וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסרט הזה מספק חווית צפייה מותחת במשך שעה. בימי הקורונה, גם זה משהו

24.6.2020 / 0:11

"7500" שעלה באמזון פריים הוא מעין תרגיל קולנועי שבודק את השאלה - האם סרט יכול לשמור על מתח במשך שעה וחצי אף שכולו מתרחש בתא הטייס? התשובה: רוב הזמן כן, עד שמגיע האנטי-קליימקס

אמזון

סרטי חטיפות מטוסים היו תת-ז'אנר נפוץ למדי, אבל דעכו קצת דווקא אחרי פיגועי ה-9/11 וסידורי האבטחה החדשים שבאו בעקבותיהם והפכו פיגועים אוויריים שכאלה לקשים עד בלתי אפשריים.

"7500", הנקרא בשם הקוד בו אמורים להשתמש הטייסים במקרה והם בכל זאת נקלעים לאירוע חטיפה, מחייה מחדש את הסוגה.

מדובר בסרטו הארוך הראשון של הקולנוען הגרמני פטריק וולארת', שסרטו הקצר "קטשופ קיד" הוקרן אצלנו במסגרת פסטיבל הסטודנטים בתל אביב, וסרט קצר אחר שלו, "הכל יהיה בסדר", היה מועמד לאוסקר. באשר ל"7500", הוא הוקרן לראשונה בפסטיבל לוקרנו בקיץ שעבר ונרכש בידי אמזון, שהעלו אותו השבוע לצפייה בסטרימינג ברחבי העולם וגם אצלנו.

הסרט מתרחש במהלך טיסה מפריז לברלין - על פניו, לפחות בימים שלפני הקורונה, אירוע יומיומי ושגרתי. אלא שהפעם, בין הנוסעים נמצאים גם כאלה שמנסים להשתלט על המטוס, באמצעים ובנסיבות שיתבררו לנו עם הזמן.

7500. אמזון,
עדיף כבר הקוקפיט של כחול לבן. מתוך "7500"/אמזון

כל ההתרחשויות מתוארות מנקודת מבטו של אחד הטייסים, אמריקאי שאם בנו היא גרמניה ממוצא טורקי, וממש במקרה עובדת כדיילת באותה טיסה. מגלם אותו ג'וזף גורדון-לוויט, המתמחה בתפקידים של חנון הנקלע לעין הסערה, כמו למשל ב"שליחות עירונית", בו גילם שליח על אופניים שאיכשהו הופך לגיבור של הרפתקת פעולה.

ההיצמדות לפרספקטיבה של הגיבור מחייבת את המצלמה להישאר בתא הטייס לכל אורך הדרך, מה שאולי מבהיר למה בחר הבמאי לעסוק דווקא בסיפור כזה. כך מתאפשר לו ליצור מעין תרגיל קולנועי, שבא לשאול את השאלה - האם סרט יכול לשמור על מתח במשך כמעט שעה וחצי, אף שכולו מתרחש בתוך הקבינה?

בכך, מצטרף "7500" לתת-ז'אנר נוסף שפורח בשנים האחרונות, בהן הקולנוע כבר יכול לעשות הכל ולכן דווקא ההימנעות מאפקטים ומהפקות מורכבות הופכת לאטרקציה - סרטים המתרחשים בזירה אחת בלבד, מצומצמת ככל הניתן, למשל "קבור" בכיכובו של ריאן ריינולדס, שכמשתמע משמו התרחש בארון קבורה.

בשני-השליש הראשונים שלו, "7500" עומד באתגר בהצלחה רבה. באמצעים המינימליים שיש ברשותו, הוא מצליח לייצר אווירה של מתח ושל פרנויה. העובדה שרבים מאיתנו מנוסים היטב בטיסות שגרתיות שכאלה, הופכת את הסיטואציה הבסיסית למוכרת ולכן גם למאיימת הרבה יותר. כל צעד, כל מילה שנאמרת, כל דפיקה בדלת - מקפיצים אותנו מהמושב. לפני שלוחצים פליי, אם כך, מוטב להדק חגורות.

אחרי כשעה מותחת שכזו, עולה השאלה - האם, למרות שיש לו כל כך מעט דלק, הסרט יצליח למשוך עד הסוף, או שיאבד גובה? למרבה הצער, האופציה השנייה נכונה במקרה זה, ו"7500" שועט היישר לתוך האנטי-קליימקס.

עוד בוואלה!

מאה סרטים לראות בנטפליקס: המדריך המלא

לכתבה המלאה
7500. אמזון,
עכשיו בסטרימינג. מתוך "7500"/אמזון

הבעיה כאן כפולה. ככל שהעלילה מתפתחת, כך החוטפים נהיים בה דומיננטיים יותר, והם דמויות לא מעניינות ולא אמינות, שמן הייצוג שלהן גם נודף ניחוח של איסלמופוביה. הדמות הבולטת בהן אף מספיקה להחליף את האישיות שלה לא פחות משלוש פעמים תוך כדי הסרט - ומשכנע זה לא.

חמור מכך, "7500" לוקה במה שאין ברירה אלא להגדירו כמשגה תסריטאי תמוה. בלי לחשוף יותר מדי פרטים, נאמר כי מה שעומד על הפרק מבחינת הגיבור בשני השליש הראשונים, הרבה יותר דרמטי ובעל משקל ממה שיש לו להרוויח או להפסיד בשליש האחרון שלו, כך שהסיומת מתגלה כסרח עודף ומיותר של סרט שהיה מוטב לו להסתיים לאחר שעה.

7500. אמזון,
יגרום לכם לברך על כך שלא תתקרבו למטוס בקרוב. מתוך "7500"/אמזון

ובכל זאת, אין בכך כדי לבטל לחלוטין את ערכו של הסרט. הוא מצליח לספק חווית צפייה מרתקת וסוחפת במשך כשעה - וזה לא מובן מאליו, בטח בימי בצורת שכאלה. יכול להיות שבימים אחרים, "7500" היה עובר מתחת לראדר, אבל בתקופה שבה כמעט ואין סרטים חדשים בנמצא, הוא מתבלט כאופציה סבירה, ממש כפי שחופשה לקפריסין נראית כעת כטיול אקזוטי ומרחיק לכת.

בימים רגילים, היינו מסייגים את ההמלצה ומוסיפים כי הסרט לא מומלץ למי שעומדים לעלות על מטוס בקרוב. כרגע, זה לא כל כך רלוונטי, כך שצריך לומר את ההפך: "7500" מומלץ לכל מי שמתגעגע לשדות תעופה, כי הוא יגרום לכם לברך על כך שרוב המטוסים עדיין מקורקעים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully