"פורד נגד פרארי" – ביקורת פסטיבל חיפה

"פורד נגד פרארי". כריסטיאן בייל, מאט דיימון.

"פורד נגד פרארי". כריסטיאן בייל, מאט דיימון.

פסטיבל חיפה 2019 (ה-35 במספר) נפתח אמש בחגיגיות על הרי הכרמל. המנהלת האמנותית הותיקה פנינה בלייר וראש העיר החדשה ד"ר עינת קליש-רותם הפגינו הרבה חמימות, והוקרנה דרמת הספורט "פורד נגד פרארי", שבהחלט יש לה את הרוח הקלילה הדרושה לתפקיד של סרט פתיחה, אך ז'אנר הספורט אולי הרתיע חלק מן הקהל, למרות שקשה לטעות בז'אנר לפי שם הסרט: יש באמת מישהו שלא יודע מהי פרארי?

זו בדיוק נקודת המוצא של הסרט: אנזו פרארי בנה מותג מדהים על שמו, וחברת המכוניות האמריקאית פורד רוצה לגנוב קצת מן התהילה הזו. זוהי תחילתן של שנות ה-1960, ופורד פונים אל קרול שלבי, האמריקאי היחיד שניצח במירוץ היוקרתי 'לה מאן' (עם מכונית 'אסטון מרטין'), כדי שיוביל את פורד לניצחון במירוץ עם דגם שלה. שלבי מבין שזה לא מספיק לבנות דגם מנצח, אלא צריך גם נהג מוכשר במיוחד, ויעד לתפקיד את קן מיילס הבריטי שחי ועבד באמריקה.

את הסרט ביים ג'יימס מנגולד, שהנחית לאנג'לינה ג'ולי את האוסקר על תפקיד שחקנית המשנה ב"נערה בהפרעה" (1999), ומאז הגיע עוד כמה פעמים לאוסקר, אבל אל "פורד נגד פרארי" הוא מגיע אחרי סרט הקומיקס המהורהר "לוגאן: וולברין" שהפתיע באיכותו וגרף את שבחי המבקרים, בצדק. את "פורד נגד פרארי" הוא ביים עבור אולפני פוקס, שיעדו אותו להיות סרט קיץ, אבל כשפוקס נרכשו בידי אולפני דיסני, שם ראו את הפוטנציאל האמיתי הגלום בסרט, ודחו את הפצתו אל לב עונת הפרסים והקרינו אותו בכמה פסטיבלים יוקרתיים כגון טלורייד וטורונטו, שאחריהם הוא מגיע אלינו לפסטיבל חיפה.

מנגולד גייס לסרט את חברו ל-"3:10 ליומה" (2007), כריסטיאן בייל, אשר ממעיט להשתמש במבטא הבריטי ממולדתו, וגם כשהוא כבר עושה את זה, המבטא יחסית מעודן ("יוקרה"). בסרט כאן משעשע לשמוע את המבטא הבריטי הקיצוני שסיגל בהתאם למוצאו של קן מיילס, יליד מחוז בירמינגהם. את מאט דיימון דווקא יותר נפוץ לשמוע עם מבטא של דרום-מרכז ארה"ב, כשהפעם זה המבטא הטקסני של קרול שלבי. צמד החמד הזה מצליח להעביר מצוין אחוות גברים אלימה אך משועשעת – והאלימות, או לרוב כמעט-אלימות, מופנית גם כלפי אנשים מחוץ לצמד, ולא רק האחד כלפי השני. הדבר נועד לרוב כדי להמחיש את להיטותם של שלבי ושל מיילס, ויוצר גם רגעים קומים חביבים.

על כל הסרט שורה אוירה מחויכת ומשעשעת, והדבר מקל על צליחת השעתיים וחצי של הסרט, שמכיל די הרבה שומן עודף. לפעמים נראה שרוח השעשוע שרתה יותר מדי על הפרויקט, למשל עם הקריקטורה הלא-מוצלחת של הנרי פורד השני, בגילומו של טרייסי לטס. קטריאונה בלפה האירית ("זרה") מקסימה בתור אשתו של מיילס, ואחראית לסצינות מוצלחות במיוחד. היא דוגמה לכך שהסרט לוקח ברצינות את דמויות המשנה, והתמקדותו של הסרט באנשים שבונים דגמי מכוניות כמו גם מתקנים אותן תוך כדי המירוץ, היא מעוררת התפעלות. בולטת בכך דמותו של ריי מק'קינון, בתור המשנה לשלבי בכל דבר.

"פורד נגד פרארי".

"פורד נגד פרארי".

"פורד נגד פרארי" כנראה לא נאמן מדי לתחום המירוצים, כי המהירות שבה מתרחשות הסצינות במירוץ 'לה מאן' איננה סבירה כשמדובר במירוץ של 24 שעות. עם זאת, כל סצינות המירוצים מותחות ונהדרות, ותנופת הבימוי מצוינת בכל אספקט. התחלה נעימה לפסטיבל חיפה.

דירוג: ★★★☆☆

פורד נגד פרארי (ארה"ב, 2019)
בימוי: ג'יימס מנגולד | תסריט: ג'ז באטרוורת'ג'ון-הנרי באטרוורת'ג'ייסון קלרג'יימס מנגולד | משחק: כריסטיאן ביילמאט דיימוןג'ון ברנת'לקטריאונה בלפה | מוסיקה מקורית: מרקו בלטרמי | צילום: פדון פאפאמייקל
הפצה: פורום פילם, החל מה-14.11.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?