זה קל גם להיות הסרט שמגשר בין הסאגה הראשונה לבאה אחריה. בהתחשב בכל המכשולים שניתן לדמיין בסיטואציה הזו, הסרט מצליח לעמוד באתגר באופן מרשים ולהעניק לצופים הנאה, סגירת מעגל ופתיחה חדשה.

ההתחלה דווקא לא מבשרת טובות. הסרט לא מצליח למצוא את הטון והקצב שלו, ונראה כי הוא עומד להיות כישלון. גם הסיפור מעט תמוה: קבוצת תלמידי בית ספר יוצאת למסע ברחבי אירופה. לכל מקום שבו הם מגיעים, המזל שלהם מזמן להם מפלצת איומה שמאיימת להשמיד את כדור הארץ. אך אל דאגה, ספיידרמן שלנו נמצא שם, יחד עם גיבור-על מכדור-ארץ אלטרנטיבי. בשילוב כוחות הם מצליחים למנוע את הסכנה. אבל בעולם שכולו פייק ניוז, לא כל מה שנראה מושלם מתגלה ככזה. מבלי לגלות יותר מדי אומר רק כי פיטר פארקר עומד בו מול אויבים לא פשוטים.

עלילת הסרט עוברת מארה"ב לוונציה, משם להולנד ולפראג, ומשם ללונדון. כפי שכתבתי, הוא מתנהל בעצלתיים ובחוסר כיוון, עד שמגיעים לפראג. הבדיחות לא ממש מצחיקות, הסיפור לא ממש מעניין ורגע האקשן הראשון לא מסעיר במיוחד. לשמחת הצופים, מהרגע שהחבורה מגיעה לפראג הכל מסתדר באורח פלא. בנקודה הזו סיימו כבר את תשלום המס הנדרש כדי לסגור מעגלים, ועכשיו אפשר להתחיל להתייחס להווה ולעתיד.

ואכן, תפקידו המרכזי של הסרט הוא להפוך את פארקר המהוסס, הגיבור השכונתי החביב, לגיבור-על הבטוח בעצמו. עד שמגיעות סצינות הסיום אין לצופה ספק כי ספיידרמן עבר לליגה של הגדולים. הוא מסוגל לחלוטין לעמוד בראש כוח המשימה החדש של "מארוול" ולהגשים את התפקיד שטוני סטארק ייעד לו כממשיכו.

לשם כך מודגשים הפעם צדדים אחרים של פיטר פארקר. אם בסרט הנהדר הקודם תפקידו העיקרי היה להיות גיק בתיכון שבמקרה גם מתפקד כספיידרמן, בסרט הזה מודגשות היכולות השכליות שלו, מעבר לכוח שניתן לו בעקיצת העכביש. הסרט הקודם היה סרט תיכון, והסרט הזה הוא סרט ההתבגרות. מכיוון שבסרט הקודם "מארוול" לא רצו להתעסק שוב בסיפור מקור שיסביר מאיפה בא פארקר, הם עשו את ההחלטה הנכונה להתחיל בנקודה שבה התחילו. במקום זה, הסרט החדש למעשה מתפקד כסוג של סרט מקור, לא כיצד הפך פארקר לספיידרמן אלא כיצד הפך ספיידרמן למנהיג האוונג'רס. איני יודע לאן תיקח אותנו הסאגה החדשה שתתחיל בסרט הבא, אבל אתפלא אם ספיידרמן לא יקח בה חלק שיקביל בחשיבותו למרכזיותם של איירון-מן או קפטן אמריקה בסאגה הראשונה.

"ספיידרמן: רחוק מהבית". ג'ייק ג'ילנהול.

"ספיידרמן: רחוק מהבית". ג'ייק ג'ילנהול.

נקודה חזקה בסרט היא הנבל שלו, נבל מוצלח מאוד שגורר אחריו בניית עולם ויזואלי מושלם. ההוכחה להצלחה הגדולה ביצירת הדמויות ובליהוקן, היא שכצופה הרצון שלי לראות את סצינות האקשן לא גבר על הרצון שלי לראות סצינות של יחסים בין הדמויות הראשיות הנהדרות. סיפור האהבה של פיטר פארקר לאם-ג'יי הוא מקסים וכצופה רציתי לראות אותם עוד ועוד.

הסיבה המרכזית לכך היא שטום הולנד, המגלם את פיטר פארקר, הוא נכס אדיר לעולם של "מארוול". הוא מושלם בתפקיד. הוא טבעי מאוד כפיטר פארקר, הגיק הצעיר והנבוך, וכספיידרמן, גיבור העל. הוא מתחיל כפטפטן מתלהב שלא מעוניין לקחת על עצמו את האחריות הדרושה, אבל עד סוף הסרט הוא יצליח לשכנע אתכם כי הוא העתיד של האוונג'רס.

"ספיידרמן: רחוק מהבית". זנדאיה, טום הולנד.

"ספיידרמן: רחוק מהבית". זנדאיה, טום הולנד.

זנדיה, שלא הרשימה אותי בעבר, לא בסרט הקודם בסדרת ספיידרמן ולא בסרט "האמן הגדול מכולם", מתגלה כהפתעה. היא מושא אהבתו של פיטר פארקר והפעם, בניגוד לפעם הקודמת, יש לה תפקיד ממשי והיא מבצעת אותו בחן רב. האם גם הוא יהיה מושא אהבתה? הכימיה ביניהם נהדרת וכיף לראות אותם יחד על המסך.

את מיסטריו, גיבור העל מעולם מקביל, מגלם ג'ייק גילנהול, והוא עושה זאת בקסם רב כמו תמיד. הוא מצליח לכבוש את ספיידרמן ואת קהל הצופים עם החיוך שלו והתחושות שהוא מעביר. סמואל ל. ג'קסון וקובי סמולדרס ממשיכים לעשות את התפקידים שלהם בהופעה חסרת השראה או עניין. לזכותם יאמר שתפקידם הוא פונקציונלי בלבד ולכן לא היה להם עם הרבה מה לעבוד.

"ספיידרמן: רחוק מהבית". זנדאיה.

"ספיידרמן: רחוק מהבית". זנדאיה.

אם אתם חסידים של סרטי היקום הקולנועי של "מארוול" אתם לא צריכים אותי בשביל לדעת שאתם חייבים ללכת לסרט הזה. אם אתם אוהבים באופן כללי סרטי גיבורי על ו/או אקשן, כדאי לכם מאוד ללכת לסרט, שכן גם אם הוא מתחיל בעצלתיים, הוא מפצה על כך בגדול בהמשך. אם אתם לא אוהבים סרטי אקשן ומעדיפים דרמה פולנית קטנה בשחור לבן שמתרחשת כולה במשרדי לשכת הרווחה, אז לא זה הסרט שישכנע אתכם אחרת.

דירוג: ★★★★☆

ספיידרמן: רחוק מהבית (ארה"ב, 2019)
בימוי: ג'ון ווטס | תסריט: כריס מק'קנה, אריק סומרס | משחק: טום הולנד, ג'ייק ג'ילנהול, זנדאיה, סמואל ל. ג'קסון, קובי סמולדרס | צילום: מתיו ג'יי. לויד
הפצה: החל מה-02.07.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

 

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?