"הג'נטלמנים" – ביקורת: לנו ולצ'ארלי הנאם מגיע יותר

"הג'נטלמנים". צ'ארלי האנם, מתיו מקונוהיי, טום וו.

"הג'נטלמנים". צ'ארלי האנם, מתיו מקונוהיי, טום וו.

"הג'נטלמנים", סרטו החדש של גאי ריצ'י, דומה ברוחו לסרטיו הראשונים (עולם הפשע באנגליה, גברי, אלים) אך יותר מתמיד נראה שבחר לביים תסריט שכתב ילד בן 14. על הנייר התסריט נשמע, כנראה, מגניב ומתוחכם; הוא הצליח למשוך את יו גרנט, מת'יו מקונוהי, קולין פארל, מישל דוקארי (בעוד תפקיד אחר לגמרי מליידי מרי שגילמה ב"אחוזת דאונטון"), הנרי גולדינג ("עשיר בהפתעה") ועוד. הדבר הטוב ביותר בסרט (ופחות או יותר היחיד מלבד התלבושות) הוא השחקן צ'ארלי הנאם ("ילדי האנרכיה"), שהוא בעצם בתפקיד הראשי.

ריי (הנאם) הוא יד ימינו של  מיקי פירסון (מקונוהי), ששולט בתחום החממות לגידול גראס, ושוקל למכור את העסק שלו שמניב מיליונים. העסק והעסקה מושכת את מת'יו (ג'רמי סטרונג, "מכונת הכסף") המכונה "היהודי", סינים, וגם מאמן אגרוף (פארל) מעורב בעל כורחו בעסק. למי שייכת הנאמנות של כל אחד מהם? מי יִרה במי ולמי אכפת?

אוהבים הגדרות ולהכתיר אמנים כ"X הבא"; סטיבן סודרברג הוכרז לרגע בתחילת דרכו כ"וודי אלן הבא" וגאי ריצ'י היה ה"קווינטין טרנטינו הבריטי" עם "לוק, סטוק ושני קנים עשנים" ו"סנאץ'" בגלל האלימות המסוגננת, שיחות איזוטריות של רוצחים בדרך אל או באמצע רגע מותח. אמנם ההגדרות האלה מיותרות ומטעות, אבל עדיף שריצ'י לא יצלם מכונת מוזיקה (Jukebox) בתקריבים שוב. אחרי "רוקנרולה" ריצ'י ביים סרטים בסגנון אחר (סרטי "שרלוק הולמס" עם רוברט דאוני ג'וניור, "אלאדין" המצליח מאוד, "המלך ארתור" הגרוע מאוד) וחוזר כאן לעולם הפשע האלים עם אנשים בעלי כינויים שהוא כל כך אוהב, רק שאין לו מה לחדש. להנאם ולנו מגיע יותר טוב.

ריצ'י אוהב להראות דמויות משוחחות, תוך שקולות של דמויות אחרות יוצאות מגרונן, וגם כאן מצא לכך תירוץ. כל הקטעים שבהם פלטשר מדבר על עשיית סרט, פילם וצילום מרגיש גימיקי, מתלהב מעצמו, לא מקורי, בנאלי, שחוק ומיותר.
אין שום סיבה לשם "הג'נטלמנים" או לקריינות של מקונוהי בהתחלה ובסוף הסרט. כל הרעיון שפלטשר מספר את העלילה למיקי פירסון רע מיסודו. הבדיחות ילדותיות, נדושות ולא מצחיקות. לא סומכים על הקהל כי אחרת אין תירוץ להראות שוב ושוב חיתוכים לדמויות שמזכירים בדיאלוגים (אשתו, דמות בשם אסלן), וגם החזרה לקטעים שכבר ראינו לא מוסיפה להם דבר.

"הג'נטלמנים". מתיו מקונוהיי, מישל דוקרי.

"הג'נטלמנים". מתיו מקונוהיי, מישל דוקרי.

ידוע כי אפשר לעשות סרט גרוע מתסריט טוב אבל אי אפשר לעשות סרט טוב מתסריט גרוע. סרטו הבא של ריצ'י הוא גרסה לסרט פעולה צרפתי עם ג'ייסון סטאת'ם, שהתגלה בסרטיו הראשונים, כמאבטח של מכונית משוריינת. אם ריצ'י יכתוב וביים עוד סרט פשע "מקורי" בסגנון המוכר שלו אז גם בחינם לא אלך לראות אותו. די, נמאס.

דירוג: ★★☆☆☆

הג'נטלמנים (ארה"ב, 2020)
בימוי: גאי ריצ'י | תסריט: גאי ריצ'יאייבן אטקינסוןמארן דיויס | משחק: מת'יו מקונוהיצ'ארלי הנאםמישל דוקאריג'רמי סטרונגקולין פארל | צילום: אלן סטוארט
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-23.01.2020 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?