בגרות ביקורת סרט

Unseen Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "בגרות":
"יצירה ייחודית של יוצר ייחודי"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Unseen
משחק מתן יאיר, מרדכי יאיר, גל גוזלן, יוסי ברדה, גל כהן, יהודית לוין במאי/ת מתן יאיר  
דרמה
ביקורת סרט לבגרות מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"שונה ומרתק"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע69.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די20.7%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות10.3%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
בשנת 2017 בפסטיבל קאן ,נתקלתי בסרט ישראלי שהציג במסגרת צדדית. כך נחשפתי למתן יאיר ולסרט הנפלא "פיגומים" שעסק ביחסי מורה עם תלמידו בתיכון. "פיגומים" היה להצלחה מפתיעה והשיב למורה הקולנועי הישראלי את כבודו האבוד (וסרטים כמו "מוטלים בספק" ו"הסוסיתא של הרצל" הלכו בעקבותיו).כעת, בהקרנות מצומצמות בסינמטק תל אביב, יוצא סרט נוסף של מתן יאיר: "בגרות". זהו סרט שהפקתו החלה עוד לפני יציאת "פיגומים" ושגם הוא עוסק ביחסי מורה למול תלמידיו בתיכון ולקראת הבגרויות. הצפייה ב"בגרות" הותירה בי תחושה עזה של דז'ה וו, מכיוון שבבסיסם שני הסרטים שהוזכרו דומים זה לזה אלא שקיימים כמה הבדלים בין שני הסרטים: "בגרות" נדמה כמשחק יותר על התפר שבין סרט תיעודי לסרט עלילתי ולכך תורמת העובדה שמתן יאיר הבמאי משחק בתפקיד עצמו ואביו משחק את אביו בסרט. ההבדל המהותי בין הסרטים הוא ההחלטה להתמקד הפעם בעולמו של המורה ולא של התלמיד.
בראיון שקיימתי עם מתן בזמנו הוא סיפר כי התלבט קשות האם לגלם את עצמו ב"פיגומים". בסופו של דבר השחקן עמי סמולרצ'יק גילם את המורה (וזכה על כך ובצדק בפרס אופיר). העובדה שמתן משחק את עצמו מוסיפה לאותנטיות ולתחושה כי הסרט הינו יצירה חמקמקה שנעה בין מציאות לדמיון.ההתמקדות בעולמו של המורה מרתקת לא פחות מאשר ההתמקדות ב"פיגומים" בתלמיד הבעייתי אשר. יאיר יוצר דמות סגפנית ובודדה הסובלת מניכור, דמות המנהלת מערכת יחסים לא פשוטה עם אביו. זוהי דמות שהעצבות והטראגיות דבקה בה.
כמה מהסצנות בסרט פשוט מדהימות: התלמידה המנסה בדרכה הילדותית משהו להתחיל עם המורה שלה, צלם התולה עוד תמונת מחזור ומעיד על המערכת החינוכית שממשיכה בפס היצור שלה ולא משנה מה יעמוד בדרכה, תלמיד לשעבר שאותו פוגש המורה ועומר לו כי "בטח תלמד בעתיד את הילדים שלי" ובעצם מעיד על כך שהמורה תקוע בלופ אינסופי לעומת תלמידיו שמתקדמים בחייהם."בגרות" היא יצירה מיוחדת במינה, הזועקת את זעקתה בשקט ואינה יודעת מנוח, ממש כמו גיבור הספר "התפסן בשדה השיפון", שאותו מלמד המורה את תלמידיו לבגרות. בסיום הסרט ינסה להסביר המורה לתלמידיו מהי ספרות באחד ההסברים היפים ביותר ששמעתי בחיי לגבי כוחה של היצירה וניסיונה ולו לרגע לתפוס את המשמעות של חיינו ולהציגה לראווה. אני כבר מצפה ליצירתו הבאה של מתן יאיר.
בגרות - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: ערן גלאיגיל: 4416/11/2019 07:15:38
8/10אייקון ציון
מיוחד , מעניין , שונה . סרט טוב של הבמאי והשחקן המיוחד מתן יאיר.מצליח להאיר צדדים שונים בתמונה הכללית וגורם לך לחשוב מעבר. הסרט הראשון שלו, "פיגומים" ,היה טוב במקצת מהסרט הזה, אך גם הסרט הזה טוב מאוד.מחכה לסרט השלישי בטרילוגיה ...
קישורים
חץ בגרות (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Home 20231ביתציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story2ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.1ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction3מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies4מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Arthur the King5המרוץ לניצחון של ארתורציון גולשים10 / 8.9ציון מבקרים5 / 3.0
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט