ביקורות סרטים

חסד מופלא: אריתה פרנקלין

אהבה, אנושות ומוזיקה | אור חזר מהסרט חסד מופלא: אריתה פרנקלין ולא הפסיק לזמר.

צילום: InSapphoWeTrust

מתישהו לקראת סוף העשור הראשון של המאה ה-21 נראתה עלייה בז'אנר סרטי הקונצרטים המוזיקליים, הסרטים האלו בשביל האולפנים ההוליוודיים היו לא יותר מעוד צ'ק שמן בכיס. הפורמולה הייתה פשוטה, לקחת את מי שהיה נחשב באותה תקופה לדבר הכי חם בעולם המוזיקה ולעשות עליו סרט.

לא מאמינים לי?

סרט הקונצרטים הכי רווחי נכון לעכשיו הוא "ג'סטין ביבר – הסרט" אשר יצא ב-2011 בתקופה שעוד נחשב לכוכב עולה בתעשיית המוזיקה וגרף מעל ל-70 מיליון דולר בקופות, כאשר ב-2013 יצא סרט ההמשך שגרף פחות מקודמו והגיע לפחות מ-6 מיליון דולר בקופות.

חובבי קולנוע רבים יציינו לטובה את "הפסיקו להיות הגיוניים" של להקת Taking Heads מ-1984 כאחד מסרטי הקונצרטים הכי טובים שנוצרו בשל הערך האומנותי שהביא לז'אנר המאוס, טוב זה די הגיוני בהתחשב בעובדה כי מאחוריו חתום זוכה האוסקר ג'ונתן דמי ("שתיקת הכבשים"). אני רק יכול להניח כי אנשים חיכו ליצירה קולנועית נוספת שתפתיעה אותם לטובה, ובכן, אהיה הראשון שאגיד כי כבר לא צריכים לחכות יותר – בבית הקולנוע הקרוב מחכה לכם "חסד מופלא: אריתה פרנקלין".

מעט מידע מקדים על הסרט: הוא צולם עוד ב-1972 במהלך יומיים בכנסייה הבפטיסית בלוס אנג'לס ותוכנן להיות מופץ באותה השנה לקראת יציאת אלבומה של פרנקלין, אך בשל בעיות טכניות שכללו את העובדה כי הבמאי סינדי פולק מעולם לא התנסה בצילום מוזיקה ודוקומנטרי, וצילם בלי לוח קלאפר מה שגרם בהמשך לאי סנכרון בין הקול לתמונה.

פולק מעולם לא ויתר על הפרויקט, ולמרות שהלך לעולמו ב-2007 מסרטן, דאג המפיק אלן אליוט להשלים את הפרויקט. והתוצאה הסופית מרוממת נפש, מחממת את הלב ואני מניח שהכי חשוב, מבדרת ומקפיצה. המעריצים של הזמרת ייהנו באותה מידה כמו מי ששומע אותה לראשונה. עוד לפני שהסרט הוא סרט קונצרטים, הוא מהווה מעיין מכתב אהבה לאותה תקופה, לאנשים שחיו בה, שהתכנסו תחת אותה קורת גג בשביל מטרה אחת מרכזית – לשמוח (ותאמינו לי שאני אומר לכם, השמחה כאן מדבקת), וחשוב יותר מזה לאנשים שנתנו את כל כולם לעשיית הסרט, קשה שלא להידהם מעוצמת קולה של פרנקלין והסובבים אותה. הצילומים חודרים וכלל לא מסוננים, ממש ניתן לראות את זיעת המאמץ הנוטפת מכולם.

ולמרות שהקטעים המוזיקליים מהנים. קשה שלא להתעלם מהפוגותיו השקטות, ההצצות האלו אל מאחורי הקלעים שמציגות קטעים אנושיים, מעוררי צחקוק והכי חשוב מרגשים. אני עוצר את עצמי מלחשוף את אחד הרגעים האהובים עליי.

לסיכום, הסרט חסד מופלא: אריתה פרנקלין, הוא הבידור המושלם כרגע בבתי הקולנוע, הבטחה שלי שתצאו ממנו עם חיוך מרוח על הפנים.

מומלץ מאוד.

Article author

‎תגובה אחת

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים