"ההונאה הגדולה" – ביקורת

"ההונאה הגדולה". סלמה הייק, אלכסנדר סקארסגרד, ג'סי אייזנברג.

"ההונאה הגדולה". סלמה הייק, אלכסנדר סקארסגרד, ג'סי אייזנברג.

"ההונאה הגדולה" הוא דרמת מתח שמציבה מראה מול הכיוון שאליו פונה החברה האנושית דרך פרויקט שאפתני של שני בני דודים, וממצה את עצמו יחסית מהר. תרגום שם הסרט בעברית מטעה: זהו לא סרט בסגנון "אושן 11" ואין כאן איזה תרגיל עוקץ מתוחכם. לסרט התחלה טובה ומבטיחה ברם שם זה פחות או יותר נגמר, כאילו הוא לא החליט לאן להתקדם, אז הוא שוקע במקום. הניסיון ליצור דרמה אנושית מטלטלת ומן הצד השני להפיח מתח מסוגנן עם משפטים מתוחכמים, לא ממש עובד.

כמו בכל סרטיו, קים נגוין כתב וביים סרט זה. מלבד עלילת המסגרת של הסרט, שהיא מאוד עכשווית ואף נושאת מסר חברתי (כמו רבים מסרטיו הקודמים), הדיאלוגים מרגישים ממוחזרים וצפויים. הקצב של הסרט איטי מדי בשביל באמת לתפוס את תשומת הלב, אבל זהו חוסר ההזדהות עם הדמויות שמאבד את האחיזה מהצופים. המוטו של דוד נגד גוליית שנזרק לאוויר מספר פעמים במהלך הסרט אולי גם משקף את הניסיון של הסרט הקטן הזה להצליח בגדול, שיכול היה לקרות עם בימוי מהודק יותר.

וינסנט (ג'סי אייזנברג, "הרשת החברתית", "זומבילנד") ואנטון (אלכסנדר סקארסגרד, "דם אמיתי", "שקרים קטנים גדולים") זלסקי הם בני דודים שעובדים בחברת סחר מניות של אווה טורס (סלמה הייאק, "פרידה", "סטודיו 54"), מנהלת שאפתנית, תאבת בצע ומניפולטיבית. אווה אוספת לחברתה גאונים לצורך מציאת שיטות תעבורת מידע מהירות יותר מהקיימות בשביל רווח ממכירה וקנייה מוקדמת יותר של מניות. אנטון הוא אחד מהגאונים באוסף שלה, שכנראה נמצא על הקשת האוטיסטית (כי שם הגאונים האמיתיים). וינסנט שקלט את חוקי המשחק בחברה של טורס, החליט לעשות מעשה ולשחרר אותו ואת בן דודו מהחברה, בשביל ליצור רווח משמעותי בשביל שניהם.

הרעיון בסך הכל פשוט – להניח קו סייבר אופטי בין הבורסה בקנזס לבין זו בניו יורק ישר יותר מכל הקווים הקיימים כרגע בשוק, ובכך לאפשר למידע לעבור מהר יותר, ולהיות הראשונים לנצל את מרווח הזמן עבור רווח. כמובן שהדברים הרבה יותר מסובכים מאיך שהם נראים – הקו עובר בשטחים פרטיים ובפארק לאומי, אבל וינסנט חשב על הכל והוא חדור אמונה שישכנע את כל מי שבדרכו עבור הפרס הנכסף. השניים מצרפים למשימה שלהם קבלן תקשורת בשם מארק וגה (מייקל מנדו, "סמוך על סול"), שיעשה את כל המאמצים בשביל להביא אותם למטרה. טורס לא מקבלת את התחרות בקלות ומערימה קשיים על השניים, שממילא נאבקים להשאיר את הראש מעל המים, כל אחד בתחום העיסוק שלו.

ג'סי אייזנברג מסוגל לגלם דמות אחת, בשינויים קלים ברקע שלה בשביל שיתאימו לעלילה. זו בעיה כשהדמות האחת הזאת לא ממש מתאימה לסרט. מן הסתם הדמות שלו אמורה להיות פגיעה, אבל היא אמורה להיות תחת איזשהי חזות חלקלקה, שהוא לא מצליח לייצר באופן אמין. לא ברור למה בחרו לכער את סקארסגרד הנאה, כשיכלו להסתפק במראה מוזנח או לקחת שחקן שכבר הגיע מהבית עם מראה פחות ממצודד (ולא חסרים כאלה). המשחק שלו טוב למדי והדמות שלו היא המוצלחת ביותר. לא ויתרו לו על סצינת בעתה מטיסות, בסגנון "איש הגשם", אותה הוא עושה באופן מושלם. מצד אחד, הדמות של הייאק מחוברת לקרקע ולא של אישה עשירה ומלאת בכוח שעוברת על כל החוקים בשביל להשיג מה שהיא רוצה, אך מן הצד השני, לא משדרת את העידון שמצופה ממישהי במעמדה.

"ההונאה הגדולה". אלכסנדר סקארסגרד, סלמה הייק.

"ההונאה הגדולה". אלכסנדר סקארסגרד, סלמה הייק.

נראה שהושקע לא מעט באתרי הצילום והכל נראה אמין, אבל למרות זאת, הצילום לא מעורר תחושה של משהו גדול יותר מסך חלקיו. התסריט ניסה לדאוג לדמויות עגולות, אך הסתפק ברמה השטחית שלהן שרק מרמזת על עומק. הוא מדשדש בין סרט זוהר (שבו הדמויות יכולות להיות חד מימדיות) לבין סרט דרמת עומק (שבו מנסים להבין מה עומד מאחורי הפעולות של הדמויות).

זה היה ניסיון מעניין של הבמאי ליצור משהו מושך וקצבי עם אמירה, אבל נשארנו עם האמירה בלבד, שנאמרה בכמה משפטים בתחילת הסרט, רק כדי לעבור איזשהי סאגה צפויה מראש ולא מותחת במיוחד.

דירוג: ★★☆☆☆

ההונאה הגדולה (בלגיה, קנדה, 2018)
בימוי: קים נגוין | תסריט: קים נגוין | משחק: ג'סי אייזנברג, אלכסנדר סקארסגרד,סלמה הייק, מייקל מנדו, יוהאן הלדנברג
הפצה: סרטי שובל, החל מה-25.07.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?