וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לוחם 566 - הסיפור שלא סופר על אלי כהן" מצליחה לחדש ולענג בסיפור מוכר

6.5.2020 / 8:45

גם בלי לשנות סדרי עולם, "לוחם 566" של כאן 11 היא יצירת דוקו עשויה לעילא ולעילא. שימוש מאוזן בשלל אמצעים קולנועיים מוביל לכך שגם הסיפור המוכר הזה, שסופר כבר אינספור פעמים, מותח, מסקרן ומפתיע, ובגדר חובה לכל מי שחובב עלילות ריגול ותחבולות ביון

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(בסרטון: 53 שנה אחרי שאלי כהן נתלה בדמשק, נחשף כי חאלד אל-חאפז, בנו של נשיא סוריה לשעבר, טוען כי "הוא האיש היחיד בעולם שיודע איפה קבורות העצמות")


על אלי כהן נכתבו מגוון ספרים ומאמרים, סרט ואפילו סדרה שעלתה בנטפליקס לא מזמן. כבר יותר מ-50 שנה מאז שנתלה קבל עם ועדה, דמותו של האיש שלנו בדמשק עדיין מרתקת חוקרים, אנשי תרבות ואזרחים מן השורה. על כן, אני מודה שלא מיהרתי להתרגש מהופעתה של הסדרה התיעודית "לוחם 566" בלוח השידורים של כאן 11. האמנם צריך בכלל עוד סדרה על אלי כהן, איש שדיוקנו המשופם מוכר בכל בית בישראל?

מתברר שכן. גם בלי לשנות סדרי עולם, "לוחם 566" היא יצירת דוקו עשויה לעילא ולעילא. שימוש מאוזן בשלל אמצעים קולנועיים מוביל לכך שגם הסיפור המוכר הזה, שסופר כבר אינספור פעמים, מותח, מסקרן ומפתיע, ובגדר חובה לכל מי שחובב עלילות ריגול ותחבולות ביון.

אלי כהן. באדיבות ארכיון צה"ל,
האמנם צריך בכלל עוד סדרה על אלי כהן, איש שדיוקנו המשופם מוכר בכל בית בישראל?/באדיבות ארכיון צה"ל

השלד של הסדרה בנוי על תמלילים שפורסמו ממשפטו של כהן בדמשק, אז מסר וידוי ארוך ומפורט על שלל התחנות בדרכו של מי שהפך למרגל הישראלי המפורסם בעולם, מילדותו במצרים, עלייתו לישראל, גיוסו והכשרתו במוסד וחייו כמרגל. דווקא דרך החקירה המשפטית השכילו יוצרי הסדרה - איתי לנדסברג-נבו, ליאורה עמיר-ברנץ ואייל תבור - לגלות גם את סיפורו האישי של האדם שמאחוריהם, שרובנו מכירים רק את סופו. כך, בכל תחנה כזאת, דרך הקראה של הווידוי, אילוסטרציות ארכיוניות בנות התקופה, וראיונות עם בני משפחה וקולגות - לרבות גורמים סוריים! - הסיפור הולך ונעשה חי מול עינינו, עד לסוף הידוע לכל אחד מהצופים.

כך נדונה מעורבותו של אלי כהן בפרשת עסק הביש עוד במצרים, חייו עם משפחתו, האימונים שעבר בישראל, ומערכת הקשרים שרקם עם בכירים בסוריה תוך זמן קצרצר מרגע הגעתו למדינה. חלק מהפרטים של הסיפור הם לא פחות ממדהימים, ויחדשו לרבים. זה סיפור שכל תפנית בו מרתקת, והיוצרים נוגעים בכל אחת כזאת ביד כה מיומנת, שהופכת את הסדרה למענגת לצפייה, גם למי שעייף מסוג הסיפורים הזה. לזכותה של הסדרה ייאמר גם כי היא לא חוששת להיות ביקורתית כלפי שירותי הביון ולהציג דיוקן שאינו תמיד מחמיא גם של המרגל עצמו. גם בהקשר זה, מדובר ביצירה מפוכחת בהרבה מאשר רבות ממקבילותיה בסוגה הספציפית.

עוד בוואלה!

לראות את הסדרה על לבנון ולא להאמין איך "4 אמהות" לא קיבלו פרס ישראל

לכתבה המלאה
אלי כהן. באדיבות ארכיון צה"ל,
סיפור שכל תפנית בו מרתקת. "לוחם 566 - הסיפור שלא סופר על אלי כהן"/באדיבות ארכיון צה"ל

אם אפשר למצוא איזה פגם ב"לוחם 566", הוא בקושי שלה לספר סיפור גדול יותר מאשר זה של אלי כהן עצמו. המרגל הנערץ הוא דמות כה חריגה, שספק אם היא מייצגת מלבד עצמה תופעה כלשהי בהיסטוריה הישראלית. הסדרה לא מתיימרת להציג - לפחות בשני הפרקים הראשונים (מתוך השלושה) - איזו תזה יוצאת דופן, ולכן, על אף שהיא מהנה להפליא, קשה לאסוף ממנה איזה מוסר השכל היסטורי או אנושי, מעבר לביוגרפיה הספציפית. הפגם הזה מונע ממנה להפוך ליצירה באמת יוצאת דופן, גם אם היא חריגה כמשבצת טלוויזיונית.

אם נוותר על הדרישה הזו, ניוותר עדיין עם סדרה קצבית על מיתוס ישראלי יוצא מן הכלל. בין "חתונה ממבט ראשון" ל"הישרדות", טוב שיש בפריים טיים מציאות שבאמת עולה על כל דמיון.

אלי כהן. באדיבות ארכיון צה"ל,
מענגת לצפייה גם למי שעייף מסוג הסיפורים הזה/באדיבות ארכיון צה"ל

"לוחם 566 - הסיפור שלא סופר על אלי כהן" משודרת בימי ראשון ב-21:20 בכאן 11. הפרק הראשון זמין לצפייה כאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully