וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוך שפטרנו: "משפחה מודרנית" נגמרה בדמעות, ולאו דווקא מהסיבות הנכונות

12.4.2020 / 10:00

חמש השנים הראשונות של הסיטקום האמריקאי היו מצוינות, מלאות בחום ואהבה, צחוקים משוגעים ותחושה חמה בלב שכיף להתכרבל איתה לפני השינה. אחר כך הגיעה השגרה שפוגעת בהרבה מערכות יחסים, עד הסוף הבלתי נמנע בו אנחנו לא מבינים איך לא חתכנו את זה קודם. פרידה וביקורת

רויטרס

סדרות טלוויזיה, ובעיקר סיטקומים, לא אמורות להאריך ימים. במבט לאחור על תוכניות שרצו למשך יותר מעשור קשה למצוא סדרה שהאיכות שלה לא נפגמה ככל שהסדרה התארכה. למעט סדרות מצויירות (כולל את שיאנית העונות, "משפחת סימפסון" על 31 העונות שלה), קומדיות לא נמשכות מעבר לעשור, בעיקר כי הן לא אמורות לעשות את זה. ברשימה הקצרה ניתן למצוא את "המפץ הגדול" ו"שני גברים וחצי" שעשו את זה עם 12 עונות לכל אחת. "הג'פרסונים", "ימים מאושרים" ו"מ.א.ש" הקלאסיות משנות השבעים ספרו 11 עונות, כמוהן גם "חופשי על הבר" וממשיכת דרכה "פרייז'ר". במועדון ה-11 ניתן למצוא גם את "נשואים פלוס", שהכוכב שלה, אד אוניל (אל בנדי האגדי), כיכב השבוע גם בפרק הסיום של העונה ה-11 של "משפחה מודרנית".

אפשר להקביל את "משפחה מודרנית" לחיי נישואין הפכפכים שמגיעים אל סופם. חמש השנים הראשונות היו מצוינות. מלאות בחום ואהבה, צחוקים משוגעים ותחושה חמה בלב שכיף להתכרבל איתה לפני השינה. אחר כך היו עוד ארבע שנים של שגרה. מדי פעם עדיין היו שם צחוקים, אבל גם אלה הרגישו קצת מאולצים. הייתה שם עדיין אהבה, אבל הריגוש נעלם. השנתיים האחרונות לפני הסוף היו פשוט סיוט מתמשך שבו יותר מדי פעמים מצאנו את עצמנו חושבים "למה בעצם אני עדיין ממשיך עם זה? מגיע לי כל כך הרבה יותר טוב מזה".

נראה שההידרדרות של "משפחה מודרנית" הייתה יותר כואבת וקשה לצפייה מאשר רוב הסדרות ש"קופצות את הכריש" לא בגלל שהפסיקה להיות מצחיקה, אלא בעיקר בגלל שסירבה להשתנות עם המציאות סביבה. עם עלייתה בשנת 2009 היה בה משהו גאוני. השילוב של קומדיית-ביל-קוסבי-משפחתית שמשלבת את ז'אנר המוקומנטרי שכבר היה מזוהה כל כך עם "המשרד" (בכל כך הרבה גרסאות) איכשהו עבד ליוצרים סטיבן לויתן וכריסטופר לויד. בתוך פרקים קצרים של 21 דקות בממוצע, הסדרה לא רק הנפיקה בדיחות בקצב מסחרר, אלא גם הציגה אדג' פרוגרסיבי די מהפכני לתקופתה, בדמותה של משפחה גאה שמאמצת ילדה וייטנאמית, לצד הורה בומרי שמתחתן עם מהגרת צעירה ונאה. זה הספיק להם בשביל להשוות את שיא הזכיות באמי של "פרייז'ר" עם חמש שנים רצופות על הפודיום.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

משפחה מודרנית עונה 11. yes,
בדיוק מה שהיה חסר למשפחת פריצ'ט-טאקר-דאנפי, עוד דמות! "משפחה מודרנית" עונה 11/yes

עשור אחרי והעולם השתנה מאוד. אף אחד לא מתרגש מזה שללילי יש שני אבות או מהעובדה שלוק יוצא עם אישה מבוגרת. וכמו כל סיטקום שנמשך יותר מדי זמן, הצופים הקבועים יכולים לזהות את הבדיחות מגיעות מקילומטרים. ג'יי מדבר על אהבת חייו בהערצה? הוא כנראה מתכוון לכלבה סטלה. היילי צוחקת על זה שהתינוק בוכה? היא בטח מתכוונת לדילן. יש לגלוריה מונולוג? היא בטח תשבש איזה מטבע לשון אנגלי.

העונה האחרונה מנתה רק 18 פרקים (לעומת 22 ברוב העונות), ולפחות מחציתם שמרו על הקו השמרני/בנאלי של העונות האחרונות. אלא שכמה פרקים לפני סיום הסדרה, משהו השתנה. מחצית העונה האחרונה של "משפחה מודרנית" מצאה את הדמויות במין התבוננות פנימית על המצב שלהם בחיים, תוך כדי החלטות הרות גורל על שינויים גדולים, כמין נקודת התייחסות לסדרה כולה. זה לא תמיד היה אלגנטי, אבל למי שעקב אחרי יותר מעשור אחרי הדמויות האלה ולמד לאהוב אותן (ולשנוא את חלקן, כן אני מסתכל עלייך לילי!) הייתה הזדמנות אמיתית לסגירת מעגל. לא כל תוכניות הטלוויזיה שאנחנו אוהבים דואגות לתת לנו את זה.

זה התחיל בפרק חג המולד המסורתי (שזכה לשם ההולם: "חג המולד האחרון", בדומה לו היו גם את פרקי "חג ההודיה האחרון" ו"ליל כל הקדושים האחרון"), בו לראשונה עלה הרעיון על פירוק המשפחה בצורה אורגנית מסיבות של לימודים, עבודה או סתם יציאה להרפתקה. אתם יודעים, כפי שקורה במשפחות אחת ל-11 שנים לפחות. מפה לשם זה המשיך לנסיעה משפחתית משותפת לפריז, שם, על שפת נהר הסן, ג'יי וקלייר מביטים על קתדרלת הנוטרה דאם השרופה, וקלייר אומרת עליה: "היא ספגה קצת מכות, אבל היא עדיין עומדת. זה מראה על כושר עמידות, זה מה שמעורר השראה באנשים". היא כביכול מנסה לעודד את אביה, אבל זו בעצם אמירה יפה על הסדרה כולה.

עוד בוואלה!

"את יודעת שהחיים שלך לא חייבים להיות כל כך מחורבנים, נכון?"

לכתבה המלאה
משפחה מודרנית עונה 11. yes,
פעם היא הייתה אדג'ית. "משפחה מודרנית"/yes

הפרק ה-14 כבר היה פרק רטרוספקטיבה קלאסי, כזה שכבר בקושי עושים בטלוויזיה של ימינו, בו הדמויות נזכרות ברגעים מרגשים מהעבר. הפרק גם הניב מסקנה: מה שחסר למשפחה הזאת זה עוד דמויות! ואז, רגע לפני שהדמות האחרונה בסדרה נכנסת לחייה של משפחת פריצ'ט-טאקר-דאנפי המורחבת, אנחנו נפרדים ממנה.

פרק הסיום הכפול היה רחוק מלהיות מושלם, אבל ברצינות, יש דבר כזה משפחה מושלמת? בימים שבהם אנחנו פוגשים את המשפחה שלנו רק בוואטסאפ, ואפילו ליל הסדר מתנהל בשיחות וידאו, הסוף הקיטשי שמצא את כל גיבורי הסדרה (ויש הרבה כאלה) במקום שבו הם אמורים להיות הוא בדיוק מה שהיינו צריכים. הניסיון לחלוב לנו את בלוטות הדמעות הצליח, אפילו אם חלק מהדמעות היו על ההכרה בכך שהסדרה הייתה צריכה להיגמר לפני כל כך הרבה שנים. וכך, במקום להיזכר כקומדיה מקורית וחדשנית עם מקום של כבוד בהיכל התהילה של הטלוויזיה, היא הסתיימה כגרסה האמריקאית של "סברי מרנן".

seperator

הפרק האחרון של "משפחה מודרנית" זמין ב-yes VOD.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully