מכורים ל"מלחמת הכוכבים"? הסרט החדש כזה גרוע שתיגמלו מיד

"מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר"
"מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר"

הטרילוגיה השלישית של "מלחמת הכוכבים" זוכה לסיום מכאני ונטול השראה, והגיע הזמן לומר: די דיסני, הכוח כבר לא איתכם

19 בדצמבר 2019

לפני ארבע שנים, בתום "מלחמת הכוכבים 7: הכוח מתעורר", ריי (דייזי רידלי) איתרה את לוק סקייווקר על כוכב מרוחק והחזירה לו את חרב האור שלו. כזכור, בתחילת הסרט הבא לוק הפתיע אותה ואותנו, השליך את החרב הצידה וטען שפג תוקפם של אבירי הג'דיי. תעוזתו של "מלחמת הכוכבים 8: אחרוני הג'דיי" לאתגר את המיתוס זכתה לתשואות המבקרים, אך הרגיזה הרבה אוהדים של הסאגה החללית, ואף עוררה קריאות להחרימו. אז בסרט שמסיים את הטרילוגיה השלישית של הפרנצ'ייז, "עלייתו של סקייווקר", לוק מביא לריי חרב אור ואומר "טעיתי".

יותר משהווידוי הזה מתקבל כפיתוח של דמותו, הוא מרגיש כהתנצלות על הסרט הקודם. לא חיבבתי את "אחרוני הג'דיי", אבל ריאן ג'ונסון לפחות ניסה לפתח בו רעיונות מעניינים (שבעיניי נותרו תיאורטיים ונטולי הד רגשי). ג'ונסון היה אמור לכתוב ולביים גם את הסרט הנוכחי, אבל ככל הנראה בשל התגובות הזועמות, והעובדה שהסרט שלו הכניס כמה מאות מיליונים פחות מזה שקדם לו, ג'יי. ג'יי. אברמס החזיר את המושכות לידיו. התוצאה סתמית ונדמית כחיקוי עייף של כל הסרטים שחיקו את מלחמות הכוכבים.

"מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר"
"מלחמת הכוכבים: עלייתו של סקייווקר"

אולי בשל התגובות הזועמות וההכנסות הנמוכות יחסית, ג'יי. ג'יי. אברמס לקח בחזרה את המושכות מריאן ג'ונסון. התוצאה היא עוד חיקוי עייף

אברמס החייה את הפרנצ'ייז ב-2015 באמצעות מנה נדיבה של נוסטלגיה. משום שכבר ניצל אותה עד תום ב"הכוח מתעורר", נשארו רק טיפות בתחתית הבקבוק בשביל הסרט הזה – בילי די וויליאמס חוזר בתפקיד לנדו קלריסיאן, ידידו של האן סולו מ"האימפריה מכה שנית", ודניס לוסון, שנודע כטייס היחיד שהשתתף בכל שלושת סרטי הסאגה המקורית, מקבל קלוז אפ אחד. לפי הדיווחים, בין אברמס, דיסני ולוקאס היו לא מעט ויכוחים שהובילו לכך שרוב הסצנות שמארק האמיל צילם לא נכנסו לסרט. לוק אמנם מת בסרט הקודם, אבל כשהכוח איתך אתה אף פעם לא מת לגמרי. מי שנוכחת כאן בתפקיד גדול יחסית לזה שהיא הלכה לעולמה (במציאות) לפני שלוש שנים היא קארי פישר, שהתפקיד שלה מורכב מקטעים שצולמו אך לא נכנסו לסרט הקודם.

זה אומר משהו על ההיגיון הלקוי של התסריט, שאין בו ולו רגע אחד מפתיע או מרגש באמת. כן, גם לא הגילוי לגבי מוצאה האמיתי של ריי. אחת התעלומות המרכזיות ב"הכוח מתעורר" קיבלה מענה לכאורה ב"אחרוני הג'דיי", אבל היה ברור כבר אז שזה לא יכול להיות זה, כי בסאגה על אבירים ונסיכות אין דמוקרטיה, וגיבורים לא נולדים משום מקום. אם אתה, או אפילו את, לא בת או נכד של מישהו חשוב, מקסימום תהיה טייס בצבא המורדים.

בכל אופן, חלק ניכר מעלילת הסרט מוקדש לחיפושים של ריי ועמיתיה המורדים פו (אוסקר אייזק) ופין (ג'ון בוייגה) אחר גאדג'ט שאמור לגלות להם איפה נמצא גאדג'ט אחר שיוביל אותם לעוד גאדג'ט, שבלעדיו לא יוכלו לנצח במלחמה. וכך הם קופצים מכוכב לכוכב, פוגשים כל מיני יצורים שלא נשארים מספיק זמן כדי להותיר רושם, וממשיכים הלאה. חיילי הסער תמיד דולקים בעקבותיהם, אבל בהיותם החיילים הכי גרועים בגלקסיה, הם אף פעם לא מצליחים לפגוע בחבר'ה הטובים. ואילו המיליניום פאלקון, שהתחילה את דרכה ב"הכוח מתעורר" כגרוטאה, ממשיכה להתקלקל, לעבור תיקונים זריזים ולהופיע שוב ושוב ברגע האחרון האחרון כדי להציל את המצב – מסתבר שיש הרבה רגעים אחרונים כאלה.

מה שאמור להניב את הדרמה הרגשית של הסרט הוא המאבק על נפשותיהם של ריי וקיילו רן (אדם דרייבר). שוב ושוב השניים נפגשים לטנגו בהמשכים – הוא מנסה להעביר אותה לצד האפל, היא מנסה להרוג אותו, או לפחות לקחת ממנו את חרב האור האדומה שלו. הכל כל כך רפטטיבי, והפעם גם נטול הומור, שקשה למצוא עניין במשהו שקורה שם. וכך הטרילוגיה השלישית של "מלחמת הכוכבים" זוכה לסיום מכאני ונטול השראה, והגיע הזמן לומר: די דיסני, הכוח כבר לא איתכם.

ציון: 2.5/5
סרט על: הקרב האחרון בין המורדים הטובים לבין אימפריית הרשע או איך שקוראים לה עכשיו
ללכת? לא. למכורים בלבד (אולי הם סוף סוף ייגמלו)

Star Wars: Episode IX – The Rise of Skywalker בימוי: ג'יי. ג'יי. אברמם. עם דייזי רידלי, אדם דרייבר, אוסקר אייזק, קרי פישר. ארה"ב 2019, 141 דק'