ביקורת: מחוז 9

שרלטו קופלי, מתוך מחוז 9.

שרלטו קופלי וחייזר, מתוך מחוז 9.

כל כמה שנים מגיח כמו משום מקום סרט מתח/אימה שמצולם כמו סרט תיעודי, ללא שחקנים מוכרים, ומצליח באופן מפתיע. ב-1999 היה זה "פרויקט המכשפה מבלייר" דל התקציב שהתרחש ביער, בשנה שעברה "קלוברפילד" על מפלצת ענק שמאיימת על ניו יורק והשנה מגיע תורו של הסרט המדע בדיוני, הטוב ומרשים מהם, "מחוז 9".

"מחוז 9", סרטו הראשון באורך מלא של ניל בלומקמפ, מבוסס על סרטו הקצר מ-2005. בין מפיקי הסרט פיטר ג'קסון (טרילוגיית "שר הטבעות") ופיליפה בויאנס (שהיתה שותפה בכתיבת "שר הטבעות" ו"קינג קונג") ובתפקיד הראשי שרלטו קופלי, שלפני "מחוז 9" הופיע רק בסרט הקצר ההוא. הוא משחק נהדר ונושא את הסרט על כתפיו.

בהקדמה ארוכה המורכבת מקטעי חדשות בטלוויזיה ומעין סרט תיעודי מסבירים שחייזרים הגיעו לכדור הארץ לפני עשרים שנה. באופן מקורי, שגם מצוין במפורש בסרט, הם מחנים את החללית הגדולה שלהם מעל יוהנסבורג, דרום אפריקה, ולא עיר אמריקאית פוטוגנית דוגמת ניו יורק או וושינגטון. החייזרים התקועים על כדור הארץ, המכונים "שרצים", הוכנסו לשטח הסגר המכונה "מחוז 9". בעקבות התנגדות התושבים לשרצים ההולכים ומתרבים, הוחלט להעביר את אוכלוסיית החייזרים המונה מעל מיליון למחנה מרוחק מהעיר. כאן נכנס לתמונה ויקוס ואן דה-מרוו (קופלי), פקיד שעומד בראש כוח המשימה להעברת השרצים. משום מה חושבים שהדבר יעבור באופן חלק וללא התנגדות.

חייזר, מתוך מחוז 9.

חייזר, מתוך מחוז 9.

האפקטים בסרט בהחלט מרשימים לכל אורכו, למרות שלוקח זמן עד שהסרט עולה על מסלולו. מספר "תפניות" בסרט נוצרות ממניעים לא ברורים, מלבד הצורך לסבך את העלילה. מבחינה עלילתית החצי השני טוב יותר, ובחלק הזה – במקרה או שלא – גם זונחים את הסגנון התיעודי והמצלמה נחה מעט. טוב היה לו מהתחלה היה הסרט מצולם באופן רגיל והיינו מקבלים סרט מדע בדיוני מוצלח עם מתח ופעולה. באותה הזדמנות גם הייתי מוותר על רגעים קצרים קשים לצפייה, שמתאימים יותר לסרטי האימה המדממים דוגמת ה"מסור" (רגעים שבהם מעורבות ציפורני ידיים רופפות).

על אף המקוריות במראה החייזרים ובשפה שלהם, כמו כל סרט בימינו, הסרט לא מצליח שלא להזכיר סרטים קודמים שעסקו בחייזרים. לקראת הסוף נכנס ויקוס לתוך נשק חייזרי שמזכיר רובוטריק ואת "חליפת" המלגזה האישית הצהובה שבה ריפלי (סיגורני וויבר) נלחמת בחייזרים בסוף "שובו של הנוסע השמיני" (1986). דרך אגב, אל תיקחו עמכם לסרט דוברי אנגלית שלא קוראים עברית כי שפת החייזרים מתורגמת לעברית בלבד (כמו גם מספר משפטים של דוברי השפות המקומיות).

הסרט, עם תקציב של שלושים מיליון דולר, הרוויח מעל מאה מיליון דולר בארה"ב, מה שהוביל מיד לדיבורים על סרט המשך. "פרויקט המכשפה מבלייר 2" נחל כישלון, ל"קלוברפילד" מתכננים סרט המשך מאז שהסרט יצא, וגם הסוף של "מחוז 9" מכין את הקרקע ל"מחוז 10".

דירוג: ★★★☆☆

מחוז 9
ארה"ב, 2009
112 דקות.
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-22.10.2009 בבתי הקולנוע (וסרט הפתיחה של פסטיבל חיפה 2009 ב-04.10.2009)
בימוי:
ניל בלומקמפ
תסריט:
ניל בלומקמפ
טרי טצ'ל
שחקנים:
שרלטו קופלי
ג'ייסון קופ
נתלי בולט

יאקוזה

שטויות, כנראה שלא הבנת את הסרט… מדובר באחד הסרטים הטובים ביותר שיצאו השנה ואחד הטובים בז'אנר בכלל.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?