שתף קטע נבחר

כמעט מצאנו עומק בסרט הזה, אבל רק כמעט

החדשות הטובות הן ש"המטרה: שומר הראש" טוב מקודמיו. החדשות הרעות שהוא עדיין נראה כמו ערבוב מרושל של רגעים מסרטים טובים יותר. את הפוטנציאל החתרני שלו הוא מעדיף להשטיח לטובת אקשן מהוקצע


סדרת "המטרה" חוגגת את הפרק השלישי אחרי "המטרה: הבית הלבן" (2013) ו"המטרה: לונדון" (2015). לאחר שהנוסחה של "מת לחיות" עברה לבית הלבן בסרט הראשון, ואקשן טרוריסטים ערבים שמזכיר את סרטי חברת קאנון בשנות ה-80 שלט בסרט השני, הגיע תורו של הפרק השלישי והקודר שמתחזה למותחן קונספירציה.

 

החדשות הטובות הן ש"המטרה: שומר הראש" (Angel Has Fallen) טוב מקודמיו. החדשות הרעות שהוא עדיין נראה כמו ערבוב מרושל של רגעים מסרטים טובים ומגובשים יותר. הסבירות העלילתית עדיין נפרמת במשיכה קלילה של חוט בודד, ותקציב האפקטים המיוחדים עדיין אינו מספיק בכדי ליצור חיקוי משכנע של פיצוצים בסצנת הקליימקס. אתרי הצילום בבולגריה שוב מוכיחים את הרב-גוניות שלהם - והפעם בתפקיד היערות של וירג'יניה המערבית. הצופים הלא קפדניים, אלו שלא היו מוטרדים מהפגמים הבוטים בסרטים הקודמים, לא יתאכזבו. ולאלו שהצליחו לחמוק משני הפרקים הקודמים של אקשן גנרי ובינוני - למה לכם להתחיל בפרק השלישי?

 

גיבור סדרת הסרטים הוא מייק בנינג (ג'רארד בטלר) האחראי על האבטחה של נשיא ארה"ב. בשני הפרקים הקודמים הנשיא היה בנג'מין אשר (אהרון אקהרט), וסגנו היה אלן טרומבול (מורגן פרימן). בסרט הנוכחי סגן הנשיא הוא כבר הנשיא, ועכשיו תורו להיקלע למשבר מסכן חיים ושלום עולמי, שממנו יוכל להיחלץ רק בעזרת המיומנויות של בנינג.

 

מתוך
בטלר מתקרב לגיל העמידה

בטלר השחקן ובנינג הדמות נושאים משא משמעותי של שנות פעילות גופנית מאומצת. בטלר נראה כמי שנכנס לפאזת ראסל קרואו - מעבר מגוף שמור למשהו שקרוב יותר לסטנדרט הממוצע של גיל העמידה. הדמות של בנינג נדרשת לעצתם של רופאים, והוא מתחיל לחשוב על התפקיד הבא שלא יגבה ממנו מחיר פיזי כבד. המודל של אקשן בנוסח שנות ה-90, זה שעליו סדרת "המטרה" מבוססת, נראה כמתקרב במהירות לתאריך הפג תוקף שלו.

 

ליאה בנינג (פייפר פרייבו שהחליפה את ראדה מיטצל), אשתו של הגיבור, דוחפת אותו לשינוי מקצועי. הוא משתתף בתרגיל אימונים יחד עם וויד ג'נינגס (דניו יוסטון), חבר ותיק ובעל חברה המספקת שירותים צבאיים לצבא האמריקני. בעבר בנינג וג'נינגס כינו עצמם "אריות", אך כעת, כשהרעמה מתחילה לנשור, הם ימצאו עצמם במסלול התנגשות.

 

מתוך
מורגן פרימן בתור נשיא ארה"ב

כפי שמתחייב מהמתכונת הבסיסית של הסדרה הנשיא עומד להיות בסכנה. השם "המטרה: שומר הראש" מבהיר כי אנחנו עומדים להיכנס למחוזות הקונספירטיביים מ"שלושת ימי הקונדור" ועד סרטי ג'ייסון בורן. סרטים שבהם הגיבור עומד להיות נרדף בגלל תככים שמגיעים מתוך מוקדי הכוח השלטוניים.

 

לאחר התקפת להק מז"לטים קטלני כל שומרי הראש של הנשיא מחוסלים, אך הנשיא מצליח לשרוד באמצעות בנינג. הנשיא נמצא בתרדמת בבית חולים ומוחלף על ידי קירבי (טים בלייק נלסון) הסגן שלו. בנינג מתעורר באותו בית חולים ומגלה שהוא אזוק למיטה. סוכנת ה-FBI הלן תומפסון (ג'יידה פינקט סמית') מעמתת אותו עם ממצאי דנ"א, טביעות אצבע ו-10 מיליון דולר שהוכנסו לחשבון הבנק שלו ממקור לא ידוע. הוא כעת החשוד היחידי בקונספירציה לרצח הנשיא.

 

קל מאוד לנחש מי עשה מה למי ומדוע. "המטרה: שומר הראש" לא מתיימר להציג תסריט מספיק מתוחכם כדי להטעות את הצופים, או כזה המציע איזושהי תובנה או התבוננות בעלת ערך על המערכת הפוליטית האמריקנית. לאחר הצבת בעיית ההפללה של הגיבור כל מה שנדרש הוא לצבוע את העלילה בהתאם למספרים עד שהגיבור יוכיח את חפותו.

 

מתוך
דווקא העלילה עם האב מסקרנת, אך ננטשת

התוספת היחידה הראויה לציון היא הופעתו של ניק נולטה בתפקיד קליי בנינג – אביו של הגיבור. קליי היה לוחם עז נפש במלחמת וייטנאם שנפשו המצולקת וחוסר האמון המוחלט שלו במערכת השלטונית האמריקנית, הביא אותו לנטישת המשפחה ובנו הצעיר. הוא מתבודד במעמקי יער, עם שיער וזקן לבנים ופרועים, מנותק מרשת החשמל והמים. ובכל זאת, כשהבן שלו נמלט על חייו הוא מוצא דרכו למקום שבו נמצא האב אותו הוא לא ראה מאז ילדותו.

 

מעבר לתפקיד של בנינג האב בעלילת הסרט, הוא גם מביא איתו עמדה סקפטית כלפי הניצול והנטישה של הלוחם האמריקני. עמדה שיכול היה להיות בה ערך ביקורתי, או לכל הפחות תוספת של רובד מעניין לסרט. אך סדרת "המטרה" אינה חותרת למקומות מעוררי מחשבה. הספק עולה רק כדי למגר אותו כשכוחות השלטון האמריקני יתגברו על הזיהום הנקודתי שפשה בשורותיהם. אין עניין במורכבות פסיכולוגיות של הדמויות, בהתבוננות עם קמצוץ של העזה ביקורתית על המנגנון השלטוני, או בנכונות לזנוח ולו מהלך עלילתי צפוי אחד. יש בעיקר אקשן המבוצע במיומנות מקצועית.  

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים