"התעשייה": להתפשט זה לא מספיק

צפיתם בסדרה החדשה והמדוברת על דור ה-Z ולא הבנתם על מה המהומה? אל תרגישו בומרים, סביר להניח שגם הזומרים בעצמם לא הבינו • ביקורת טלוויזיה

מתוך "התעשייה" //

בפרק הראשון של הסדרה "בנות" אומרת האנה הורבאט, דמותה של לנה דנהאם, להוריה בקול בטוח, אופטימי ומתיימר מאוד: "אני חושבת שאני יכולה להיות הקול של הדור שלי. או, לפחות, קול של איזשהו דור". ובאמת, בראייה לאחור, קשה מאוד לחלוק על כך. דנהאם והסדרה ההיא שיצרה, על המסרים וההבחנות שהעבירה בה, הפכו עם הזמן לקול מוסכם ומזוהה של המילניאלז. אולם דור הולך ודור בא, דנהאם התבגרה בינתיים בעשור, והיום היא כבר חונכת ומכוונת את ממשיכי דרכה, להלן דור ה-Z. הזומרים.

עם זאת, אפילו מעורבותה של דנהאם כמפיקה וכבמאית בפרק הבכורה של "התעשייה" לא עוזרת להרים את הסדרה החדשה והמדוברת של HBO ו-BBC למעמד של יותר מעוד סדרה על חבורת צעירים שעובדים לאורך היום בשוק ההון, מעבירים את הלילות בסקס ובסמים, ובולעים כדורים כדי להישאר מפוקסים למחרת.

"התעשייה" לא מביאה איתה דבר חדש שלא ראינו קודם. במרכזה צעירים בני 20, שמתקבלים למשרות בבית השקעות לונדוני. רק מחצית מהם יישארו בתפקיד בתום תקופת הניסיון. עד אז הם יעשו כסף, יפסידו כסף ויתפשטו המון. לא בהכרח כל עירום רלוונטי לתסריט, אבל זה לא מונע מדנהאם ומחבורתה לגרום לשחקנים להוריד בגדים בכל כמה סצנות.

סדרה בלי עלילה. "התעשייה" // צילום: באדיבות HBO
סדרה בלי עלילה. "התעשייה" // צילום: באדיבות HBO

וזה בערך מה שנשאר אחרי צפייה בארבעת הפרקים הראשונים שנשלחו לביקורת. העלילה מתחלקת למעשה בין חייהם החברתיים של הצעירים לבין עבודתם כברוקרים, מה שדווקא מדגיש את ההבדלים באיכות הסיפור. ייתכן כי בנקאים יתחברו ביתר קלות לשלל המושגים הפיננסיים שנזרקים לאוויר, הגרפים והעסקאות, אבל הצופה הממוצע יתקשה אפילו להבין את משמעות התפקיד שכל עובד ממלא במשרד.

"הסדרה חוקרת סוגיות ג'נדר, גזע, מעמד וזכויות במקום העבודה", הובטח במסע הקידום שעשתה HBO, אך בפועל הסדרה לא באמת נוברת בפצעים או מייצרת מסקנות ואמירות, גם לא בחלקים הדרמטיים שבהם מוצגות סוגיות שנויות במחלוקת.

נדמה כי קאסט השחקנים מספיק מוכשר כדי להתמודד עם כל מה שהיוצרים ייתנו לו, אך הבעיה היא שבסיס העלילה כל כך רעוע, הדמויות לא עמוקות, וכל האריזה המושקעת מתקדמת על ניוטרל אל עבר נקודה לא ברורה באופק. באותה מידה זו בקלות היתה יכולה להיות דרמה על משרד עורכי דין או על משרד פרסום, ולא היינו מרגישים הבדל.

שחקנים מוכשרים, דמויות רדודות // צילום מסך
שחקנים מוכשרים, דמויות רדודות // צילום מסך

בעוד שוק ההון נוכח, אבל לא מצליח להחזיק את הסדרה מעל המים, דווקא ההתפתחויות והקשרים שנוצרים בין הדמויות מחוץ לשעות העבודה יוצרים עניין כלשהו שאמור אולי לגרום לכם להישאר מתוך סקרנות או איזשהו חיבור.

• "ירדתם לגמרי מהפסים": תגובות קשות לפרסומת עם ספי ריבלין

נכון, עדיין יכול להיות שהכל ישתנה בהמשך העונה, ואולי בסופה נבין למה בעצם חשוב לדמויות הללו לשרוד את תקופת הניסיון דווקא בחברה הספציפית הזאת, ומדוע הדמויות בכלל פועלות כפי שהן פועלות, או מה בעצם העלילה פה? למעשה, "התעשייה" היא סדרה בלי עלילה ממשית, שעדיין איכשהו מסוגלת לגרום לצופים להישאר פרק אחר פרק. עד גבול מסוים. אולי זה הקטע של זומרים ואולי לא. בכל מקרה, דור ה-Z עדיין מחפש את הקול שלו. לפרטים נוספים מתבקשים ילידי שנת 2000 ואילך לפנות אל גברת ל. דנהאם.

"התעשייה", HOT VOD, yes VOD, סלקום tv

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר