וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפלטו של הנבל: "לוחם" היא סדרת האקשן שאנחנו צריכים עכשיו

5.4.2019 / 0:00

לפני כ-50 שנה כתב ברוס לי רעיון מפורט לסדרה על אמן לחימה סיני שמהגר אל המערב האמריקאי רווי השנאה והגזענות של סוף המאה ה-19, אך הוא לא יצא לפועל. עכשיו "לוחם" זוכה סוף סוף להגיע אל המסך בעיבוד מבדר שמצליח להיות גם טראשי, גם חכם וגם אקטואלי

הסדרה "לוחם". HBO וסינמקס,
סוף סוף רואה אור. "לוחם"/HBO וסינמקס

יש איזה איזון קוסמי באופן שבו התגלגלה ונוצרה הסדרה החדשה "לוחם" ("Warrior"). בשנת 1971 הגיש ברוס לי האגדי הצעה מפורטת לסדרת טלוויזיה בכיכובו על קורותיו של מה סאם, צעיר סיני אמן לחימה שמהגר לסן פרנסיסקו כעשור אחרי סיומה של מלחמת האזרחים האמריקאית. המערב הישן הולך ונעשה פחות פרוע ויותר ממוסד, הכלכלה בעיר תקועה ומלבה כל רחש גזענות שניתן להעלות על הדעת, ובצ'יינה טאון עוד רגע פורצות מלחמות הטונג (שמן של אגודות סודיות שנוצרו בקרב מהגרים סינים בארצות הברית ומקומות נוספים בעולם) בשל מחלוקות על טריטוריה, סחר בנשים ובאופיום וכיו"ב.

ההצעה של ברוס לי בשעתו נדחתה, וכמו כדי לזרות מלח על פצעיו ולהדגיש עד כמה הטלוויזיה בארצות הברית לא הייתה מוכנה לגיבור סיני, שנה אחרי כן עלתה על המסך הסדרה "קונג פו" שהקונספט הכללי שלה נשמע מוכר - נזיר שאולין שמגיע למערב הפרוע - וגילם אותו האמריקאי הלבן דיוויד קאראדין. כמעט יובל אחרי כן שאנון לי, בתו של השחקן ואמן הלחימה המנוח, מצאה את כתבי ידו שהתוו בשמונה עמודים את היצירה שהגה, וקידמה את הפקתה. "לוחם" נושעה וזכתה לחיים מאוחרים באכסניה הולמת בהרבה מאשר רשתות הברודקאסט, משוחררת מכבלי צנזורה שייפו את הברוטליות של החיים שהיא מתארת. זה קורה ברשת הכבלים סינמקס, חברה-אחות של HBO, ועל הפקתה אמונים לי הבת, ג'סטין לין (במאי שלל סרטי "מהיר ועצבני") ומי שחתום כיוצר - ג'ונתן טרופר, האחראי גם על סדרת הלהיט של סינמקס, "באנשי" המצוינת.

הסדרה "לוחם". HBO וסינמקס,
מלחמה גם על סחר בנשים. "לוחם"/HBO וסינמקס

לא בכדי "לוחם" זוכה סוף סוף לראות אור. בשנת 2019 הקרקע בטלוויזיה האמריקאית כשרה לקבל סדרה בדיוק כזו. החשיבות של ייצוגים ברורה מאי פעם ומביאה אל המסכים השונים אוכלוסיות שבעבר מודרו מהם בקביעות, בוודאי בתפקידים הראשיים. יותר מכך - המהגרים הסינים ב"לוחם" עוברים דברים שמהדהדים בדיוק רב את מה שחווים גם היום כאלה שמבקשים לעקור לארץ אחרת. הסדרה מזכירה ששנאת זרים היא המצאה עתיקה שחוזרת ונשנית, רק פרטיה משתנים. חלק גדול מהמתרחש בסדרה נראה כאלגוריה למציאות המוכרת לנו בשנים האחרונות, תקופה שבה הגירה היא אחד הנושאים הבוערים ביותר על סדר היום הציבורי בארה"ב.

כבר מהרגע הראשון "לוחם" נראית כמו פנטזיית צדק ונקמה (במאי פרק הבכורה הוא לא אחר מאשר אסף ברנשטיין, שבין היתר היה אמון על העונה הראשונה של "פאודה"). כאשר גיבור הסדרה, אה סאם (Ah Sahm; השחקן הבריטי אנדרו קוג'י), יורד מהאונייה שהביאה אותו אל חופי סן פרנסיסקו ב-1878, הוא ומאות האחרים שאיתם הגיע נתקלים במפגינים זועמים מעבר לגדר שנושאים שלטי "שלחו אותם בחזרה הביתה!", ומיד נחשפים לראשונה לשנאה יותר רשמית כשסוכני ההגירה נוהגים בהם בגסות ובאלימות. אלא שאה סאם מיד משיב להם כגמולם - עשיית דין מהירה ומספקת.

עוד באותו נושא

צללים מצחיקים, נמלטים מסוכנים ועולמות מופלאים: סקירת הסדרות החדשות

לכתבה המלאה
הסדרה "לוחם". HBO וסינמקס,
טונגים יריבים. "לוחם"/HBO וסינמקס

"לוחם" רוכבת על הקתרטיות הזו לא מעט לכל אורכה (העונה מונה עשרה פרקים, למבקרים נשלחו שמונה), חלק ממה שהופך אותה לכל כך כיפית. גזענים וסתם חארות שנטפלים לאה סאם בפרט ולסינים בכלל, יזכו לטעום מנחת זרועם בדרך כזו או אחרת. סצנות רבות שבהן אדם כזה מותח את סבלנותו של הגיבור נטענות באנרגיה - הוא אולי לא מבין עם מי הוא מתעסק, אבל אנחנו רק מחכים שידגים לו את חומרת טעותו.

אלא שעד מהרה ברור שהפרקטיקה הזו רק ממסכת, או מנסה למסך, את חוסר הצדק המושרש, את הגזענות המסועפת והממוסדת. הסינים מגיעים אל חופי אמריקה ככוח עבודה זול - שלושה מהם שווים שכר של פועל אמריקאי אחד - מה שיוצר נגדם התארגנות של מהגרים אירים ותיקים יותר, כאלה שנלחמו במלחמת האזרחים רק עשור וחצי לפני כן ועכשיו לא מצליחים לפרנס את משפחותיהם. ראש העיר מצד אחד מנצל בעצמו את כוח העבודה הזול, ומצד שני משסה את ההמון הלבן צמא הדם בסינים והופך אותם לשעיר לעזאזל בשם הפטריוטיות. גם אם מה סאם ואחרים מבהירים שכפרטים הם כוח שיש להתחשב בו, כחברה הם עדיין הערת שוליים מתועבת בעיני האזרחים. ב-1880, שנתיים אחרי המאורעות המוצגים בעונה הראשונה, נחתם חוק הדרת הסינים שבמסגרתו נאסר על מהגרים מסין להיכנס לתחומי ארצות הברית.

הסדרה "לוחם". HBO וסינמקס,
הגזענות מבעבעת. "לוחם"/HBO וסינמקס

נוסף לשנאה המאורגנת המופנית כלפיהם מצד הקהילה הלבנה, אנשי הקהילה הסינית בעצמם נגררים למלחמות הטונגים, אחים שנמצאים משני צדי המתרס נאלצים לעלות על מסלול התנגשות, במשטרה מתקינים יחידה ייעודית לצ'יינה טאון בשביל מראית עין, ויש גם סיפור אהבה בין-גזעי. עולה תחושה שהכל מתפורר מבפנים ומבחוץ, שהפיצוץ ללא ספק יגיע, אבל מי יודע איך יקרה ומי יהיו הקורבנות שלו.

יש לציין ש"לוחם" איננה מושלמת. על אף מיומנות הלחימה המרהיבה של השחקנים, הסדרה לעתים מעדיפה משום מה סצנות אקשן מקוטעות וערוכות לעייפה. רבים מהדיאלוגים מאוד מהונדסים ושופעים משפטי מחץ שחוקים או מלאכותיים. הסט התקופתי נראה כמו סט ולא כעיר אמיתית וחיה. דמותו של אה סאם לא מאוד מורכבת. מהלכים עלילתיים מסוימים מעוררים סימני שאלה או סתם קלישאתיים. ואף על פי כן, הסדרה לוקחת תקופה מרתקת בהיסטוריה של הסינים האמריקאים ובכלל, וממצה אותה לכדי בידור טהור וטראשי. עתיר אלימות נאה ומדממת שנהנית להדגיש את קולות הסכינים המשסעים והעצמות המתפצחות, ובמקביל גם נבון דיו כדי להעניק שיעור מעניין ומרובד בהיסטוריה האמריקאית.

הסדרה "לוחם". HBO וסינמקס,
מסלול התנגשות. "לוחם"/HBO וסינמקס

"לוחם" זמינה מדי שבת ב-yes וסלקום tv, ומדי יום ראשון ב-HOT.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully