וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד חוזר הפיצוץ: "פאודה" לוחצת על אותם כפתורים, רק בלי הדמויות שאהבנו

27.12.2019 / 0:43

תחילת העונה השלישית של סדרת הלהיט הישראלית מהדהדת אירועים שכבר ראינו בסדרה. אלא שהפעם, בלי כמה מהדמויות האהובות שנקטלו בעבר, אנחנו פחות מושקעים רגשית. יחד עם זאת הפרק טומן כמה זרעים מעניינים להמשך

טיזר "פאודה" עונה 3/באדיבות yes

על אף הניחוח הישראלי המאובק של "פאודה", בהיותה סדרת האקשן הישראלית הכי אפקטיבית על המסך היא מזכירה בעיקר כמה מיצירות הדגל הטלוויזיוניות האמריקאיות בז'אנר. למעשה, שתי העונות הראשונות שלה ממצבות אותה כגרסת הסכסוך הישראלי-פלסטיני של "24". דורון קביליו (ליאור רז, שיצר את הסדרה עם אבי יששכרוף) הוא ג'ק באוור הישראלי שכולם מתים סביבו, שמאבד את הקרובים אליו בגלל משלח ידו - בין אם אובדן של ממש ובין אם התנכרות כלפיו. כמו ב-"24" גם ב"פאודה" היחיד שמוגן על ידי העלילה הוא גיבור הסדרה. הדלק של שתי הסדרות, בוודאי בכל הנוגע לאקשן, הוא האיומים המתמידים על הדמויות המרכזיות משני צדי המתרס, שאכן תכופות מוצאות את מותן.

זה אילן גבוה ומוצלח להיתלות בו, אבל כמו בסדרה המקורית, ועל אחת כמה וכמה בכל יצירה שמגיעה שנים אחרי כן, מתישהו זה מתחיל לחזור על עצמו. שוב מוצג לנו נבל חדש אחרי שקודמו חוסל בסוף העונה הקודמת, ומדקות המסך המעטות שלו בפרק הראשון, הכריזמה שלו נופלת בהרבה מזו של הפנתר בעונה הראשונה (הישאם סלימאן) או אל-מקדסי בעונה השנייה (פיראס נסאר). הסיפור על החדירה מעזה דרמטי מפני שהדמויות התייחסו אליו כאל כזה, ולא כי באמת יש לו משמעות עבורנו. כל המחבלים האלה מסוכנים ומתכננים פיגועים ענקיים באותה מידה.

פאודה עונה 3. אליה ספינופולוס,
יקום מי שיודע את כל השמות. "פאודה" עונה 3/אליה ספינופולוס

מעבר לזה, פתיחת העונה השלישית לוחצת בדיוק על אותם כפתורים של השנייה. בפעם הקודמת היה זה מפקד היחידה מורנו (יובל סגל) שנקלע למארב בפרק הפתיחה, ועתה זה הוא קפטן איוב (איציק כהן), כמו גם עמיתו מהביטחון המסכל, אבו מאהר (קאדר הריני). אנשיהם הגיעו לפגישה כדי לדון בהמשך שיתוף הפעולה הביטחוני בין הישראלים לפלסטינים, ובאקט מאוד סמלי נורתה עליהם אש צולבת. לא רק ששלום לא יהיה כאן, אפילו תיאום לא בא בחשבון.

זה מסעיר, כן, בפרט מאחר שרגע לפני כן דורון עצמו מסתבך עם הוצאה להורג לא מתוכננת. רותם שמיר, שביים את כל פרקי העונה השנייה, מנצח על סצנות האקשן ביד בוטחת והן נראות טוב מאי פעם. ויחד עם זאת, האפקט מתעמעם. הבנו שכולם פגיעים, ואנחנו גם ככה לא מאוד נקשרים לאף אחד כי הדמויות די דלות. יקום מי שאחרי שתי עונות יודע למנות את שמם של כל המסתערבים ביחידה. זה חלק מהסיכון בסדרה כזו, אך כמה מהקורבנות שנקטלו בשלהי העונה השנייה בשם הצורך להפתיע ולהחריד היו מרכיב בסיסי מלבה הפועם של "פאודה"; מהדמויות היותר מעוררות-הזדהות (כמו שירין, בגילומה של לטיסיה איידו) או מרתקות (כמו וואליד, בגילומו של שאדי מרעי) של הסדרה. זה מותיר את "פאודה" כעת עם הצורך לבנות דברים מחדש, ובשלב הראשון ישנה תחושה של אינרציה מעט ריקה. בסרט הזה כבר היינו, ואז גם היינו יותר מושקעים רגשית.

