"מלחמת הכוכבים 9: עלייתו של סקייווקר" – ביקורת #1: לא אמין אך קצבי ומהנה

"מלחמת הכוכבים: פרק 9 - עלייתו של סקייווקר". דייזי רידלי.

"מלחמת הכוכבים: פרק 9 – עלייתו של סקייווקר". דייזי רידלי.

"מלחמת הכוכבים: פרק 9 – עלייתו של סקייווקר", הסרט התשיעי בסדרת הסרטים המצליחה "מלחמת הכוכבים", יצליח מאוד בלי שום קשר לטיבו או לאיכותו. רובו קצבי ומהנה והוא אינו סרט רע אבל יש בו המון מגרעות.

הבעיה הגדולה עם הטרילוגיה השלישית, שאהבתי גם בלי להשוות לטרילוגיה הקודמת שג'ורג' לוקאס ביים בין 1999 ל-2005, היא שבניגוד לטרילוגיה המקורית (1983-1977) אין בה מספיק (/בכלל?) קטעים מקוריים ובלתי נשכחים.

מתוך "מלחמת הכוכבים", "האימפריה מכה שנית" ו"שובו של הג'דיי" יש כל כך הרבה משפטים ורגעים שאותם מחקים ומזכירים באין-סוף סרטים וסדרות, אך מהסרטים החדשים קשה לדלות דברים ייחודיים או מיוחדים, שמזוהים מהם. הם נשענים יותר מדי על העבר, וזו כנראה היתה טעות לקחת את ג'יי-ג'יי אברמס, שכתב וביים את "פרק 7: הכוח מתעורר" ואת הסרט הנוכחי. הוא חובב נוסטלגיה ואזכורים; די אם נזכיר את הסרטים הקודמים שביים: סרטי "מסע בין כוכבים" עם כריס פיין, "סופר 8" ואפילו "משימה בלתי אפשרית 3", הסרט הראשון שהוא ביים, שהיה סרט המשך ולא לגמרי עמד בפני עצמו.

"מלחמת הכוכבים: פרק 9 - עלייתו של סקייווקר".

"מלחמת הכוכבים: פרק 9 – עלייתו של סקייווקר".

בסרט הזה אברמס מחזיר גם את הקיסר (שצחוקו המוכר נשמע כבר בקדימונים לסרט). לזכותו של ג'ורג' לוקאס הוא לפחות ניסה בטרילוגיה השנייה שלו להראות עולמות חדשים ולא להעתיק מעצמו (היו בהם, במיוחד ב"מתקפת המשובטים" הרבה דברים גרועים אחרים).

"הכוח מתעורר" היה מעין גשר לסרטים הראשונים, אך בסרט הנוכחי אין הצדקה וצורך בציטוטים וכל הדברים המקבילים (למשל: הנבל מראה ללוק/ריי מה עולה כרגע בגורל חבריהם בקרב בשמים). יש בסרט הרבה-הרבה יותר מדי אזכורים ומחוות לשלושת הסרטים הראשונים. זה לא מוסיף באמת דבר ובכמויות האלה זה בעיקר מסיט מהסיפור ומהעלילה. זה כולל אך לא מוגבל להופעת הבזק של דניס לוסון, טייס בתקיפה של כוכב המוות בסרט מ-1977, ובמקרה גם דודו של יואן מקגרגור (אובי וואן קנובי בטרילוגיה השנייה); כך גם אין שום סיבה להימצאותו של לאנדו קלריסיאן (בילי די ויליאמס) והמשפט האחרון שלו בסרט הוא אחד הדברים הכי תלושים ותמוהים שיכולים להיות, בסרט עם הרבה רגעים שלא ברור למה לא נחתכו בעריכה.

"מלחמת הכוכבים: פרק 9 - עלייתו של סקייווקר". בילי די וויליאמס.

"מלחמת הכוכבים: פרק 9 – עלייתו של סקייווקר". בילי די ויליאמס.

מהלכי העלילה (הסיבות שהדמויות שלנו צריכות להגיע ממקום אחד לאחר) קלושים לפעמים. דברים קורים בלי סיבה או שלא עשויים בצורה מספיק אמינה. גם אם המטרה ראויה, הדרך לא תמיד מוצלחת, למשל: רוז היא שאומרת לפין שהוא מונה לגנרל, ככה במקרה, שתדע כי אין מישהו אחר שיעשה את זה בצורה הגיונית ונכונה. יש המון דברים שרצו להגיע אליהם, רגעים שהיו צריכים לחבר ביניהם, ולא עשו זאת בצורה טובה.

עם כל דברי ה…ביקורת האלה, הסרט הזה מורכב מחלקים רבים, ויש בו גם כאלה טובים מאוד – כמו בחללית של הרעים כשלרגע יש דאגה מסוימת לגורלם של כוחות הטוב ועניין במה יעשו כדי להיחלץ.

אברמס צירף הפעם את ריצ'רד אי. גרנט ושחקנים מסדרות הטלוויזיה שלו (קרי ראסל מ"פלסיטי", דומיניק מונהאן מ"אבודים") לצוות הקיים. דייזי רידלי וג'ון בויגה גדלו-התבגרו יפה לתפקידים שלהם כריי ופין, לדונל גליסון יש תפקיד די קטן הפעם, ואוסקר אייזק שוב מעולה ומזל גדול שהוא והדמות שלו בסרט. קארי פישר, שמתה שנה לפני יציאת הסרט הקודם, מופיעה יותר ממה שציפיתי. היא לא כזאת נחוצה אבל נתנו לה מקום יפה בחלק הראשון של הסרט.

זה העולם של "מלחמת הכוכבים", פה ושם הסרט מצחיק אך הוא לא מרגש ומספיק מלהיב (גם לעומת שני הסרטים הקודמים) וחסר את הקסם של הטרילוגיה המקורית.

"מלחמת הכוכבים: פרק 9 - עלייתו של סקייווקר". ג'ון בויגה, אוסקר אייזק, דייזי רידלי.

"מלחמת הכוכבים: פרק 9 – עלייתו של סקייווקר". ג'ון בויגה, אוסקר אייזק, דייזי רידלי.

וצריך עוד לציין שאין שום סיבה ללכת לראות את זה בתלת מימד?

דירוג: ★★★½☆

מלחמת הכוכבים: פרק 9 – עלייתו של סקייווקר (ארה"ב, 2019)
בימוי: ג'יי-ג'יי אברמס | תסריט: ג'יי-ג'יי אברמסכריס טריוג'ורג' לוקאס | משחק: דייזי רידליג'ון בויגהאוסקר אייזקאדם דרייברדונל גליסון | מוסיקה מקורית: ג'ון וויליאמס
הפצה: פורום פילם, החל מה-18.12.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?