"הפרידה" – ביקורת: קורה מעט מדי

"הפרידה". דיאנה לין, הונג לו, אווקוופינה, האן צ'ן, אאוי מיצוהארה.

"הפרידה". דיאנה לין, הונג לו, אווקוופינה, האן צ'ן, אאוי מיצוהארה.

"הפרידה" הוא סרט אמריקאי שרובו מתרחש בסין ובמנדרינית. בשל האטיות הרבה, במסורת סרטי הדרמה מהמזרח הרחוק לדורותיהם, הסרט מרגיש הרבה יותר מ-100 דקות (הכוללות את כתוביות הסיום). הסרט, שזכה להצלחה יחסית בארצות הברית לסרט בשפה זרה (17 מיליון דולר) ונכשל בסין, זיכה את הכוכבת שלו אקוופינה בפרס השחקנית הטובה ביותר בסרט קומי בגלובוס הזהב, אך זו פחות קומדיה ויותר דרמה משעממת מאוד שקורה בה מעט מדי.

מי שמתעניין בתרבויות זרות יכול למצוא מעט עניין בעלילה על משפחה סינית שמסתירה מהסבתא של המשפחה שהיא חולה בסרטן ריאות סופני ומתקדם. חלק מבני המשפחה של הגוססת-ללא-ידיעתה מתגוררים בניו יורק, כולל נכדתה בילי (אקוופינה, "אושן 8"), והיא והוריה מגיעים, יחד עם שאר משפחתה המורחבת, אל צ'אנגצ'ון שבסין כדי להיפרד מהסבתא, כשהיא חושבת שהם שם אך ורק לכבוד חתונת הנכד.

החתונה של הנכד היא חלק נכבד ואין-סופי בסרט (אפשר היה לקרוא לו "החתונה") ומוכיח שבכל העולם חתונות זה דבר משעמם ומאוס. זה כולל קטע של משחק שתייה שבטח אמריקאיים ממוצא סיני נהנו לראות אך נותרת סתומה לעיניים מערביות. החוויה האנתרופולוגית כוללת גם אזכרה שנותנת הרגשה כאילו אתה ממש עומד שם בבית הקברות ומת שתיגמר ונוכל ללכת הביתה (גם את טיפת ההומור שיש כאן ממצים מהר ואחרי זה ממשיכים שוב ושוב לסחוט).

"הפרידה". צ'יי מא, אווקוופינה.

"הפרידה". צ'יי מא, אווקוופינה.

חתונה, לוויה, בית חולים… רק היתה חסרה לידה. עם כל הדמויות וחרף כל האפשרויות, יש יותר מדי רגעים מתים שלא קורה בהם שום דבר, והם כוללים אך לא מסתכמים בבהיות, הליכות וצילומי בניינים רבי קומות. אפילו קטעים שאמורים לרגש ואולי אף לעורר דמעות לא עושים זאת. נותרים אדישים ומרוחקים להתרחשות. כיאה לכל העשייה של הסרט הזה, גם המוזיקה ובעיקר האופן שמשתמשים בה קלישאתיים ומרגיזים. לשם השוואה, כדאי לראות את "אוכל שתיה גבר אשה" של אנג לי מ-1994.

זהו הסרט השני שכתבה וביימה לולו ואנג, ילידת סין שגדלה בארצות הברית כמו הדמות הראשית בסרט. גם ב-Posthumous [מילולית: "אחרי מותו"], סרטה הקודם, עסקה במוות מפוברק. היא ביססה את "הפרידה" על הסיפור האמיתי של משפחתה וסבתה אבל לא ממש באה לידי ביטוי אמיתי האישיות של הדמויות הרבות. אולי כספר פרוזה זה היה יכול לעבוד, כסרט "עלילתי" חסרה עלילה.

דירוג: ★★☆☆☆

הפרידה (ארה"ב, סין, 2019)
בימוי: לולו וואנג | תסריט: לולו וואנג | משחק: אקוופינהצ'יי מאדיאנה ליןשוזן זאוהאן צ'ןאאוי מיצוהארההונג לו | מוסיקה מקורית: אלכס ווסטון | צילום: אנה פרנקווסה סולנו
הפצה: קולנוע חדש, החל מה-30.01.2020 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?