ימים נוראים ביקורת סרט

Incitement Movie Review

תמונת כתברון פוגל על "ימים נוראים":
"יצירה קולנועית יוצאת דופן בעוצמתה"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר Incitement
משחק יהודה נהרי הלוי, ענת רבניצקי, אמיתי יעיש בן אוזיליו, יואב לוי, סיון מסט, דניאלה קרטס במאי/ת ירון זילברמן  
ישראלי
ביקורת סרט לימים נוראים מאת רון פוגל | מבקר קולנוע בכיר
ציון המבקר
"מדהים ומטריד"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
8.2/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע41.8%
בבית
אחכה לדי.וי.די48.7%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות9.5%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
התרבות בכלל והקולנוע בפרט מגיבים לאירועים דרמטיים שמשנים את פניה של אומה וביניהם להתנקשויות במנהיגים. בסרטו המופתי (אך הבעייתי) "הולדתה של אומה" מ-1915 תיאר גריפית את רציחתו של אברהם לינקולן באולם התיאטרון ב-1863. בפתיח לסרט “גנדי" מ-1982 מתאר דייויד לין את הירצחו של המנהיג ההודי ואז שב לספר את סיפור עלייתו לשלטון. רצח ג'ון פ' קנדי משוחזר בדקדקנות מבהילה בסרטו הנהדר של אוליבר סטון "JFK -תיק פתוח" מ-1991 והבמאי האיטלקי מרקו בלוקיו משחזר ב-2003 את חטיפתו ורציחתו של ראש ממשלה איטליה אלדו מורו ב-1978.רצח רבין לא היה הרצח הפוליטי הראשון שארע בישראל. עוד בימי ממלכת יהודה נרצח גדליהו בן אחיקם (שעל שמו צום גדליה) שמונה למושל הארץ. אולם רציחתו של יצחק רבין הינה בעיני רבים קו השבר המוסרי הגדול של מדינת ישראל ואירוע שממנו החלה הידרדרות העם הנבחר. לקח לא מעט זמן לתרבות הישראלית בכלל ולקולנוע הישראלי בפרט להגיב אמנותית לרצח רבין - בהתחלה בהיסוס, כבדרך אגב ובאלגוריה ועד ל"ימים נוראים" שהוא לטעמי הסרט הראשון שמנסה להסתכל באמת למציאות בעיניים ולשאול שאלות נוקבות, בעיקר לגבי הרוצח יגאל עמיר.
ההתייחסות הראשונה לרצח רבין בקולנוע הישראלי נעשתה בסרטו המקסים של איתן גרין משנת 2008 "הכל מתחיל בים" שבו בסצנה תלושה לחלוטין משחזר המורה לאנגלית של אחד מגיבורי הסרט את רצח רבין בכיתה . זוהי סצנה מרירה-מתוקה ומעט עילגת ומהוססת אך היא הראשונה ש"העזה" לעסוק ברצח. בשנת 2012 הסרט "סרק סרק" עסק בניסיון לרצוח את אריאל שרון, על סרט זה עדיף שלא להרחיב. התקווה לעיסוק נועז ומתוחכם ברצח פינתה מקומה לתסכול כשסרטו של עמוס גיתאי "רבין היום האחרון" משנת 2015 העדיף לעסוק בפרוצדורה ולא במהות.סרטים הנעשים על רצח פוליטי (ובהם הצופה הוא יודע כל ויודע איך העלילה תסתיים) מהווים חלק מטיפול פוסט-טראומטי שאותו עוברת אומה בניסיונה להבין ואולי להשלים עם מה שאירע. הציפייה לסרט ישראל שיצליח לקיים דיון נבון ברצח ובמקורותיו, סוף כל סוף נענית בסרט "ימים נוראים".
בסרט ששיאו ידוע מראש על היוצר לבחון את מה שקדם לרצח ואת מה שהוביל אליו. הצופה יודע שרבין נרצח בסופו של דבר והבמאי ירון זילברמן והתסריטאי רון לשם יוצאים לבחון את מה שעבר במוחו של הרוצח יגאל עמיר ומנסים לשחזר במקצת את האווירה של אותה תקופה בשלהי 1995 ושנה לפניה. הסרט משרטט לא את דמות יגאל עמיר הרוצח המתועב אלא את יגאל עמיר האדם עם הרגשות והתשוקות. אדם שמחליט לעשות מעשה ויהי מה. מגיעות כל התשבחות ליוצרים על התסריט המבריק, על השימוש המתעתע בקטעי ארכיון מלווים בקטעים מומחזים (ממש כפי שאוליבר סטון תעתע בצופה בערבוב מציאות ופיקציה ב"תיק פתוח") ובמיוחד על הליהוק המצוין ועוכר השלווה.במיוחד בולט יהודה נהרי הלוי המשרטט את דמותו של יגאל עמיר ונטמע לחלוטין בתוך התפקיד. הלוי משרטט דמות רב ממדית שרב בה הנסתר על הגלוי, דמות מיוסרת וממש לא דמות של רוע בלתי נתפש. הארציות של הלוי היא זו ההופכת את עמיר לדמות מטרידה. לא מדובר כאן על פניו בפסיכופת או באדם מעורער בנפשו. אז מה גרם לו לעשות את המעשה שואל הסרט? ולא בטוח שיש לצופה את התשובה (מעבר לזו הנמצאת אולי בהלך רוח המאפשר בציבור מסוים "דין רודף"). כל שאר צוות השחקנים מעולה וביניהם במיוחד אמיתי יעיש בן אוזליו כאביו של עמיר וסיון מסט כמרגלית הר שפי.ב"ימים נוראים" הכוונה היא על פי היהדות לימים שבין ראש השנה ליום כיפור. אלו ימים של חשבון נפש והבמאי זילברמן מבקש בסרטו מהצופה לעשות את חשבון הנפש שלו ומציב בפניו מראה וגם תמרור אזהרה על מה שיכול לקרוא בחברה מפולגת ומוסתת. לאחר שצפיתי בסרט כתבתי כי עברתי חוייה לא פשוטה במהלכו .אני תמיד מקווה בסרטים אלו שהרצח לא יתבצע בסופו של דבר. אחרי קרוב לרבע מאה מאז הרצח, מגיע "ימים נוראים" ומצליח להישיר מבט למול הרצח ולמול המציאות הישראלית ואומר לכולנו שורו הביטו וראו-כי אם לא תראו, ייתכן שיהיה מאוחר מדי. אזהרה שרלוונטית מאי פעם בימים נוראים אלו הרוויים בהסתה ופלגנות.
ימים נוראים - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: גל שורצולדגיל: 1828/01/2021 13:51:44
6/10אייקון ציון
הסרט כולל הרבה קטעי ארכיון, ולא מחדש הרבה בנוגע לדמותו של הרוצח יגאל עמיר. למרות זאת, מומלץ מאוד בימים אלה לכל ישראלי לצפות בו כדי להבין לאילו תהומות ההסתה יכולה להוביל.
שם: אלעדגיל: 1430/11/2019 18:30:18
6/10אייקון ציון
סרט מעט לא ברור.בחלקו הסרט עשוי טוב למצליח לעורר מתח וזעזוע ובחלקו מתעסק בעניינים טפלים שלא עוזרים בשום צורה לבניית הסיפור והדמויות. המשחק של השחקן הראשי נהדר אבל התסריט לא מציג בצורה משכנעת את המחשבות וההתלבטויות שיכולות להביא בן אדם למעשה הנוראי של רצח ראש ממשלה.
שם: ndv710גיל: 2824/11/2019 19:41:45
8/10אייקון ציון
סרט חובה לכל ישראלי
קישורים
חץ ימים נוראים (עמוד סרט)
ביקורות נוספות של סרטי ישראלי
בית Home 2023 חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט