ארבעה אנשים בתחפושת חד קרן נכנסים לתיכון באמצע טקס יום הזיכרון ומתחילים לירות לכל עבר. כך נפתח פרק הבכורה של "בלקספייס", סדרת המתח החדשה של 'רשת' שהחלה אמש. תרחיש די תלוש כשמדובר בישראל, תרחיש לא מאוד נדיר כשמרחיקים אל מעבר לים. אל הזירה מוזעקים שוטרים, ביניהם רמי דוידי, אותו מגלם גורי אלפי (סיים בדיוק משמרת ב"הטבח"?) שברור כי נושא את הסדרה על כתפיו ויחד עם צוות חוקרים נוסף, ביניהם השוטרת רוסו (אסי לוי), הם מתמודדים עם תעלומת רצח כשאין קצה חוט באופק. כמעט.

בלאקספייס (צילום: צילום מסך)
בלאקספייס (צילום: צילום מסך)

"בלקספייס" אמנם עלתה רק אתמול, אך הבאז שנוצר לה החל כבר לפני שבועות ארוכים, עת פרומואים קצרצרים ולא מוסברים החלו להציף את המסך בניסיון לייצר סקרנות, ובשבועות האחרונים התארכו והחלו מצביעים על קו העלילה המרכזי: הנוער של היום מתוסבך ומתוחכם מכפי שנראה לנו, ואם לא נשים לב אליו – עלול לקרות פה משהו מסוכן. אם לא כבר קרה.

העניין הוא ששום דבר מהנושא החשוב הזה לא התבטא בפרק, וזה מקובל, כל עוד היינו מקבלים במקום הכנה מקדימה רלוונטית או רקע להמשך. בפועל, צפינו בעיקר במריחת זמן שכללה את החשד המיותר והצפוי להחריד בפועלים הערבים, דרכי פעולה שטחיות ובסיסיות של השוטרים (השוטר בודק מי נכנס היום לבית הספר ברשימות של המאבטח וזוכה למחמאה "יש לו אינסטינקטים של נץ") ואת עין הזכוכית התכולה להחריד של השוטר דוידי שמשום מה כולם מגיבים אליה בנורמטיביות אף על פי שהוא נראה כמו מישהו ששכח להוריד את העדשות מפורים.

בלאקספייס (צילום: צילום מסך)
בלאקספייס (צילום: צילום מסך)

"בלקספייס", שיצרו סהר שביט וענת גפני, וביים אופיר לובל, מנסה ללכת על הכיוון שסדרות ענק כבר הלכו בו והצליחו בגדול, כמו "13 סיבות" האמריקאית ו"אופוריה" הישראלית – בו מתעסקים בעולמם הסבוך של בני הנוער המתגלה כעמוק, מורכב ומסוכן מכפי שמצטייר מבעד לטיקטוק. זו אכן עשויה להיות בחירה מעניינת לייצר סדרה חדשה כזו – בתנאי, שעושים זאת טוב. 

בינתיים, אם לשפוט על פי טיב הצילום שלא הצליח לייצר מתח ולו לשנייה אחת או על פי הדיאלוגים שהיו קצרים, לקוניים וחסרי תחכום – נראה שנדרשת עוד דרך ארוכה כדי להתקרב להצלחה המטאורית של הסדרות הנ"ל. 

עם זאת, מצאנו סיבה לאופטימיות. ראשית, גורי אלפי ואסי לוי, שמובילים את הסדרה, הם שחקנים מוכשרים שמצליחים להיראות אמינים גם כשהטקסטים לא מאוד מסייעים להם ושנית, הכיוונים שאליהם נראה כי העלילה מתפתחת - הדינמיקה בין בני הנוער, ההשפעה של הרשתות החברתיות והקיצוניות אליה ניתן להגיע במהירות – עשויים לפתוח צוהר לדיונים מעניינים, להציף סוגיות רלוונטיות ולהעלות למודעות את גורל בני הנוער. 

בכל יום האוכלוסייה הזו זקוקה לתשומת לב רבה יותר ממה שהיא מקבלת בשגרה, אך עתה, כשהם מקבלים פחות טיפול קרוב – ויותר למידה מרחוק, אולי לא נקבל טבח בבית הספר (אמן), אך נקבל דור מצולק ופגוע שייקח הרבה מאוד זמן לשקם.  

הפרק השני של 'בלקספייס' ישודר היום, 13/12, ב-21:30 ברשת 13.