אפשר רק לשמוח ב"רק להיום": דרמה ישראלית טובה, בוגרת, מעניינת, מתבססת על תסריט טוב, משוחקת היטב, טובה לעיניים כשלעצמה, ואם נתייחס אליה כאל חלק מרצף של יצירה טלוויזיונית ישראלית, אפשר להיות רק מרוצים - פחות ופחות סובל הצופה מול המסך, וכמויות נאות בהחלט של טלוויזיה טובה משלנו מוגשות לו.



את "רק להיום" יצרו ניר ברגמן ורם נהרי. היא מתרחשת במיקום יוצא דופן - הוסטל לשיקום אסירים, המשמש כתחנה האחרונה לפני שחרורם. צוות ההוסטל מעניק לאסירים את הדבר שלא קיבלו מעולם: אמונה ביכולתם, ואלה נעים בין שני הקטבים - בין ההכרה ביכולתם לתפקד כהלכה בעולם שמחוץ לחומות לבין דפוסי ההתנהגות העברייניים שהתרגלו להם מילדותם.





ציר מרכזי נוסף בעלילה הוא מערכת היחסים בין מנהלת ההוסטל ענת (טל ליפשיץ המצוינת) לבין האסיר ניקו, שבהיותה של ענת עובדת סוציאלית צעירה התנהל ביניהם רומן קצר. אין התחלה או סוף לכל פרק. אין רוצח לעלות על עקבותיו. הסיפור פשוט מתנהל במרחב הצר והכמעט חרב של ההוסטל, שחרב הסגירה הכלכלית מרחפת מעליו כל העת. הדרמה מתרחשת בעיקר בנפשם של המשתתפים, בהרגליהם, בפחדיהם, ומבוטאת במידה מדויקת במשחקם המצוין. דווקא ניקו (הנרי דוד), מאהבה בעבר ללילה אחד של ענת ובעל תפקיד מרכזי בדרמה, נתקע על פרצוף בעל הבעה בודדת, צויד בתסריט דל מילים, ונאלץ אם כן לבלות את מרבית זמנו מול המצלמה בבהייה נוגה ואילמת בחלל שלפניו.



ככלל, "רק להיום" לא ממהרת לשומקום. כשמזפזפים אליה מאיזה NCIS מינסוטה, שפותר על סטרואידים רצח תוך דקות, לא קל להתרגל לקצב האטי שהיא כופה על הצופה. אבל בנגיעות המדויקות שלה, "רק להיום" שווה את ההמתנה. היא פותחת חלון לעולם אמיתי ובלתי מוכר למרביתם המכריעה של הצופים, וגם מעוררת צער בידיעה שהעולם הזה, החיוני כל כך לאסירים ולסביבה, נעלם, עם סגירתם של מרבית ההוסטלים הללו בארץ מטעמים של קיצוצי תקציב. עוד נקודה לזכותה של "רק להיום" - לפחות תישאר כתיעוד היסטורי מצוין לדבר מה טוב שהיה פה ונעלם.



***



"שמיר, בדרכו": סרט מחויך, מפויס, על סבא טוב בשם יצחק שמיר. עיקשות? נוקשות? יוצרי הסרט על ראש הממשלה לשעבר לא שמעו על כך


אם חפצה נפשכם בסיפור מחויך לפני השינה על סבא טוב, "שמיר, בדרכו" הוא הסרט המומלץ לכם. לא שיצחק שמיר ז"ל לא היה בין שאר תכונותיו סבא חביב וטוב - מסור וחרוץ, אוהב ישראל בכל לבו, וגם צנוע - דומה שהתכונה הטובה הזו נשתכחה מזמן ממחוזותינו הגרגרניים.



גגגגגגגגגגגגגגגגג



רשימה נכבדת של אישים שדרכם הצטלבה בזו של שמיר בשלב כזה או אחר התייצבה מול המצלמה, והתוצאה היא כאמור הסרט הנינוח על ראש הממשלה לשעבר. אלא שיצחק שמיר היה גם עיקש, נוקשה, ונקלע לעימותים כה חריפים במהלך דרכו הארוכה, עד שחוסר אזכורם בקצרה לפחות חוטא לניסיון להציג איזושהי תמונה שקרובה באופן כלשהו לדמותו האמיתית של האיש. אין כוונה כאן לבוא חשבון עם שמיר. עברו שנים רבות מאז שהנהיג את המדינה, משך אותה בעורפה מסערות כלכליות וביטחוניות, ובמבחן הזמן היא עדיין עומדת על רגליה, מה שלא ניתן עדיין לומר על יורשיו. משפחתו וחבריו של שמיר ז"ל בוודאי יהיו מרוצים מהסרט. מי שמחפש סיכום אמיתי של האיש ודרכו לא ימצא אותו כאן.



"שמיר, בדרכו", יום רביעי, 18.9, 21:00, הוט 8, הוט VOD