שתף קטע נבחר

צוחקים עם המתים

"ברוכים הבאים לזומבילנד" אינו באמת סרט זומבים. הוא אפילו לא סרט אימה, אלא אחת הקומדיות הטובות שיצאו מהוליווד בשנה האחרונה - ולא רק בזכות וודי הארלסון המצוין


 

תחת מאבק ההישרדות הבלתי אפשרי, מסתתר בלא מעט סרטי זומבים וסרטים פוסט-אפוקליפטיים, איזשהו חלום כמוס על חופש טוטאלי, על שוטטות חסרת גבולות ומגבלות בארץ ללא חוק. ב"ברוכים הבאים לזומבילנד" (במקור רק "Zombieland"), קומדיית האימה החדשה של רובן פליישר, התשוקה לחופש זוכה לביטוי קיצוני ומזוקק: במקום חיפוש נואש אחר קופסאות שימורים בסופרמרקט (ע"ע "על העיוורון"), ישנו מסע מופרע ומופרך שבמרכזו חיפוש אחר ממתקים, בתי מפורסמים ופארק שעשועים.

 

"ברוכים הבאים לזומבילנד", יש לציין, אינו באמת סרט זומבים. ממש כמו מקור ההשראה שלו, "מת על המתים" הבריטי (במקור "Shaun of The Dead") מ-2004, המתים-חיים נמצאים כאן על תקן ניצבים בלבד, תפאורה לקומדיה שמשלבת בין שלל סוגיה המוכרים - סלפסטיק, רומנטיקה, אחוות גברים, סיפור התבגרות ונדודים. אם באימה של ממש חפצתם, הגעתם למקום הלא נכון. אבל כקומדיה, זהו אחד הסרטים המהנים והמבדרים ביותר שיצאו מהוליווד בשנה האחרונה.

 

הגיק, הרדנק וצמד המעצבנות

העלילה מתמקדת בארבע דמויות ששמותיהן האמיתיים הוחלפו במקום ממנו באו: קולומבוס (ג'סי אייזנברג המצוין מ"חיים בין השורות", שהוא מעין גרסה משודרגת של מייקל סרה), גיק שדוף שמצליח לשרוד בזכות שמירה על כמה חוקים בסיסיים ומשעשעים; טלהאסי (וודי הארלסון באחד מתפקידיו המוצלחים של השנים האחרונות), רד-נק חובב חטיפי טווינקי ששורד בזכות היותו מכונת-חיסול זומבים יעילה במיוחד; ו-וויצ'יטה וליטל רוק (אמה סטון ואביגיל ברסלין בהתאמה, שמתחרות זו בזו על תואר השחקנית המעצבנת ביותר על המסך), שתי אחיות ששורדות באמצעות תחמנות משותפת.


הפיינליסטים של "הישרדות - זומבילנד"

 

רביעיית הגמר הזו של "הישרדות - זומבילנד" מצליחה, למרות התככים, השקרים והפערים המהותיים בתפיסת העלם, לגבש ברית ברזל ולהפוך למשפחה אלטרנטיבית של ממש.

יחדיו הם יוצאים למסע אל עבר פארק שעשועים הזכור לבנות מילדותן, בתקווה לשחזר שם איזושהי חוויה שתשלוף אותן מהמציאות הלא-ממש אכזרית של ארצות הברית מוכת הזומבים.

 

הרעיון לסיים את הקומדיה הפרועה הזו בפארק שעשועים שורץ מתקנים מפוארים ומתים-חיים הוא לא פחות ממבריק. אבל רגע השיא של הסרט מתרחש עוד קודם לכן, כשהארבעה מחליטים להתנחל בביתו של אחד מכוכביה המצחיקים ביותר של הוליווד (נחסוך בשמו מחשש לספוילר מדכא), צעד שמוביל לכמה הומאז'ים קולנועיים היסטריים ושנונים.


והרי תזכורת: יש גם זומבים בסיפור

 

בניגוד לאותו פרק מוצלח בסיפור, לרוב אורכו "ברוכים הבאים לזומבילנד" חסר את השנינות הבריטית האופיינית שהפכה את "מת על המתים" - שהוגדר כקומדיה רומנטית לכל דבר, רק עם זומבים - ללהיט קאלט.

 

מצד שני, יש משהו שטותניקי וכייפי יותר בוורסיה האמריקנית: 88 דקות ברוטו בלי רגע דל, עם אקספוזיציה קצרה ויעילה שמפגישה בין הגיבורים, מציגה אותם ושולחת אותם למשימה המרכזית.

לא מתבזבזות כאן דקות ארוכות על דיאלוגים או פיתוח דמויות. הכל כאן פשוט ורדוד יותר, אך מבדר לא פחות.

 

ייתכן שהבעיה המשמעותית היחידה של "ברוכים הבאים לזומבילנד" נובעת בדיוק מהמחויבות הזו להנאה המזוקקת של הצופים: לא פעם נדמה שפליישר והתסריטאים היו מעדיפים להשכיח מכם את עובדת קיומם של הזומים בעולם בו מתרחשת העלילה.

 

בשום שלב בסרט הם לא הולכים עם האלמנט הזה עד הסוף, ובוחרים שלא לנצל את מלוא הפוטנציאל הקומי שלו. אין כאן ולו ניסיון אחד לגרום לצופה לקפוץ בכיסאו, דבר שיכול היה להפוך את הצפייה בסרט לרכבת הרים של ממש. ההחלטה להפיק את סרט ההמשך בתלת-מימד מעידה, יש לשער, על הכוונה לפתור את הבעיה הזו בפרק הבא.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הארלסון. מכונת הרג של איש אחד
לאתר ההטבות
מומלצים