"קול קדומים" (Call of the Wild) הוא סרט ילדים המתבסס על מקור ספרותי שלא ניתן לעבד אותו היום מבלי לפגוע אנושות ברוחו. לספרו של ג'ק לונדון (1903) היו כבר ארבעה עיבודים קודמים – כסרט אילם (1923), וכסרטים שהדמות האנושית הבולטת בהם גולמה על ידי שלושה כוכבים: קלארק גייבל (1935), צ'רלטון הסטון (1972) ורוטגר האוור (1997), אז מה השתנה מאז הפעם האחרונה בה עובד הספר?

עלילת ספרו של לונדון מתרחשת בטריטוריית יוקון בצפון מערב קנדה, בתקופת "הבהלה לזהב" של סוף המאה ה-19. תקופה של הגירה המונית לאזור של טבע פראי בו אנשים סיכנו עצמם במאבק מולו, ומול בני אדם אחרים, בניסיון להגשים את חלומם להתעשרות מהירה. תקופה זו הייתה רקע לכמה מספרי ההרפתקאות הידועים של לונדון (בכללם "פנג הלבן" ו"אודיסאה בצפון"), ואפשרה לו לנסח עמדה מוסרית הנגזרת מאותו מאבק הישרדות.
אל גייבל, הסטון והאוור מצטרף בעיבוד הנוכחי הריסון פורד המגלם את דמותו של ג'ון ת'ורנטון. גבר לבן ומבוגר המרבה בשתיית אלכוהול היוצא למסע המסוכן בחיפוש אחר זהב. אך ת'ורנטון, גם אם הוא הדמות האנושית המרכזית, הוא רק דמות משנה. הגיבור האמיתי הוא כלב בשם באק, מיזוג רב גודל ועוצמה של קולי ארוך שיער (כלב רועים סקוטי) וסן ברנרד. באק מתחיל ככלב מפונק ולא ממושמע בביתו של השופט מילר (בראדלי ויטפורד) בסנטה קלרה בקליפורניה, ולאחר שהוא נחטף ונמכר הוא מתחיל את דרכו להתחשלות פיזית ורוחנית שתגיע לשיאה במציאת טבעו האמיתי - בחיבור עם עוצמות הטבע.
המסע של באק כרוך בלא מעט קשיים. הוא לא רק נחטף מחייו הנוחים אלא גם מאולף באמצעות שימוש באלימות קשה. נכפה עליו השעבוד של להקת כלבים הגוררת מזחלת שלג, ובמהלך העלילה הוא עובד בין מספר בני אדם שחלקם מוסיפים על קשיים אלו גם יחס אכזרי לכלבים. בנוסף ישנו מאבק בין הכלבים עצמם על עמדת האלפא המנהיג את הלהקה, וגם כאן זהו מאבק אלים הכולל הקזת דם. ואם כל זה לא מספיק, ישנה גם הפראיות האנושית המגיעה לשיא ברצח של ג'ון ת'ורנטון, הבעלים המטיב של באק, על ידי שבט אינדיאני. בסוף הרפתקאותיו באק מנהיג להקת זאבים, ובדמותו כ"כלב הרפאים" הוא גובה מחיר דמים מהאינדיאנים על מות אדונו.
אם נדמה שחשפתי את חלקה האחרון של עלילת הסרט – אל חשש. זו הרי לא יכולה להיות העלילה של "סרט לכל המשפחה" שהופק באולפני דיסני בשנת 2020. הגרסה הנוכחית של "קול קדומים" פוסעת באופן שטחי בעקבות עלילת הספר, תוך חיפוש דרכים לשלילת כל מה שמתרחש בה. הסיפור של באק הוא אלגוריה המשתמשת בהאנשה (אנתרופומורפיזציה) כדי לנסח תפיסה מוסרית שבתרגומה הישיר להתנהגות אנושית מציעה סט ערכים הרחוק מאוד מהגישה הרכה והמכילה שלאורה מנסים לחנך היום ילדים.
