$
קולנוע וטלוויזיה

אשה בורחת: 3 סדרות מומלצות שבמרכזן נשים

"לברוח", "להרוג את איב" ו"לא בטוחה" הן סדרות מהנות וקוליות, שעולות או חוזרות בעונות חדשות השבוע, ותופסות היטב את רוח התקופה: הצורך להימצא במקום אחר. שלושתן מספקות אסקפיזם באופן המילולי ביותר שאפשר לבקש

רותה קופפר 08:1112.04.20

"לברוח", הסדרה החדשה של גאונת הטלוויזיה פיבי וולר ברידג', מתחילה כשאשה מהפרוורים יושבת במכונית במגרש חניה בקניון ומנהלת שיחה שבה ניכר שהיא מתאמצת להעמיד פני עליזה. ואז, פתאום, היא מקבלת לנייד מסר דרמטי מדמות ששמו בילי בן מלה - "תברחי". מוסיקה מותחת מלווה את קבלת המסר. הדלת לא נפתחת מספיק, והיא נאלצת לטפס לכיסא לצדה כדי לצאת. זה רמז ראשון לכך שהסדרה החדשה הזאת לא עומדת להיות עוד גרסה ל"משימה בלתי אפשרית".

 

מתוך "לברוח". לא עוד גרסה של "משימה בלתי אפשרית" מתוך "לברוח". לא עוד גרסה של "משימה בלתי אפשרית" צילום: באדיבות yes

 

הסצנה הזאת מתמצתת את הסדרה כולה: דרמת מתח, אבל בצחוק, אקשן סקסי מסורבל וקצת מביך. וזה עוד לפני שסיפרנו כי הבורחת היא מריט וובר הנהדרת, המוכרת כשוטרת מ"Unbellievable", של נטפליקס ו"האחות ג'קי" של שואוטיים. ושאותו "בילי" (דומונהול גליסון "מראה שחורה"), הוא חבר לשעבר שלה, שעמו כרתה ברית לפני 17 שנים, כי בבוא היום כשהאחד יכתוב לשני את מלת הקוד "תברחי" השנייה תענה לו "ברח" ויחד הם יצאו למסע חובק עולם.

 

"לברוח" (באנגלית Run) של היוצרת ויקי ג'ונס, מי שביימה את העיבוד התיאטרלי של "פליבג" על ועם פיבי וולר ברידג' (שהיא מפיקה בכירה של הסדרה החדשה), היא אחת מסדרות הבנות החוזרות, באות ובורחות — בזמן שרבות מאתנו רוצות לברוח ומוצאות את עצמן לכודות בביתן.

 

"לברוח" עולה לשידור מחר ב־HBO (כלומר בהוט, יס וסלקום טי־וי) ולצדה "לא בטוחה" שחוזרת לעונה רביעית באותו ערוץ בדיוק, ושלושה ימים לפני שעונה חדשה של "להרוג את איב", על המתנקשת הסדרתית וילאנל (ג'ודי קומר) ואיב (סנדרה או) הסוכנת החשאית הדולקת אחריה (אצלנו בהוט), חוזרת לעונה חדשה, שלישית. גם בעונה זו וילאנל ואיב ממשיכות לנסות להשיב את השליטה לחייהן בעודן בורחות מהאנשים שמנסים לשלוט בהן.

 

פיבי וולר ברידג'. צפייה אינטליגנטית ומשחררת פיבי וולר ברידג'. צפייה אינטליגנטית ומשחררת צילום: שאטרסטוק

 

עוד מי שמנסה להשיג קצת שליטה על חייה היא איסה די (איסה ריי), אף שלא מעורבים בהם התנקשויות או אקשן. "לא בטוחה" היא סדרה על צעירה בסוף שנות ה־20 שלה, שחיה בלוס אנג'לס. היא ומולי (איבון אורג'י) הן החברות הכי טובות עוד מימי הלימודים שלהן באוניברסיטת סטנפורד. הן קרובות מאוד ושתיהן מנסות לבנות חיים בוגרים ועצמאיים מבחינה מקצועית, חברתית ורומנטית - לא תמיד בהצלחה. מולי היא עורכת דין שאפתנית, איסה היא פעילה חברתית. הן שתיהן אפרו־אמריקאיות, כמו כמעט כל הדמויות בסדרה, שכונתה "הגרסה השחורה של 'בנות'". גם בעונה החדשה, הרביעית, השפה, המוזיקה, האופנה וההומור נשארים ייחודיים ומגניבים. מה שנפגע הם היחסים בין מולי ואיסה, כפי שקורה לעתים בגיל הזה בין שתי חברות שהן בלתי נפרדות. גם המשבר הזה, כמו כל דבר בסדרה, מתואר בדיוק רב.

 

השיבוץ של שתי הסדרות "לברוח" ו"לא בטוחה" באותו יום הוא לא מקרי. יש משהו משלים ומשותף בין שתי היוצרות העומדות מאחורי המצלמה ולפניהן (איסה ריי ופיבי וולר ברידג'). שתיהן מבריקות. שתיהן מסתכלות על החוויה הנשית האורבנית בקריצה - וולר ברידג' ב"פליבג" שוברת את הקיר הרביעי כשהיא מדברת אל הקהל המדומיין שלה; איסה ריי מדברת אל הבבואה שלה במראה, בסוג של אתנחתא המסבירה את רגשותיה; שתי היוצרות כמעט בנות אותו גיל, ריי בת 35 וולר ברידג' בת 34, ולכן נקודת המבט הדורית שלהן דומה. שתיהן קוּליות, כיפיות ומתלבשות מגניב, ומדברות באופן פתוח מאוד על החיים של צעירות, בלונדון או בלוס אנג'לס, ומספקות צפייה אינטליגנטית ומשחררת, ובימים אלה אסקפיסטיות. כי מה יותר אסקפיסטי מסדרה שנקראת "לברוח".

x