שתף קטע נבחר

The Boys: טיפול בהלם נגד גיבורי על

דווקא כשתרבות הסגידה לגיבורי העל בשיאה, זיהו באמזון את הרוויה של הצופים מהנושא ויצרו סדרה על פי קומיקס חתרני, בו הגיבורים האמיתיים הם אלו שעומדים מול הסופרהירוז. העלילה המותחת, סצנות האקשן, התכנים המיניים ותומר קאפון הישראלי שמככב - הופכים את The Boys ללהיט שכדאי לשים אליו לב

סופרמן, באטמן, איירון מן, איירון מן 2, ספיידרמן - כבר נמאס לכם מכל הסופרהירוז שהשתלטו לכם על המסך הגדול? השיח בקרב חובבי הקולנוע הופך להיות יותר ויותר שלילי בנוגע לגיבורי העל שאמורים להציל את הצופים בעולם הבדיוני, ואת הוליווד בעולם האמיתי. נראה שיש רוויה של הקהל בנוגע לשוברי הקופות הללו שממחזרים את עצמם לדעת וזה כולל גם את האקס מן, שומרי הגלקסיה, קפטן אמריקה, אקוומן, ואפילו וונדר וומן (סליחה גל גדות).

 

מתוך The Boys (צילום: Amazon Studios)
גיבורי על שסרחו. מתוך The Boys(צילום: Amazon Studios)

 

למרות השובע המוצהר על ידי רבים מאיתנו, הסרטים הללו, וכן הרימייקים, הסיקוולים והפריקוולים שלהם הם הדבר היחיד שעובד בימינו בנוף הקולנוע הגווע בארצות הברית ובעולם. המותגים הללו פה כדי להישאר עד למיצויים הסופי והמוחלט בהחלט. ומה עד אז? תתלוננו שאין יותר מה לראות, ותלכו לקולנוע בכל זאת? או שאולי תחרימו? או סתם תקטרו? אמני הקומיקס גארת' אניס ודריק רוברסטון עשו הרבה יותר מזה. הם יצרו את The Boys.

 

 

סדרת הטלוויזיה The Boys שתעלה השבוע באמזון (26 ביולי), מתארת את העולם הבדיוני שעיצבו אניס ורוברטסון אי אז ב-2006. הכותר שנראה על פניו כמו עוד חוברת קומיקס צבעונית ואלימה, התגלה כסאטירה עקצנית במסכה טעונה בביקורת חברתית-תרבותית. הפרצוף האמיתי של The Boys נחשף אחרי שש מהדורות שפורסמו על ידי ההוצאה לאור וויילדסטורם, וחברת האם DC קומיקס החליטה להפסיק את זה ומיד. אניס סיפר בעבר כי האפיון השלילי של גיבורי העל לא התקבל על הדעת מבחינת הבוסים שעשו מלא כסף מדמויות של סופרהירוז - ממש כמו הבוסים שמאחורי התאגידים הנבזיים בעולם של אניס ורוברטסון. כל זה קרה לפני כ-13 שנה, קצת לפני "איירון מן" מ-2008 ושטף להיטי גיבורי העל שהגיעו בעקבותיו. הנבואה של שני היוצרים החתרנים התממשה, ובעקבותיה גם העיבוד הנועז למסך הקטן שמובילים המפיקים אוון גולדברג, סת' רוגן ואריק קריפקה.

 

מתוך The Boys (צילום: Amazon Studios)
חבורה שנלחמת בגיבורי על(צילום: Amazon Studios)

רוגן וגולדברג כבר שיתפו פעולה עם אניס על "פריצ'ר" - העיבוד לקומיקס החתרני שלו (ושל סטיב דילון) שהופק על ידי חברת AMC. כדי להרים את ההפקה של The Boys נדרש גב כלכלי ויחצ"ני מוצק אף יותר וזה הגיע בדמות אמזון שהחליטה ללכת על הפרויקט תוך השקעה של משאבים רבים, ונטילת לא מעט סיכונים בעידן של תרבות פופולרית הסוגדת לגיבורי על. מצד שני, באמזון זיהו שאחרי שמארוול ו-DC קומיקס האביסו אותנו בכל כך הרבה דמויות אייקוניות ממחזרות ומתמחזרות, הגענו לשלב של רווייה. יותר מזה, ההזנה הכפויה של האולפנים הגדולים פיתחה אצל רבים מאיתנו רפלקס הקאה. במידה רבה The Boys הוא בליל של מיצי קיבה, רעלים ותוצרי לוואי תרבותיים כאלה ואחרים. אם יש לכם בטן מלאה על הוליווד, זהו טיפול חוקן טלוויזיוני.

 


מתוך The Boys (צילום: Amazon Studios)
מתפקדים בסגנון "צוות לעניין"(צילום: Amazon Studios)

סיפור הרקע של הסדרה - שחודשה לעונה שנייה, עוד לפני שהפרק הראשון עלה לאוויר - מתחולל במציאות של חברה אמריקנית הסוגדת לגיבורי העל בשר ודם שמתיימרים להגן עליה. בראשם "השבעה" (The Seven) שנראים מבחוץ כמו הנוקמים של מארוול, אך מאחורי הקלעים מתנהגים כמו הפרחחים המפונקים של שומרי הגלקסיה. השבעה הם הנבחרת הנוצצת של החברה האמריקנית שנשבעת לשמור על ארצות הברית ולהגן על ערכיה מכל איום חיצוני או פנימי. הם הרבה יותר מגיבורי תרבות, הם מושאים להערצת הציבור. מדובר בהערצה עיוורת, וזו מנוצלת לרווחים כספיים של תאגיד וויט (Vought) העומד מאחוריהם ומנהל את עסקי הסופרהירוז בשואוביז, בממשל וגם בצבא. מלבד המרצ'נדייז, הפרסומות והשליטה בתכני הקולנוע, הטלוויזיה והספרות, יש לשבעת גיבורי העל ולבוסים שלהם שאיפות כלכליות מרחיקות לכת, להושיט זרועות תמנוניות עמוק לכיס של האזרחים האמריקנים. 

 

עוד ביקורות טלוויזיה:

 

השאיפה המתגברת שלנו הצופים לעמוד אל מול צונאמי גיבורי העל שזורם אלינו בשנים האחרונות מכל מקום כל הזמן היא בדיוק האנרגיה הרגשית שמניעה את The Boys. הנחת המוצא שמאחורי אותו צונאמי עומדים תאגידי בידור חסרי מעוף הנואשים להכנסות, שפועלים בהתאם למאזני תשלומים ונוסחאות קשיחות של "מה שעובד" היא המימד השכלתני והציני שמכוון את המימד הסאטירי האפל של הסדרה. לפעמים מדובר בכוונון עדין למתוחכמים שבצופים, שלעתים חורג למחוזות הוולגריות הזוועתית וההומור הפרוע לגסים שבקהל. השילוב המוצלח ביניהם, ביחד עם עלילת מתח פילם נוארית, סצנות אקשן לא רעות ותכנים מיניים בוטים שצצים מדי פעם, הופכים את הסדרה ללהיט טלוויזיוני שכדאי לשים אליו לב החל מהשבועות הקרובים.

 

 

מתוך The Boys (צילום: Amazon Studios)
(צילום: Amazon Studios)

עוד סיבה לשים לסדרה לב - לפחות מבחינת הישראלים - היא השתתפותו של תומר קאפון בתפקיד די מכובד בהפקה. השחקן בן ה-34 מגלם את פרנצ'י, מומחה לכלי נשק ואמצעי חבלה, שמשתייך למחתרת המתנגדת לגיבורי העל ופועלת לחיסולם. נראה כי תשומת הלב שקאפון קיבל בהוליווד בעקבות הופעתו ב"פאודה", זיכתה אותו בדקות מסך לא מעטות - ברובן הוא אוחז ברובה. הדמות שלו מחוספסת וגסה והוא מתמסר לה כפי שהיא מוצגת בקומיקס: מוזנח, ציני, לא מבריק במיוחד ומתקשה לקבל פקודות. איכשהו זה זורם באופן טבעי, לא מעט בגלל שהדמות של היא אדם זר – צרפתי. כמו גל גדות בעולם האמזונות של וונד -וומן, כך גם קאפון בטריטוריית אמזון של The Boys - היא עם המבטא הישראלי הכבד, הוא עם חיתוך הדיבור הצרפתי הגס.


מתוך The Boys (צילום: Amazon Studios)
תומר קאפון מגלם את פרנצ'י(צילום: Amazon Studios)

פרנצ'י הוא כאמור חלק מקבוצה של אנשי צבא לשעבר, לוחמים בשר ודם. חמישה ברנשים מפוקפקים, חבורה לא מתפקדת שמנסה להתנהל כמו צוות לעניין. בילי בוצ'ר (אותו מגלם קארל אורבן) מוביל אותם בדמות שמזכירה את הניבל סמית' מסדרת האייטיז הבלתי נשכחת. הוא מונע מרצון לנקמה על היעלמותה המסתורית של אשתו. הדמות של "חלב אם" (לאז אלונסו) רוצה לעשות את הדבר הנכון, בעוד שפרנצ'י איכשהו עושה את כל מה שלא נכון. כך גם כשהוא מאמץ לחיקו אישה אסיאתית אלמונית ואילמת עם כוחות על קטלניים (קארן פוקהארה, הזכורה בקושי מהופעתה כסמוראית קטאנה בלהיט הסופרהירוז "יחידת מתאבדים"). אל הקבוצה הזאת מצטרף, יותר נכון נגרר, יואי קמפבל התמים (ג'ק קווייד) שאיבד את חברתו בתאונת פגע וברח קטלנית עם גיבור על ומחליט לשם שינוי להחזיר מאבק.