ובכל הנוגע לאינדיאנים רצחניים...ובכן זה בוודאי לא יעלה על הדעת. קלישאות המערבונים הישנים נעלמו ברובם המוחלט לפני חצי מאה. ההכרה ברצחנותו של האדם הלבן לא מאפשרת לחזור לגילום של אינדיאנים כפראים, על אחת כמה וכמה כשמדובר בסרט המיועד לילדי ההווה. לכן מהלך עלילתי זה, שהוא לגמרי הגיוני בתוך העולם בו לונדון הציב את באק בדרך למימוש טבעו, חייב להיזרק החוצה. בנוסף, האופי המאוד גברי לבן וקשוח של העולם בו מתרחשת העלילה לא מתיישב עם הבידור התאגידי העכשווי. לכן שתי דמויות של גברים צרפתים שמחזיקים למשך תקופה בבאק הפכו לזוגיות סימפטית של גבר שחור (עומר סי) ואישה חצי אינדיאנית (קארה גי). גיוון רב גזעי וג'נדריאלי בעידן הבהלה לזהב.
גם לאחר עידון הקושי והאכזריות ושיטוח המסרים, "קול קדומים" לא יכול להפוך לסרט עכשווי. עצם הניסיון להציג את ייסוריו של כלב בשר ודם יכריע את סף הרגישות של הקהל העכשווי (כולל של כותב שורות אלו) גם אם יובטח בכותרות הסיום ש"אף חיה לא נפגעה במהלך הצילומים". למרבה המזל חלפו הימים שבהם אולפני דיסני צילמו סרטי טבע "תיעודיים" שבמהלכם חיות דורבנו בדרכים אכזריות להציג את התגובות שבהם חפצו הבמאים. ועוד דפקט מהותי בחיות – אין להן הבעות אנושיות אז צריך להתאמץ קצת יותר מדי להבין מה הן מרגישות ובדיסני לא אוהבים שהקהל מתאמץ. אפילו כשמדובר בכלבים שאלפי שנות עיצוב אנושי הקנו להן עושר הבעה המוכר לכל בעליהם.
הפתרון הוא מובן וצפוי. לאחר גרסאות האנימציה הממוחשבת והפוטו-ריאליסטית של חיות ב"ספר הג'ונגל" ו"מלך האריות", באק הנוכחי הוא תוצר סריקה ממוחשבת של כלב אמיתי (של במאי הסרט כריס סנדרס). חיה סינתטית, בטבע סינתטי הממסמסת את העולם הברוטלי של לונדון למסרים "לכל המשפחה" מטעם תאגיד דיסני. סנדרס עצמו מגיע מרקע של אנימציה כבמאי-שותף של סרטים כמו הדרקון הראשון שלי" (2010) ו"הקרודים" (2013).
האנימציה של באק מושקעת, ועדיין ניכרת במלאכותיותה. כשמדובר בחיה כל כך קרובה ומוכרת לצופים, וכאשר היא מוצבת באינטראקציה עם דמויות אנושיות, קשה מאוד להסתיר את העובדה שזהו מפגש בין ממשי למזויף. יש ניסיון שלא לגמרי מצליח לייצר חיקוי מדויק של הנוכחות הפיזית והתנועה של באק, אך יש גם ניסיון מודע ומכוון לחרוג מהטבעי. ברגעים רבים הבעות הפנים והמחוות הפיזיות נוטות באופן מובהק לאנושי (לכידת משחק של טרי נוטרי) המשתלט על החייתי. התרחקות זו הופכת את הסרט לקל לעיכול כ"בידור לכל המשפחה", אבל היא חוטאת לטבעה של הדמות שיצר לונדון, עד למידה בה ניתן לתהות על עצם תכלית העיבוד. ג'ק לונדון מזמין את הקורא לצוד אייל בחץ וקשת ולאכול את בשרו ביער, ותאגיד דיסני מציע ארוחת ביג מק בסניף שנמצא שני מטר מבית הקולנוע.