עוד בוואלה!

העשור של נטפליקס: הענקית ששינתה את הדרך שבה אנחנו צורכים בידור

לכתבה המלאה
פאודה עונה 3. אליה ספינופולוס,
ג'ק באוור הישראלי. ליאור רז, "פאודה" עונה 3/אליה ספינופולוס

מה שבכל זאת היה מסקרן בפרק הבכורה הוא הדגש על יחסי הורים וילדים. בפרק סיום העונה השנייה דורון ובנו נחטפו על ידי אל-מקדסי ונלקחו אל בניין נטוש בשטחים, כדי להרוג את דורון מול המצלמה ולנגד עיני הבן. כאשר החלו חילופי יריות בין המחבל לבין החמאסניקים שהגיעו למקום, דורון ירה באל-מקדסי ופצע אותו. האחרון חמק אל חדר סמוך בבניין הנטוש והמסתערב, בעצמו פצוע, דידה אחריו, שם ראה את בנו הקטן מכוון אליו אקדח. הוא מנע מהילד לירות ושכנע אותו לצאת מהמקום, אז סיים בעצמו את העבודה.

אם עדיין יש ל"פאודה" משהו ללמוד מ-"24", הרי שזו את מעלתה הגדולה ביותר של סדרת האקשן האמריקאית, וזו שרוב הזמן שימרה את רמתה במשך חמש עונות גדולות: המתחמים האפורים שבהם הגיבור נאלץ לפעול. אלה הניבו בקביעות את הבחירות המוסריות הכי קיצוניות ששוב ושוב הכבידו על מצפונו, ההתלבטות בין מעשה בלתי אפשרי לבין חייהם של מיליונים שעשויים להינצל. הדילמות המוסריות האלה קיימות גם בסדרה הישראלית, אולם לא באותה רמה ולא באותם ממדים, ומתבטאות בעיקר במערכות יחסים כמו עם שירין וכעת עם בשאר. ב-"24", קרוב לוודאי, הבן של דורון היה לוחץ על ההדק בסוף העונה השנייה וההשלכות הרגשיות היו מטורפות בהרבה.

פאודה עונה 3, מארינה מקסימיליאן, ליאור רז. נטי לוי,
הסיפור עם עזה לא באמת מרגיש מסוכן מהרגיל. "פאודה" עונה 3/נטי לוי

גם בלי זה, בתחילת העונה השלישית אנו למדים ששופט קבע כי דורון מסוכן לילדיו. הוא נאלץ להיפגש איתם במקום ניטרלי ומנוטר על ידי עובדת סוציאלית ומצלמות, ובפועל רק בתו מגיעה למפגשים. הבן מוכה הטראומה מסרב לבוא. את החלל הזה ממלא דורון, כך נדמה, ביחסיו עם בשאר (עלא דקה, "פמת"א"), וגם להפך. אביו של הצעיר הוא בכיר בחמאס שנכלא למשך עשרים שנים ולא באמת גידל את בנו, כך שעבורו דורון ממלא חסך אמיתי וכאוב, בלי שידע כמובן שהאיש ישראלי יהודי. מה שמתחיל כיחסים תועלתניים מבחינת דורון נראה כמו חיבה וחיבור אמיתיים בין השניים.

משם, קרוב לוודאי, תגיע הדרמה האמיתית של העונה. גם זה בסופו של דבר נראה כפריטה על אותם מיתרים. במקום סיפור אהבה רומנטי כמו עם שירין יש הפעם יחסי דמויות בן ואב. אבל למרות המתכונת המוכרת, אם "פאודה" תבנה היטב את היחסים ביניהם לאורך הפרקים הבאים, יש מצב שנתרגש גם מהטרגדיות הבאות.

פאודה עונה 3. אליה ספינופולוס,
מסתבך עם הוצאה להורג. "פאודה" עונה 3/אליה ספינופולוס

"פאודה" משודרת בימי חמישי ב-22:00 ב-yes Edge. העונה השלישית תגיע לנטפליקס במלואה במהלך 2020.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully