וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זר לא יבין: "הנספח" מתארת באפקטיביות את הבידוד של נוכרי בעיר זרה

19.12.2019 / 0:00

הדרמה של אלי בן דוד ("בובה של לילה") מסתמכת על סיפורו האמיתי כשעבר עם משפחתו לפריז בעקבות עבודתה של אשתו, וממחישה מה קורה כאשר תחושת הזרות בעיר לא מוכרת מלובה באימה פיזית אמיתית

קטע מתוך פרק פתיחת "הנספח" של HOT/באדיבות HOT

המסך הקטן הנחיל לנו לאורך השנים המון יצירות שעסקו בדג מחוץ למים, אדם שמגיע למקום זר ונאלץ למצוא בו את מקומו. פעמים רבות זו נקודת מוצא לקומדיה על פערים תרבותיים, או לדרמה מחממת לב על בנייתם של גשרים אנושיים. ב"הנספח", הדרמה החדשה של HOT, מעלתה הגדולה הוא האופן שבו היא מזקקת את הגוונים האפלים של הקונספט.

הסדרה מבוססת על הסיפור האמיתי של הקומיקאי אלי בן דוד ("בובה של לילה", "אנחנו במפה") שכתב, ביים ומככב בה. בן דמותו בסדרה הוא אבשלום כהן, מוזיקאי ישראלי הנשוי לצרפתיה יהודיה, אנאבל (אלואיז גודה) ומתגוררים שניהם בישראל עם בנם הקטן. כאשר אנאבל מקבלת הצעת עבודה יוקרתית כנספחת עלייה בשגרירות ישראל בצרפת שדורשת מהם לעקור לפריז למשך שנה, אבשלום מסכים ומוצא את עצמו ניצב מול עולם לא מוכר, בכל מובן.

הנספח, אלי בן דוד, אלואיז גודה. אוהד רומנו,
מציפה את הפחד ואת הניתוק. אלי בן דוד ואלואיז גודה, "הנספח"/אוהד רומנו

עם הנחיתה בנמל התעופה שארל דה-גול בנובמבר 2015, כשאבשלום מתאחד עם אשתו, הוא מגלה שמוצמד לה שומר ראש מתוקף משרתה הרגישה. בהמשך אותו ערב, כמו כדי לבודד אותו מיד בעיר היפה והנוכריה הזו, הוא מפוטר מעבודתו שבישראל. דקות אחרי כן פריז סוערת ממתקפת טרור משולבת במספר מוקדים בה, שבדיעבד מתגלה שנרצחים בה 130 איש. הדיסאוריינטציה והחששות המובנים מאליהם הופכים הופכת לאימה אמיתית ומוחשית. לא רק מפני שהתקפת הטרור נמצאת בעיצומה, אלא כי לאבשלום עצמו יש חזות ים-תיכונית בדיוק כמו לאלה שחשודים במעשי טרור. החרדה ניבטת מעיניו כשהוא מביט באחרים, כשם שהיא ניכרת בעיני אחרים כשהם מביטים בו.

באותה תקופה גם בישראל שחומי וכהי עור היו מוקד למבטים חשודים, בעודם חוששים בעצמם משחומים אחרים. טרגדיות איומות נולדו מהפרנויות האלה, לינצ'ים וספי-לינצ'ים. זאת אומרת, "הנספח" מתארת נושא מורכב שלא חייבים להרחיק עד פריז בשביל לתאר אותו. אבל המיקום האחר הזה מלבה כל תחושה נוספת של "אחרוּת", מציף את הפחד ואת הניתוק.

עוד בוואלה!

בלתי מספיק: "שיעור מולדת" היא מרק היסטורי טעים אבל לא מזין

לכתבה המלאה
הנספח, אלי בן דוד, אלואיז גודה. צילום מסך
בידוד בעיר זרה. "הנספח"/צילום מסך

כל הדבר הזה מתואר בלי יותר מדי כחל ושרק. "הנספח" מתקיימת על חוויות המוכרות לנו כבנים לאומה למודת אירועים חבלניים, וגם לא מהססת להציג לראווה את התממשות הפחד, כשם שקורה בסצנת פנטזיה מחרידה בפרק השני, שישודר הערב (חמישי). אבל הגישה המפורשת של "הנספח" היא מקור העניין העיקרי שלה. בן דוד מנצח על יצירה עשויה היטב - בימוי, צילום ועריכה נהדרים שרותמים את היופי של פריז כדי לאכלס אותה בבהלה מבעבעת ובאי-שקט.

על פניו זה נראה כמיקרוקוסמוס לאירופה כולה בימינו, או לפחות לאופן שבו היא נתפסת בעיניים ישראליות. אבל יותר מכך, "הנספח" מפנה את פניה פנימה. באפקטיביות מטמיעה אותנו הסדרה בבעתה הלא-תמיד-רציונלית שעלולה להשתלט כאשר נמצאים בארץ זרה ולא דוברים את שפתה. לשון לא מוכרת מבודדת אותנו ומותירה אותנו מנותקים בתוך העולם והחששות שלנו. המורא המוצדק של אבשלום הוא במידה רבה אלגוריה לכל חוויה דומה, לקונספט המוכר הזה של הדג מחוץ למים, ולפיכך מחדד את התחושות הכל-כך אנושיות ש"הנספח" מציבה בחזיתה.

הנספח, אלי בן דוד. צילום מסך
מפנה את פניה פנימה. "הנספח"/צילום מסך

"הנספח" משודרת בימים רביעי וחמישי ב-20:15 ב-HOT3.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully