וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האנשים המוכשרים בארץ התכנסו לעשות סרטים קצרים על הקורונה. יש בתוצאה משהו מדהים

18.6.2020 / 0:41

HOT כינסו כמה מהשמות הלוהטים בארץ ליצור סדרה של ימים קצרים על החיים בצל הקורונה. הפרויקט הוליד שלושה סרטים קצרים מופתיים, שבעתיד יוכלו לשמש גם קפסולות זמן, וגם סרט מוצלח קצת פחות, אבל כזה שחושף את כישרונה המבטיח של תקווה גדעון

HOT

משבר הקורונה גרם לקיפאון כמעט מוחלט בתעשיית הבידור הישראלית ולעצירות הפקות רבות, אבל ב-HOT סירבו להרים ידיים. יחד עם חברת ההפקות קסטינה תקשורת, הם גילו תושייה והוציאו לדרך פרויקט: סדרה של 13 סרטים קצרים העוסקים בחיים בצל המגפה.

למרות שבסרטים השונים מעורבים כמה מן השמות הבולטים בתעשייה הישראלית, אפשר היה לגשת לצפייה בהם בחשש מסוים. פרויקטים שכאלה נוטים להוליד תוצרים שאינם שווים ברמתם, ולרוב גם מאולצים, כיוון שהקשר בין התכנים לכותרת הגג אגבי ושרירותי.

לא כך הפעם: מבין שבעת הסרטים שכבר עלו, שלושה התגלו כפנינים של ממש. הם מצוינים כשלעצמם, מבחינה אמנותית, ומיטיבים להמחיש גם את ההשפעה של הקורונה על חיינו. בעוד כמה שנים, כשירצו להבין איך נראו החיים עם מסיכות וריחוק חברתי, אפשר יהיה להשתמש בהם כקפסולות זמן שתיעדו זאת.

מפאת המגבלות שיש על כולנו, הסרטים נעשו באמצעים בסיסים ביותר - בדרך כלל, הם מתרחשים בזירה אחת, ומשתמשים בצוות קאמרי של שחקנים ושחקניות. לפעמים, באמת שלא צריך יותר מזה, וגם כאן כמה מן היצירות הפכו את החיסרון ליתרון.

כך, למשל, "לונג דיסטנס" של אסף פולונסקי, מי שיצר את הסרט העלילתי הארוך והמצוין "שבוע ויום", בו פרץ תומר קאפון, שמככב גם כאן כצעיר ישראלי שמבשר בשיחת זום לזוגתו, בגילומה של ניב סולטן, כי הוא קנה בספונטניות כרטיס טיסה כדי לבלות איתה את הקורונה בניו יורק, מקום מגוריה בשנה האחרונה. התגובה שלה היא ממש לא מה שציפה לו, וכך מתחיל דיאלוג אינטנסיבי ביותר, בו מתגלה כי הנגיף לא רק מדבק, אלא גם פותח תיבות פנדורה.

רציתי למות כמה פעמים במהלך הצפייה, והדבר נאמר כמחמאה. הסרט כה אמין, עד שהתחושה היא שאנו יושבים בבית קפה ליד זוגיות בהתפוררות. הודות לעבודות הבימוי והתסריט, "לונג דיסטנס" מצליח להכניס אותנו לתוככי שיחת זום שכאילו מתקיימת באמת, עד שמשהו מת.

לונג דיסטנס. צילום מסך מ-HOT,
רציתי למות כמה פעמים במהלך הצפייה. מתוך "לונג דיסטנס"/צילום מסך מ-HOT

בשעה שפולונסקי מציג זויות בהתפוררות, שירלי מושיוף מתארת זוגיות בהתהוות בסרטה "משק בית". בתחילה, הוא נראה כמו משהו אחר לגמרי: מעין גלגול ישראלי לימי הקורונה של "חיים של אחרים", בו מגלם יעקב זאדה דניאל סוכן שב"כ המצותת לבחור ובחורה שרוקמים בשיחת הזום שלהם מזימה להפרת תנאי הבידוד. אך עם הזמן, התוצאה מתפתחת למשהו אחר, רומנטי וסקסי הרבה יותר.

המדהים הוא ש"משק בית" מתגלה כאחת היצירות הסקסיות שהיו לאחרונה על המסכים, אפילו שלא רואים בו כלום - רק שומעים את השניים, להם יונתן גורפינקל ויובל שרף תורמים את הקולות. שני אלה, יחד עם מושיוף, מוכיחים כי לעתים מה שנשאר לידי הדימיון מגרה ומשלהב יותר ממה שנראה לעין. סרט מבריק.

מושיוף עבדה בסדרה המהוללת שלה "איש חשוב מאוד", עם אסף קורמן - עורך שהוא גם במאי. את הסרט הקצר "טיקטוקים" הוא יצר עם זוגתו, השחקנית לירון בן שלוש, מי שיצרה עמו בזמנו גם את הסרט הארוך "את לי לילה".

כרגיל, השניים מגישים כאן יצירה אישית ומשפחתית, כשהפעם גם שני ילדיהם הקטנים (והחמודים להפליא!) מככבים. כיאה לשם הסרט, העלילה עוסקת באם המנסה לביים סרטון טיק טוק בכיכובם של ילדיה לסבתם המאושפזת, ומצבה מידרדר ככל שהקלטת המתנה מתקדמת, עד שמתגלה העובדה קורעת הלב כי בשל הקורונה לא יהיה ניתן לבקרה בבית החולים.

והנה שוב, סרט שלכאורה יש בו מעט מאוד, שלוש דמויות וסלון, ויש בו כמעט הכל: חיים מול מוות, כמיהה מול ריחוק, תמימות מול מציאות. ויש גם מוזיקה, עליזה וקצבית כרוח הטיק טוק, שקורמן משתמש בה בצורה אירונית כדי להעצים את הממד הטרגי.

עוד בוואלה!

בריכת הסולטן: ריאיון עם ניב סולטן, הכוכבת המלבבת של הקיץ

לכתבה המלאה
נא להתנהג בהתאם. באדיבות HOT,
קשה להאמין שזה התפקיד הקולנועי הגדול הראשון שלה. תקווה גדעון עם שולי רנד/באדיבות HOT

לסיום: בשל השמות שעומדים מאחוריו, אי אפשר שלא להתייחס לסרט פחות מוצלח לטעמי. מדובר ב"נא להתנהג בהתאם", אותו כתב וביים מאור זגורי, ובו מככבים שולי רנד, מהשחקנים הוותיקים והמוערכים בארץ, ותקווה גדעון, בתפקידה הראשון מאז זכתה בעונה האחרונה של "האח הגדול".

הסרט מתאר כיצד כבר בנסיעת המונית הראשונה לאחר יציאתה מבית האח, נקלעת גדעון לשיחה עם נהג מונית גזען, בגילומו של רנד, שסובל בעצמו מיחס משפיל בשל היותו דתי ומזרחי. בניגוד לסרטים אחרים בפרויקט, "נא להתנהג בהתאם" אינו ממוקד וקוהרנטי, כי זגורי מנסה יותר מדי - גם להתמודד עם סוגיית הגזענות הטעונה והאקטואלית, אבל גם לעסוק בעולם הריאליטי ובתהילה שנלווית אליו.

גם כן בניגוד לתוצרים האחרים בפרויקט, הדיאלוגים ב"נא להתנהג בהתאם" מאולצים ולא אמינים. סרטים קודמים שעסקו בגזענות, למשל "עשה את הדבר הנכון", תיארו כיצד היא פוקעת מתוך סיר לחץ. כאן, לעומת זאת, הכל נינוח וסטרילי למדי, והדיאלוגים נורים כמו מתוך טייס אוטומטי. הסרט גם חוטא בייצוג בעייתי משל עצמו, כשהוא מציג דמות של נהג מונית ערבי-ישראלי שאינו יודע עברית.

ובכל זאת, יש בסרט ערך, כי הוא חושף את כישרונה של גדעון, שמספקת כאן תצוגה מרשימה, מלאת ביטחון ומלאת נוכחות. עד כדי כך, שקשה להאמין שזה תפקידה הקולנועי הראשון. מצד אחד, מפתה להמר שנכון לה עתיד גדול בתחום. מצד אחר, לפני שש שנים חזינו דברים דומים לאלירז שדה, ובסופו של דבר הקריירה שלו התפתחה בכיוון אחר בלשון המעטה, אז אולי עדיף לרסן קצת את התחזיות.

הפרויקט כולל בסך הכל 13 סרטים. שבעה מתוכם כבר זמינים בVOD של HOT והשאר יעלו במהלך השבועות הבאים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully