נפילת אימפריית הכסף ביקורת סרט

The Fall of the American Empire Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "נפילת אימפריית הכסף":
"יצירה אינטליגנטית של יוצר מוכשר"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר The Fall of the American Empire
משחק אלכסנדר לאנדרי, רמי ז'יראר, מאריפייה מורן במאי/ת דניס ארקן  
דרמה
ביקורת סרט לנפילת אימפריית הכסף מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"חכם וקליל"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7.5/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע82.8%
בבית
אחכה לדי.וי.די6.9%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות10.3%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
דניס ארקן, הבמאי הקנדי הראשון שזכה באוסקר לסרט הזר הטוב ביותר על סרטו "שיחות נפש", שב למסכים ביצירה שמצליחה לשלב בין ביקורת חברתית לקומדיה ואפילו להיות סרט אקשן לפעמים. "נפילת אימפריית הכסף" היא אולי אחת היצירות היותר קלילות של היוצר הקנדי המוכשר. אולם אין הדבר גורע מיכולתו האדירה לומר דברים משמעותיים על החברה המערבית שאיבדה את דרכה ואת ערכיה.פייר פול הוא אינטלקטואל צעיר שהתייאש מהעולם שבו הוא חי. הוא עובד למחייתו כשליח (כי צריך בכל זאת להתפרנס), ובאותו הזמן בז לכל מה שהחברה המערבית הפכה לדעתו - מושחתת וצינית ומזלזלת בחיי אדם. בקומדיה של טעויות ובשל שוד בנק שהשתבש נופל לידיו סכום כסף גדול והוא הופך באחת לעשיר כקורח. עכשיו הוא שואל את עצמו מה הוא יעשה לעזאזל עם כל הטוב הזה שנפל לו מהשמיים?
בעזרתם של נערת ליווי יוקרתית ופושע שרק השתחרר מהכלא, הוא נכנס לעולם של "הרעים" – בעלי ההון שבעזרת עורכי דין מפולפלים מקימים חברות קש באיי קיימן ובעסקאות סיבוביות הופכים את ההתחקות אחרי הכסף שלהם לכמעט בלתי אפשרי לרשויות החוק. אלא שפייר פול אינו באמת כריש ואינו מצדד בקפיטליזם חזירי - הוא בכלל רוצה לעזור לעניים ולחסרי הבית.לפני 34 שנים התפרסם ארקן בסרטו, "שיחות מלוכלכות", שעסק בבורגנים קנדים שבעים שמלהגים את עצמם למוות ובעיקרון שואלים את מה שפייר פול שואל ב"נפילת אימפריית הכסף" – מה קרה לחברה המערבית ולאן נעלמו ערכי יסוד כנאמנות, כבוד, אחווה ואהבת האדם. גם בסרט ההמשך "שיחות נפש" ב-2003 המשיך ארקן לשאול שאלות דומות ולמרות שעל פניו מדובר בסרטים עם פוטנציאל טרחנות גבוה הצליח הבמאי להפנט את צופיו וליצור יצירות נוקבות שגרמו לצופיו לחשוב לא מעט. לא פלא ש"שיחות נפש" אף זכה באוסקר לסרט הזר הטוב ביותר.
"נפילת אימפריית הכסף" הולך בדרכם של סרטיו הקודמים של ארקן, אולם מבקר במחוזות לא שגרתיים. סרטו העכשווי של ארקן קצבי הרבה יותר ותזזיתי מסרטיו הקודמים. ארקן מצליח להגיד את מה שהאחים דארדן וקן לואץ' אומרים, רק שהוא עושה זאת בפנים הרבה פחות חמורות סבר והסרט מצליח לעשות דבר כמעט בלתי אפשרי ומשלב ביקורת חברתית נוקבת עם לא מעט הומור.כוחו של ארקן היה תמיד בדיאלוגים הנהדרים שהוא שם בפי שחקניו. גם הפעם הטקסטים פשוט נהדרים והצופה מרגיש שארקן מכבד אותו. מעל הכל הסרט מוכיח שוב כי ארקן הוא במאי שיכול לביים בלי להראות לרגע שהוא מתאמץ. הסרט זורם מעדנות והצופה נהנה מכל רגע.בפסטיבל קאן האחרון הוקרן סרטו המדהים של הבמאי הבריטי קן לואץ', "סליחה שפספסנו אותך", שעוסק במשפחה בריטית שמנסה לשרוד. לואץ' מסתער על הצופה ופשוט מהלך עליו איימים כשהמטרה היא להראות לצופה כמה הכלכלה של היום הרסנית לאדם מן הישוב. ארקן עושה דבר דומה ב"נפילת אימפריית הכסף", אבל הוא עושה זאת בחיוך ובקלילות ועל כך מגיעות לו כל המחמאות.
נפילת אימפריית הכסף - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 4917/05/2021 09:40:39
7/10אייקון ציון
דינמי ומהנה גם אם לא הכי מבריק. היה מקום לקצר כי החלק האחרון די מסורבל וטיפה כבד. פייר פול הוא אקדמאי בתחום הפילוסופיה שעובד כנהג שליחויות, קצת מבולבל וחסר ביטחון עצמי. הוא נקלע לזירת פשע בה מתבצע שוד. לאחר שהשודדים נורים הוא גונב את שקי הכסף ומעמיסם על המשאית שלו. מה שהוא לא יודע זה שמדובר בכספי המאפיה. במקביל, צמד בלשי משטרה מנסים לאתר את הכסף האבוד. למזלו הוא פוגש את קאמיל, זונת צמרת יפה ופיקחית וגם אסיר משוחרר שהוא בעל ניסיון בנושאים שקשורים לכסף. השלושה רוקמים תכנית להלבין את הכסף כאשר בסוף הוא מיועד למטרה חיובית. אפשר למצוא כאן מסר אלטרואיסטי וסוציאלי. אווירה קלילה מתובלת במעט הומור פה ושם. ציון 7.5.
שם: וליהגיל: 6315/02/2020 16:13:54
10/10אייקון ציון
מקרה קלאסי של "הגונב מגנב", ומכאן מה הלאה ? שעתיים של הנאה צרופה מסרט מצויין. שחקנים טובים מאד, ועלילה מלוהקת היטב של במאי משובח. ממליצה מאד על הסרט.
שם: שלומיגיל: 7011/02/2020 18:43:25
8/10אייקון ציון
סרט קנדי נחמד עם תסריט מקורי, דרמה מלווה בהומור, משחק טוב של השחקנים, סך הכל להעביר שעתיים בכיף.
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
ג'ויקה Joika חדש 2024
רדיקלי Radical חדש 2024
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט