דיוויד לינץ' מצא דרך מאוד מקורית לחגוג את יום הולדתו ה-74 ב-20 בינואר - עם סרט קצר ולא מוכר שלו שעלה לנטפליקס. כמעט שנתיים וחצי חלפו מפרק הסיום של העונה השלישית והמרתקת של "טווין פיקס", ושקט השתרר בחזית היצירתית של היוצר. עד שנגלה מה הפרויקט המשמעותי הבא שלו נסתפק בהצצה לפיסה לא מוכרת בפילמוגרפיה שלו: סרט קצר (בן 17 דקות) משנת 2016 ששמו הוא "מה עשה ג'ק?" (What Did Jack Do?).
לינץ' החל לעבוד עליו ב-2014 (הוא בנה את הרהיטים בתפאורה) והוא הופק במימון צרפתי של קרן קרטייה לאמנות עכשווית. התוצאה תעורר, ללא ספק, תהייה בקרב אלו שלא מתחברים לחוש ההומור של לינץ', קבוצה שתכלול כעת צופי נטפליקס שיתקלו בו בשיטוט אקראי.
2 צפייה בגלריה
מה עשה ג'ק?
מה עשה ג'ק?
מה עשה ג'ק?
(באדיבות נטפליקס)
אין בסרט עלילה במובן הרגיל. זירת ההתרחשות היא חדר, פיסה עגמומית וכמעט מופשטת של בית קפה, שנמצא בתחנת רכבת. כל 17 הדקות מתרחשות מסביב לשולחן שבצדו האחד קוף קפוצ'ון בשם ג'ק ("ג'ק קרוז" כפי שנכתב בכתוביות), ובצד השני בלש משטרה בגילומו של לינץ' עצמו - במעין גרסה רגועה יותר לבכיר ה-FBI גורדון קול שאותו גילם לינץ' ב"טווין פיקס". בכותרות הסיום, אגב, מוזכרת העובדה ש-2016 הייתה שנת הקוף בסין.
הסרט הוא דיאלוג חקירה בין הבלש והקוף, כשהקוף עונה בקול אנושי (יתכן שזה קולו של לינץ' עצמו לאחר עיוות אקוסטי). שפתיו של הקוף נעות כשהן מחקות את תנועות הפה האנושי שאומר את המילים. מלבד שתי הדמויות יש הופעת אורח קצרצרה של מלצרית (שמגלמת אישתו הרביעית של לינץ', אמילי סטופלה), ועוד אחת של תרנגולת בשם טוטטבון.
השיחה עצמה היא רצף של משפטים שחלק גדול מהם נראה כנגזר באופן רנדומלי מסרטי נואר. הבלש שואל שאלות ותובע לדעת, והקוף מתחמק מתשובה ועונה לו בדרך המזכירה פושעים משופשפים. הרעיון האבסורדי של חקירת קוף מדבר, נשתל בשחור לבן נוארי, בסיטואציה של שיחה הרת גורל על פרשת דרכים (תחנת רכבת שממנה יכול הקוף החשוד להימלט מהעיר בה פשע), ובפרטי השיחה המרמזים על "פשע של תשוקה" שבו מעורב הקוף ושבו נכללות גם תרנגולות וקופת אורנגאוטן. השיחה קופצת משאלת חקירה לתגובה, ונדמה כמרחיבה ממשפט ביזארי אחד לאחר את אופיין הלא מוגדר והלא ברור של הפרשות שבהן הנחקר חשוד.
2 צפייה בגלריה
"מה עשה ג'ק?"
"מה עשה ג'ק?"
"מה עשה ג'ק?" - מזכיר את פיצ'ר הביכורים של לינץ'
(צילום מסך)
השימוש בשחור לבן ואלמנט מוזיקלי שמתרחש בחלקו האחרון של הסרט מזכירים את "ראש מחק", פיצ'ר הביכורים של לינץ'. השיחה החומקת ממשמעות יציבה, והבנויה כמו פסטיש לשוני מזכירה את "ארנבות" (2002) סדרת הרשת של לינץ' שהיא מעיין סיטקום מופשט של דמויות אנוש עם ראש ארנבת, שבו הן מדברות לצחוקי פס קול מוקלט. כשמדובר בסרטים ברמת הביזאריות הזו, קשה לראות איך "מה עשה ג'ק?" ירכוש ללינץ' מעריצים חדשים.
בשלהי יוני 2019 נטפליקס העלו לפתע את "אנימה", סרט קצר של פול תומס אנדרסון, בשיתוף פעולה עם תום יורק מ"רדיוהד". שלושה חודשים אחר כך ה-BBC הקרין את "The Fall", סרט קצר של ג'ונתן גלייזר ("מתחת לעור"), וכעת מגיח סרט נדיר מהעבר הלא רחוק של לינץ'. אלו הפתעות מאוד משמחות מיוצרים שלא נוטים להנפיק עבודות בשרשרת. מפתיע ומשמח לגלות את הנכונות של ערוצים ופלטפורמות שידור לשדר סרטים שנוטים, לפחות לפי מדגם מאוד מצומצם זה, להרגיש מאוד בנוח הרחק מטעמו של הקהל הרחב. בתקווה שמגמה זו תימשך ונטפליקס יהיו בית לא רק לעבודותיו הקודמות של לינץ' אלא גם לבאות.