וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הדבר הגדול המיוחד" מתפזרת להרבה יותר מדי כיוונים, ובכל זאת יש בה משהו

9.3.2020 / 16:58

הסדרה החדשה של יוצר "הפוך" בכאן 11 היא כמה וכמה דברים בעת ובעונה אחת, אולי יותר מדי. היא יורה לכל הכיוונים בלי להינעל על אף אחד מהם. את מה שחסר בקוהרנטיות משלימות אורנה פיטוסי ועינת ויצמן, שהכריזמה שלהן והכימיה המשותפת עושות את הסדרה

פרומו לסדרה "הדבר הגדול המיוחד"/כאן 11

יותר משני עשורים מאז "הפוך", ואיחוד קטן התרגש על המסך: השחקניות אורנה פיטוסי ועינת ויצמן ויוצר הסדרה ההיא שמוליק חיימוביץ חברו יחד כדי ליצור את "הדבר הגדול המיוחד", שעלתה לשידור בכאן 11. מי שהיו אז כוכבות צעירות שכל החיים לפניהן, מגלמות כעת נשים שמתמודדות עם חיים אחרים ממה שדמיינו לעצמן.

ויצמן היא יהודית, בעלת גלריה לאמנות שחיה בגפה ומגלה שיש לה סרטן עקשני ברחם. יהודית נוטה להתאהב, לרבות ברופא שאבחן לה את הסרטן, אבל גם מצטיירת כאדם חסר סבלנות לזולתו שמעדיף את חייו לבד, בטח לאור האמא הכוחנית שלה (גליה ישי, שהלכה לעולמה לפני כמה חודשים והסדרה מוקדשת לה), ואחיה המרוחק שגר בקנדה ואכפת לו בעיקר מהכסף המשפחתי (רותם קינן).

היחידה שהיא באמת קרובה אליה היא הבי אף אף דניאלה (פיטוסי), ששקועה בבוץ משל עצמה: לאחר שבעלה (הבמאי גור בנטוביץ) נעשה מובטל, המשפחה נקלעה לחובות והיא נאלצה לצאת ולעבוד כנהגת מונית בלילות. היחסים בין בני הזוג עולים על שרטון ומתפוררים לאיטם, בעוד דניאלה נכנסת לתוך מערכת יחסים אחרת שתשפיע באופן מכריע על עתיד משפחתה.

באיזה ניסיון למצוא מוצא מכל זה, דניאלה משכנעת את יהודית למצוא את בתה האובדת של האחרונה, שנמסרה לאימוץ מיד לאחר שנולדה. לנערה בת ה-14 יש קו עלילה משל עצמה בפנימייה לנערות בסיכון, אך בהדרגה תצטרף גם היא למרקם התל אביבי מאוד של "הדבר הגדול המיוחד". בנוסף אליהן יש גיבורה סמויה יותר לסדרה, העיר תל אביב. הצילום מציג אותה במלוא יופיה, במבט על וכרקע מתבקש להתרחשות.

הדבר הגדול המיוחד, אורנה פיטוסי. דניאלה נוביץ,
הרגעים הטובים הם דווקא האבסורדיים. "הדבר הגדול המיוחד"/דניאלה נוביץ

הסדרה הקצרה הזאת (שמונה פרקים) היא כמה וכמה דברים בעת ובעונה אחת, אולי יותר מדי: זו במקביל מלודרמה על נישואים מתפרקים, סדרה על אימהות ונשיות בגיל המעבר, יצירה על התמודדות עם סרטן והרהור על יחסי כוח מגדריים בעידן של גבריות מתפוררת. "הדבר הגדול המיוחד" יורה לכל הכיוונים הללו בלי להינעל במיוחד על אף אחד מהם.

אלו נושאים רציניים מאוד, אבל הרגעים הטובים ביותר בסדרה הם דווקא הרגעים הקומיים, האבסורדיים, שמרשים לעצמם לצאת מתוך העלילה הכללית בתסריט המוזר. כך למשל, שלוש פעמים לאורך הסדרה הוזה יהודית במהלך הטיפולים הרפואיים שירים ישראלים: בהרדמה היא מזמזמת את "ארבע לפנות בוקר" של יהודית רביץ, אחרי ניתוח שרות לה האחיות את "הללויה" בצירוף העמדה, ובתור לעניין אחר שר לה אדם אחר את "יש זמן" ("חושב אולי אני מת") של החברים של נטאשה. אלו לא הדמיונות היחידים שלה: יהודית הוזה שאדם שמסתובב ליד פחי הזבל מנסה לפרוץ לה לדירה, ורודף אחריה, והיא משתכנעת שמדובר במלאך המוות. קו העלילה שלה כולל גם קולגה קנאית, תקיפה אלימה בעיפרון וצייר אובססיבי ומתמודד נפש, בקיצור: גלריה צבעונית.

עוד בוואלה!

"שבאבניקים", "מחוברים: עוטף עזה", "מלכות" ושת"פ עם נטפליקס: HOT חושפת את הסדרות החדשות

לכתבה המלאה
הדבר הגדול המיוחד, עינת ויצמן. דניאלה נוביץ,
סיפור חסר ולא כל כך מאוזן. "הדבר הגדול המיוחד"/דניאלה נוביץ

אלא שרוב הדברים הללו, חלק נכבד מהדמויות ואפילו הסרטן פשוט מופיעים מדי פעם לרגעים קצרים ונעלמים. משום מה התסריט אינו מפתח ומשכלל אותם מספיק לכדי קונספט אחיד או משל כולל. נדמה שלכל אחד מהקווים האלה היה עוד המשך ארוך שלא בא לידי מימוש בעונה בודדת, כך שלא תמיד ברור מה תפקידם בסיפור. אולי היה כאן ניסיון, ברקע טיפולי הסרטן של יהודית, להציג עולם ארעי ורב פרידות, שבו אין זמן לחפור בכל עניין כשצריך להתמקד בהישרדות. כך או כך, הסיפור מרגיש חסר ולא כל כך מאוזן.

ועדיין, גם אם לא מדובר במשל מגובש, משהו בתוך "הדבר הגדול הבא" בכל זאת קצת מרתק. אולי כי זאת לא ממש סדרה על כל הנושאים הגדולים שהוזכרו למעלה אלא פרגמנט של חברות קרובה, משהו שניתן להתחבר אליו גם אם לא יוצרים מחדש קשר עם ילדה אחרי 14 שנה או מנהלים רומן מחוץ לנישואין. זהו "הדבר הגדול המיוחד" האמיתי. זה לא היה עובד לולא שתי השחקניות המרכזיות, ויצמן ופיטוסי, שהכריזמה שלהן והכימיה המשותפת הן אלו שעושות את הסדרה ומשכנעות את הצופה להמשיך לעוד פרק ועוד פרק. יחד איתן, מוזרה ככל שתהיה, "הדבר הגדול המיוחד" היא אופציה מעניינת על המסך, גם לדור שלא גדל על "הפוך".

הדבר הגדול המיוחד, אורנה פיטוסי, עינת ויצמן. דניאלה נוביץ,
לא היה עובד לולא הן. עינת ויצמן ואורנה פיטוסי, "הדבר הגדול המיוחד"/דניאלה נוביץ

"הדבר הגדול המיוחד" משודרת בימי ראשון ב-21:00 בכאן 11. כל פרקי הסדרה זמינים בערוץ היוטיוב של כאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully