"בלתי נראה" – ביקורת: תפניות חדשות בעלילה שאינה אמינה במיוחד

"בלתי נראה". אליזבת' מוס.

"בלתי נראה". אליזבת' מוס.

"בלתי נראה" הוא מותחן אימה על אשה שחוותה מערכת יחסית מתעללת וממשיכה להיות נרדפת על ידי בן זוגה לאחר שהצליח להפוך את עצמו לרואה ובלתי נראה, לטענתה. הסרט הרבה יותר מבהיל מאשר מפחיד וכמו רוב סרטי האימה, לא השאיר יותר מדי רושם. העלילה כן כללה תפניות חדשות מהתבנית הקבועה של נרדפת-רודף, אבל לא הייתה אמינה במיוחד והתעכבה במקומות שלא היה צורך. הסרט נשען על כתפיה המיומנות של אליסבת' מוס וזה פחות או יותר החוזק היחיד שלו. כמובן שצופים הסולדים מאימה ומראות גרפיים צריכים להימנע ממנו, אבל גם לצופים שאוהבים סרטי אימה קיצוניים לא יהיה הרבה מה לחפש שם.

הבמאי לי וונל ותיק בתחום האימה מכיוון הכתיבה – הוא אחד מצמד היוצרים של זיכיון "המסור" שהתחיל ב-2004, וב-2018 ביים וכתב את מותחן האימה העתידני "משודרג" שזכה לתהודה חיובית (גם על ידי). וונל הצליח כאן ליצור הזדהות עם תלאותיה של גיבורת הסרט, אך לא הצליח ליצור מתח, ולא רק כי העלילה צפויה למדי. קצב הסרט לא עקבי וחלקים מסוימים בו עוברים מהר מדי, כשסצינות אחרות מתארכות ללא סיבה, מתוך כוונה לייצר מתח באופן מלאכותי. זהו לא הסרט הראשון (ובטח גם לא האחרון) שבוחן את סוגיית הרואה ואינו נראה ובכל זאת מכניס זווית חדשה, זה פשוט לא מספיק.

ססיליה קאס (אליסבת' מוס, "סיפורה של שפחה", "מד מן") נמלטת באישון לילה מאחוזתו של בן זוגה, אדריאן (אוליבר ג'קסון-כהן), הגאון, העשיר והחתיך. אחותה אמילי (הארייט דייר) עוזרת לה להגיע למקום מבטחים אצל חברה ג'יימס (אלדיס הודג', "מאחורי המספרים"), אשר מגדל לבדו את בתו המתבגרת סידני (סטורם ריד, "קמט בזמן").

ססיליה מתקשה להתרגל לשגרת חיים רגילה ונשארת בכוננות ספיגה ובחרדות שלא מרפות ממנה. מיד לאחר שהיא מתחילה להרגיש בטוחה, היא מתחילה לחשוד שמישהו עוקב אחריה. לאט לאט היא משתכנעת בכך שאדריאן הפך את עצמו לבלתי נראה ונמצא איתה כל הזמן ממתין לרגע הנכון לפגוע בה. הבעיה היא שכל הסובבים שלה לא מאמינים לתיאוריה שלה.

המגרעת עיקרית בעלילה היא שהדמויות לא פועלות או מגיבות בהגיון, הכל כדי לשרת את הכיוון שהסרט החליט לקחת. ובכלל נראה שחשבו רבות על אתגרים טכנולוגיים והרבה פחות על אתגרים פסיכולוגיים, ומה יותר מפחיד מאשר המקומות האפלים אליהם הדמיון שלנו יכול לאחת אותנו?

"בלתי נראה". אליזבת' מוס, אלדיס הודג'.

"בלתי נראה". אליזבת' מוס, אלדיס הודג'.

ההחלטה הטובה ביותר שנעשתה בסרט היא ליהוק מוס, שנמצאת כמעט בכל סצינה. לא רק שיכולות המשחק שלה מצוינות, המראה הלא זוהר שלה מכניס אמינות לדמותה של ססיליה. העומק שהיא מקנה לדמות, שבקלות יכולה הייתה להיות קלישאת סרטי אימה, הוא מעלה אדירה. הודג'ס וריד ממלאים את תפקיד הדמויות התומכות בצורה טובה. מי שקצת פחות מוצלחת היא דייר, שאולי חטאה לאמינות עקב תסריט לקוי והתפתחות דמות לא סבירה.

כמו ב"משודרג", גם בסרט זה, בשל התקציב הצנוע יחסית, האפקטים הויזואליים לא ממש משתווים לרמה אליה הורגלנו, אבל הם אפקטיביים. הושקעה מחשבה בזוויות הצילום כדי להגדיל את המתח, מה שעובד חלקית. עיצוב התפאורה לצורך איפיון דמויות מדויק והאיפור והתלבושות משרתים נאמנה את העברת המצבים הנפשיים והפיזיים המשתנים של ססיליה. השימוש בסאונד בכללי ובמוסיקה בפרט מועצם כאן לצורך המתח וההבהלות, ולעיתים זה מוגזם ללא סיבה.

"בלתי נראה". אליזבת' מוס.

"בלתי נראה". אליזבת' מוס.

בשל חיבתי המוגבלת לסרטי אימה (שמושפעת מכך שברובם העלילה די דלה ודווקא אהבתי את "המסור"), הייתי לוקח את הביקורת בערבון מוגבל. מה שאפשר לומר הוא שהיו את כל החומרים לסרט טוב יותר, פשוט משהו במתכון השתבש.

דירוג: ★★☆☆☆

בלתי נראה (אוסטרליה, ארה"ב, 2020)
בימוי: לי וונל | תסריט: לי וונלה.ג. וולס | משחק: אליסבת' מוסאוליבר ג'קסון-כהןאלדיס הודג'סטורם רידהארייט דייר | צילום: סטפן דוסיו
הפצה: טוליפ אנטרטיימנט, החל מה-27.02.2020 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?