שתף קטע נבחר

אזרחות טובה

כיאה לסרט הפועל במסגרת ז'אנר הנקמה, "אזרח שומר חוק" מציע אמירה שמרנית למדי. אלא שהדרך המטורפת שמובילה אליה הופכת אותו לסרט מרתק, חרף מגרעותיו


 

את מספר הבמאים האפרו-אמריקנים שעובדים בתוך המערכת ההוליוודית ניתן לספור על אצבעות יד אחת. אלו מהם המנסים לעסוק במתח בין-גזעי או במרחב החברתי-תרבותי שממנו הגיעו ממשיכים להידחק, גם בעידן אובמה, אל שולי המערכת ההוליוודית.

 

כשבמאים אלו עובדים על סרטים ז'אנריים נוצר מתח מרתק בין שורשיהם התרבותיים והמסגרת התמאטית של הז'אנר. הכריזמה של דנזל וושינגטון אפשרה לבימאים כמו אנטוני פקווה ("יום אימונים מסוכן") והאחים יוז (בסרטם הקרב "The Book of Eli") להעמיד גבר שחור בעמדת גיבור בסרט ז'אנרי מובהק.

 

ב"אזרח שומר חוק" ("Law Abiding Citizen") משתמש הבמאי פ. גארי גריי בג'יימי פוקס בכדי ליצור פרובוקציה שבאופן פרדוקסלי מצליחה להיות חתרנית ושמרנית בו זמנית. התוצאה היא סרט לקוי ומרתק - מופרך מבחינת הגיונו העלילתי, מרתק בדרגת חוסר האיזון הנפשי של ערכיו המוסריים וסוחף בבימוי המיומן המוצג בו.

 

"אזרח שומר חוק" משתייך לז'אנר סרטי הוויג'ילנטה, סרטים בנוסח "משאלת מוות" ו"הארי המזוהם", המשגשגים בביצה העכורה של קריאת התגר על מוסדות הצדק הרשמיים ומפארים את הזיכוך המושג בנקמה האישית. במרבית הסרטים האלו, גם כשהגיבור חוצה את הסף הערכי של מוסריות מתורבתת, אהדתו של הצופה עדיין אינה מוטלת בספק. הזדהות זו גוררת את הביקורת הרווחת על סרטי הז'אנר לפיה הם מפיצים ערכים שמרניים, ריאקציונריים ואפילו פאשיסטים.

 

קל להבין מדוע "אזרח שומר חוק" נכתש על-ידי הביקורת האמריקנית, אבל הרתיעה ממנו דוחקת הצידה את ההבנה לגבי מהותה של הדרך הייחודית בה משתמש במאי אפרו-אמריקני בקונבנציות של ז'אנר בעייתי זה.

 

נקמה לא שגרתית

ל"אזרח שומר חוק" שתי דמויות ראשיות. מי מהן הגיבור? האם שתיהן יכולות להיות גיבורים? אלו שאלות מהותיות לסרט. בעוד בסרטי ויג'לנטה יש גיבור בודד וברור, כאן אנו נעים בין הגבר הלבן הנוקם, והגבר השחור הקרייריסט ואיש מערכת המשפט המהווה את מושא הנקמה/חינוך מחדש של נוקם זה.


באטלר ופוקס ב"אזרח שומר חוק". מיהו הגיבור?

 

בסצנת הפתיחה של הסרט מחוסלות אשתו ובתו הקטנה של קלייד שלטון (ג'רארד באטלר) בידי שני חוליגנים שפורצים לביתו. ניקי רייס (ג'יימי פוקס), עוזר התובע המחוזי השאפתן, אינו רוצה לסכן את רקורד ההרשעות המושלם שלו, ומעדיף לחתום על עסקת טיעון שבה הפושע האלים מבין השניים ישוחרר כעבור שנים ספורות. שלטון, כצפוי מאדם במצבו, מפתח רצון עז לנקמה, לא רק בפושעים אלא במערכת המשפט שמחלה בשמו.

 

שלטון אינו אדם מן השורה. במסורת "אבות העל" המצטלבת לא אחת עם ז'אנר הוויג'לנטה (למשל ב"חטופה" המוצלח מהשנה שעברה), האב הוא יחידת קומנדו ומודיעין של איש אחד. מעבר ליכולותיו הפיזיות, שלטון הוא טקטיקן בחסד עליון וממציא של מכשירי הרג מתוחכמים שהיו מעוררים קנאה גם בג'יגסו מסדרת סרטי "המסור" (וההשראה של סדרה זו ניכרת היטב בסרט). לצופים הישראלים שמור בונוס מיוחד: הומאז' קטן לסופו של יחיא עייש.

 

שלטון ממתין עשר שנים מהרגע בו נעשה לו עוול עד לרגע בו הוא מתחיל להניע את תוכנית הנקמה המורכבת שלו. כמו אומן שחמט, הוא חוזה את צעדי יריביו בדיוק מושלם ומוליך אותם, חרף מאמציהם, לשלב הבא בתוכניתו. במהלך חצי השעה הראשונה של הסרט הוא נתפס ונכלא, אך לכל צופה בר דעת כבר ברור שגם כליאה זו תוכננה על ידו. בהמשיכו לנקום בזמן הכליאה הוא הופך לכוח רדיקלי שכוונתו היא לאתגר, לערער ואולי אף להשמיד את מערכת החוק והמשפט.

 

ניצחון רדיקלי לשמרנות

ככל שהסרט מתפתח, יכולותיו הטקטיות של שלטון מקבלות ביטוי כה הזוי עד שהוא גובל בפרודיה עצמית. במקרים רבים חוסר סבירות זה היה הופך את הסרט לפסולת קולנועית, אך כאן משרת חוסר סבירות זה פנטזיה אידיאולוגית מופרעת שחשוב יותר לבחון אותה על פי כוונתה מאשר על פי סבירותה.


מתוך הסרט. יחסי הכוחות מתהפכים

 

בקודקוד הפירמידה של המותקפים נמצא ניקי רייס, שהפך בעשר השנים שחלפו לתובע המחוזי. כעת הוא בעל משפחה משל עצמו, ועומד בראש מערכת שאנשיה

נפגעים בתוכנית הנקמה. הנקמה, כך מתברר בהדרגה, היא סוג של שיעור חינוך מדמם שבו מערכת המשפט תוכל להינצל רק אם ניקי יאמץ את ערכיו של הנוקם.

 

למימד השמרני של סרטי הוויג'לנטה ניתן כאן טוויסט מעניין. האפרו-אמריקנים בסרט הם נציגי הממסד, והנוקם הוא גבר הלבן. ניקי אינו רשע שראוי למוות אלא מי שבדרכו אל הפסגה מעד מוסרית בכך שלא הבין את אחריותו כלפי האזרחים. כך יכול "אזרח שומר חוק" להיות גם פנטזיה המושתתת על ערכים אולטרה-שמרניים וגם ביטוי פרוגרסיבי לשינוי ביחסי הכוח המסורתיים. באופן פרדוקסלי, השינוי מקבל לגיטימיות באקט השימור של הערכים השמרניים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פוקס. גיבור שחור, במאי שחור
לאתר ההטבות
מומלצים