"מלחמת הערפדים" קוראים בעברית לסדרת האקשן-אימה החדשה שעלתה ביום חמישי האחרון בנטפליקס. שמה המקורי באנגלית הוא V Wars, כשהאות V עומד עבור Vampires כלומר ערפדים, לא עבור ונדטה כפי שהורגלנו מאז דרמת המתח הפוליטי של האחיות וואשובסקי מ-2005. אבל אחרי צפייה בפרקים הראשונים די ברור כי למרות ההצהרה מאחורי שמה מדובר בעצם ביצירה מז'אנר הזומבים ששטף בעשור האחרון את רשתות הטלוויזיה ובתי הקולנוע. ועל כן היה בהחלט היה ניתן לקרוא לסדרה "מלחמת הזומבים" בעברית, או Z Wars באנגלית, או "מלחמת העולם Z" כשילוב של שניהם. נכון, היה כבר סרט כזה לא מזמן בכיכובו של בראד פיט, אבל הסדרה החדשה לא שונה בהרבה. אה, כן, חוץ מהיותם של הזומבים ערפדים.
"מלחמת העולם Z" שביים מארק פורסטר, בהשתתפות צוות תסריטאי על הוליוודיים (ביניהם דיימון לינדלוף, האיש מאחורי "השומרים" המופתית), יצא ב-2013 כעיבוד קולנועי רב היקף לרומן הגרפי המופתי של מקס ברוקס שיצא לאור שבע שנים לפני כן. סיפור הרקע עסק בשינויים גיאופוליטיים בעולמנו שהתאפשרו נוכח התפרצות של מגיפה מסתורית שהופכת בני אנוש למתים-חיים חסרי תודעה עם תיאבון אדיר לבשר אדם. בראד פיט, שהוביל את הסרט כמפיק וכשחקן ראשי, גילם את גארי ליין, מדען אמריקני עם ערנות יתר (שלא לומר היפוכונדר) שנשלח על ידי הרשויות לאתר את הנגיף המקורי, מה שפותח פתח ליצירת חיסון ולהצלת העולם כולו. כדי להתחקות אחר הנגיף, הגיבור טוב המראה נודד מסביב לעולם ומגיע בין השאר לירושלים, ומוצא עצמו נרדף על ידי נחילי זומבים רעבתנים. עם זאת, הוא נחוש להשלים את המשימה ולהציל את האנושות, וכן את אשתו ושתי בנותיו עליהן הוא מגונן בכל מחיר.
3 צפייה בגלריה
מתוך "מלחמות הערפדים"
מתוך "מלחמות הערפדים"
מתוך "מלחמות הערפדים"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
גם "מלחמת הערפדים" מבוסס על רומן גרפי באותו שם של ג'ונתן מייברי מ-2012. מעבר לעובדה שגם פה לקח שבע שנים עד להשלמת העיבוד הטלוויזיוני, צצים קונספטים רעיוניים ועלילתיים דומים. איאן סומרהולדר תכול העיניים, חתיך כמו פיט והרבה פחות מוכשר ממנו, התגייס לפרויקט ככוכב המוביל שלה וגם כמפיק שותף. השחקן בן ה-41 (הזכור בעיקר מ"אבודים" ו"יומני הערפד") מגלם מדען בשם לות'ר סוואן עם מודעות גבוהה למשבר האקולוגי שעובר על כדור הארץ, וחרדה גדולה מהאסון הביולוגי שעשוי להתרחש בחסותו. הוא נשלח למשימה שגרתית לכאורה בקוטב הצפוני, ונעזר בחברו הטוב הטייס מייקל פיין (אדריאן הולמס) כדי לנחות באתר מחקר שהושחת באופן מסתורי. די מהר מסתבר לו כי מיקרו-אורגניזם כלשהו נפוץ לכל עבר במעבדה, אולי גם חדר לגופו.
3 צפייה בגלריה
מתוך "מלחמות הערפדים"
מתוך "מלחמות הערפדים"
איאן סומרהולדר בתפקיד ד"ר לות'ר סוואן. מתוך "מלחמות הערפדים"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
לאחר שהושמו בבידוד זמני, ונבדקו על ידי הרופאים, מייקל ולות'ר מקבלים אישור להשתחרר ולצאת לחופשי - מהר מדי ככל שזה תלוי בלות'ר עצמו. החששות שלו מתממשים כשהוא מגלה כי מייקל עובר תהליכים פיזיולוגיים מוזרים ומדאיגים שכוללים חידוד חושים, והגברת הכושר והכוח. במקביל, מתחילים להתקבל דיווחים על רוצח סדרתי שקורע לגזרים את קורבנותיו ומרוקן את גופותיהם מדם. אתם יכולים לעשות אחת ועוד אחת, או A פלוס B, או AB ו-O. זוהי משוואה עלילתית פשוטה שכל אחד מסוגל לפתור, אבל ד"ר סוואן מתקשה לשקלל אותה ולהגיע למסקנה ההגיונית שיש קשר בין מייקל לזוועות שמתרחשות ברחובות העיר. כשהוא מקבל הוכחה חותכת, מבותרת ומרוטשת, מגיעה ההארה המאוחרת שחברו הטוב הפך לערפד, ולא רק זה, הוא מפיץ את הנגיף בכל מקום, כולל בסביבתו הקרובה של סוואן. ההתפתחויות הללו שולחות את גיבורנו לקרב בלימה על האנושות ועל הקרובים לו ביותר, וזאת מטעם הממסד וגם כנגדו.
עוד ביקורות טלוויזיה:
סומרהולדר, שידוע בעיקר מהופעתו כדיימון סלבאטורה המרושע ב"יומני הערפד", ממשיך להיצמד לעסקי הערפדים כמו עלוקה, או קרציה. הוא לקח איתו לפרויקט את אשתו השחקנית ניקי ריד, המוכרת מדמות הערפדית רוזלי הייל בסדרת סרטי "דמדומים", אבל מלבד הזוג הנוצץ והמוצץ אין כאן כוכבים, וזה מורגש ברמת המשחק וההפקה באופן כללי. בניגוד ל"מלחמת העולם Z" על המסך הגדול, או "המתים המהלכים" על המסך הקטן, ניכר כי הסדרה "מלחמת הערפדים" הופקה בתקציב נמוך ובתנאים מוגבלים שמותירים אותה מצומצמת עם סצנות מכונסות בחללים סגורים ובהשתתפות שחקנים מעטים. זה ניכר גם ברמת הגרפיקה הממוחשבת. כך למשל כשהאנימטורים מרטשים את פני הערפדים כשהם חושפים שיניים (הרבה שיניים) ומרטשים את קורבנותיהם, הטרנספורמציה האנטומית גסה ולא אלגנטית. סומרהולדר והמפיקים מייחלים לעונה שנייה, אם זה יקרה (ובספק), אולי יגבר התקציב ואיתו המכלול של הסדרה.
3 צפייה בגלריה
מתוך "מלחמות הערפדים"
מתוך "מלחמות הערפדים"
הפכו את הערפדים לזומבים לא סקסים. "מתוך "מלחמות הערפדים"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
גם אם מקבלי ההחלטות בנטפליקס יכריעו לטובת עונה שנייה לסדרה אחרי עשרת הפרקים הראשונים, תסריטאי הסדרה חייבים לעגן אותה בעולמנו בדרך משכנעת יותר. זומבים נבראו כביטוי לקהל של אספסוף מוסת, פרטים שמאבדים את האינדיבידואל שלהם לטובת תשוקת ההמונים האלימה והסוחפת. פשיזומבים. מקס ברוקס השתמש בבני האנוש נטולי התודעה האלה כדי להמחיש את המציאות הפוליטית בעולם של "מלחמת העולם Z", וכך גם ברבים מבין סרטי וסדרות הזומבים האחרים. ערפדים לעומתם הם יצורים מסתוריים,ערמומיים ומרוכזים בעצמם. דרקולה, נוספרטו ודומיהם הם נרקיסיסטים, נצלנים ופתיינים. הצמא שלהם לדם בני אנוש קשור למין - לא משהו שמעניין זומבים. ב"מלחמות הערפדים" הכל מתערבב: תאוות בשר ודם, הכלל והפרט, החברה והאזרחים, זומבים וערפדים. זה לא בהכרח רע, כל עוד יש חשיבה והגיון, והתפרים מחזיקים, כך שהניתוח מצליח והחולה המת חי. זה לא קורה פה.
סומרהולדר ידוע כפעיל למען איכות הסביבה וכמו הדמות שהוא מגלם, הוא שב ומזהיר נגד התחממות גלובלית. זה בדמו, ממש. לטענתו, החרדה מעתיד האנושות היא זו שמניעה את יצירתו ונמצאת בבסיס הפקת "מלחמת הערפדים". אבל מלבד נבואות הזעם הפסאודו-מדעיות בפרק הראשון על תחיית פתוגנים קדמונים בעקבות התחממות הקרחונים, אין שום דבר מהסוגיות הגורליות הללו שמשתלב באופן אורגני בעלילת הסדרה. "מלחמת הערפדים" מלחימה באופן לא אלגנטי בין נסיבות אקטואליות מהעולם שלנו לתחזיות קודרות בעולם של הסדרה, בין ערפדים לזומבים, בין V לבין Z. אולי לפני שרצים קדימה עם הרעיון, כדאי להתחיל עם ה-ABC - האלפאבית של איך כותבים תסריט מדויק, מעמיק, מלא דמיון, חד, ומסונכרן עליליתית. אבל במקום זה יש לנו ערפד שנובח, לא נושך.