 

גם בצד של השבעה מתגלים סדקים ובקיעים, לפחות כלפי פנים. מנהיג הנבחרת הומלנדר (אנתוני סטאר, "באנשי") אינו ציפור, ואינו מטוס אבל הוא גם אינו סופרמן. מדובר בפסיכופת בגלימה שהמצפן המוסרי שלו יצא מאיפוס. קווין מייב (דומיניק מקאליגורט) מציגה העצמה נשית מהזן של וונדר וומן, ואיבדה את עצמה. איי-טריין הסילוני (ג'סי אשר) חי על טורים גבוהים מדי. תואם אקווה מן The Deep (צ'ייס קרופורד) צולל לקרקעיות של תסביכי נחיתות. Translucent (אלכס האסל) הרואה ואינו נראה הוא מציצן חולני, ו-Black Noir המסתורי כלל לא מדבר. בפרק הראשון אנחנו מתעדכנים שהשבעה הם כרגע שישה, לאחר פרישת אחד שמו Lamplighter. קול קורא יוצא לאומה ומזמין כשרונות על צעירים להציע את שירותיהם. סטארלייט היפה, והדי תמימה (ארין מוריארטי), עוברת את כל האודישנים היא מתקבלת. אלא שאז היא מגלה שהיא לא טובה מספיק ואת הדרך למעלה היא צריכה להתחיל מלמטה - כלומר בחלק גופו התחתון של The Deep.

 

מתוך The Boys (צילום: Amazon Studios)
עוקצים את תרבות הפופ (צילום: Amazon Studios)

חלק משמעותי מהסדרה מוקדש להשחתה המוסרית של מי שאמורים להיות המצפן המוסרי של אמריקה. גיבורי העל הטהורים והנערצים מתנוונים מוסרית ונוהים יותר ויותר לתוך ענייניהם האישיים והאנוכיים. טובות הנאה, התמכרות לסמים ולמין, תאוות בצע ושאיפה בלתי מרוסנת לכוח. כמו בתעשיית השואביז האמריקנית, הבית הלבן והדירה הניו יורקית של ג'פרי אפשטיין, אנשי ציבור וסלבז למיניהם עושים דברים נוראיים מאחורי הקלעים. כשדברים יוצאים החוצה, מנהלים, דוברים ויחצנים מנסים למזער נזקים. כך גם במקרה של השבעה שרבים מחבריה אחראים למוות שלא לצורך של חפים מפשע או מעורבים בפרשות עגומות של ניצול מיני. במקרה הזה הם נהנים מהגנת מנכ"לית תאגיד Vought מדלין סטילוול (בגילומה של אליזבת שו) שעושה כל שביכולתה למנוע מדברים לצאת לתקשורת - יהיה אשר יהיה המחיר: תשלומי השתקה, איומים וסחיטה, אפילו שוחד מיני.

 

ההתנגשות הבלתי נמנעת בין גיבורי העל והנערים כאילו לקוחה ממניפסט סוציאליסטי עדכני. השבעה הם הפנים והשרירים של התאגיד הקפיטליסטי שנעזר בהם כדי לשלוח זרועות תמנוניות לרשויות הביטחון והפוליטיקה, ומשתלט על החברה תוך כדי יצירת תודעה כוזבת ומצוחצחת בנוגע לגיבורי התרבות שלה. הנערים הם אנשים פשוטים מן היישוב שראו את האור והחליטו למרוד, יהיה אשר יהיה. אף אחד לא מצפה מהצופים שיקחו M16 ויתחילו מהפכה, אבל בעזרת התסריט החכם והתפלשות סבירה בגבול הטעם הטוב, The Boys מעוררת מודעות ודוחקת בנו לחשוב ולהרהר בעודנו נהנים אל מול מראות זוועה של חלקי גוף או מבדיחה לא צפויה לחלוטין שעוקצת את תרבות הפופ וכוכביה מן המציאות שלנו.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים