"ג'ירפה" – ביקורת: סרט פסטיבלים עם קטעים ממושכים וקצב אטי

"ג'ירפה". וסיליסה פרליגינה, ויקטוריה מירושניצ'נקו.

"ג'ירפה". וסיליסה פרליגינה, ויקטוריה מירושניצ'נקו.

מהרגע שהסרט הרוסי "ג'ירפה" מתחיל ברור שיקרה אסון -וגם ברור למי- אך לא ברור איך בדיוק זה יקרה. ואז זה קורה, כצפוי, וזה לא האסון הראשון או האחרון שעובר על הדמויות בדרמה המדכאת הזאת.

יש תת-ז'אנר של סרטי אימה עם התעללויות (torture), ובמזרח אירופה התפתח ז'אנר נוראי של סרטי דרמה עם התעללות בדמויות ללא הרבה דם או טיפת מתח. בסרטים האלה מתארים את מצב החיים של אנשים מסכנים שהמזל לא שפר עליהם שסובלים וסובלים וחוטפים עוד מכות מהחיים (מטפוריות ולפעמים גם פיזיות). כמוהם, ב"ג'ירפה" הקטעים ממושכים, הטייקים ארוכים, הקצב אטי, לרוב ללא מוזיקה ברקע (כי ככה זה כמו בחיים, הבנתם?). אולי הצופים אמורים לשמוח בסוף שהחיים שלהם לא כאלה נוראיים. זהו סרט פסטיבלים, לא לקהל הרחב, והצליח לו: הוא הוקרן בפסטיבל קאן ונבחר כנציג רוסיה לקטגוריית הסרט הזר באוסקר האחרון אך לא היה מועמד.

אחרי מלחמת העולם השנייה ברוסיה אִיה -שמכונה "ג'ירפה" בשל גובהה- סובלת מהלם קרב ועובדת בבית חולים שבו שוהים חיילים. היא מגדלת ילד צעיר ובהמשך מצטרפת לדירתה חברה מהחזית.
בסיפור העלילה המרכזי יש פוטנציאל ספרותי אך זה לא עובד כסרט שמקדש שתיקות מעיקות, אנשים עצובים וקושי.

"ג'ירפה". ויקטוריה מירושניצ'נקו.

"ג'ירפה". ויקטוריה מירושניצ'נקו.

בין החיילים בבית החולים (היחיד שזוכה לסיפור של ממש) ישנו בחור משותק מהצוואר ומטה שמבקש למות (אך לא מסוגל לעשות זאת בעצמו). מקרה כזה היה מעניין ומוצלח בהרבה ב"של מי החיים האלה לעזאזל" עם ריצ'רד דרייפוס, וגם ב"הים שבפנים" עם חוויאר ברדם. ואחות שמעשנת לתוך לועו של חולה כדי להקל עליו כשהוא חלש מכדי לעשות זאת בעצמו נראה עם קרול האת'ווי בפרק של "אי-אר" ב-1999.

ההתעללות בצופים נמשכת 130 דקות ואחריו אפשר לשמוח שאתם אחרי זה ולקנא באנשים שלא יבזבזו זמן בצפייה בסרט הזה.

דירוג: ★½☆☆☆

ג'ירפה (רוסיה, 2019)
בימוי: קאנטמיר בלאגוב | תסריט: קאנטמיר בלאגובאלכסנדר טרחוב | משחק: ויקטוריה מירושניצ'נקווסיליסה פרליגינהאיגור שירוקובקונסטנטין בלקיירב | מוסיקה מקורית: יבגני גלפרין | צילום: קסניה סרדה
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-27.02.2020 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?