ביקורת סרטים: "כמו לב שעובד" • הסרט שחושף את הכאב מאחורי הנסיעה לאומן

ביקורת סרטים: "כמו לב שעובד" • הסרט שחושף את הכאב מאחורי הנסיעה לאומן

"כמו לב שעובד", סרטו החדש של יאיר אגמון (''הטרמפיסטים"), הוא אינו עוד סרט תדמית לאומן-אלא סרט שמבקש לאתגר ולבחון את כל האמיתות שנאמרו על המקום בצורה רגישה, שנונה ואמיצה | ביקורת סרטים אביב עגיב

הכאב שמסתתר מאחורי הנסיעה לאומן | ביקורת
  (צילום: גיא סחף)

ביקורת סרטים: "כמו לב שעובד"

רבבות מחסידי מברסלב ייאלצו השנה להעביר את ראש השנה בביתם שבארץ הקודש. הקורונה, כידוע, לא פסחה גם על העיירה האוקראינית. ולמרות כמות זעומה של אמיצים (או חסרי אחריות – תלוי את מי שואלים), שהחליטו לסור בכל זאת לאותה עיירה נידחת (והיא נידחת, תסמכו עליי, הייתי שם 3 פעמים).

אומן צפויה השנה ואולי לראשונה בתולדותיה – להיות ריקה מאדם באחד מאירועי לוח השנה הכי משמעותיים שלה. עבור הישראלים הרבים שעולים לרגל לשם מדי שנה, החוויה של הציון הקדוש תיחקק השנה כאירוע מקוון שנשען על נוסטלגיה משנים שעברו.

באופן מקרי, כחודש לפני המועד, מוציא לאור הקולנוען המוערך יאיר אגמון את סרטו "כמו לב שעובד", המתאר את קורותיו בעירייה המפורסמת בעיצומו של ראש השנה.

כמו לב שעובד

ציון כללי

מדד
הצניעות

למה תכה
רעך

מי ומי
צופים

הסרט נפתח בטרגדיה משפחתית אישית, ומהווה את הקטליזטור לאירועים שיבואו לאחר מכן וכמובן – את הסיבה שלשמה בחר גיבור הסרט לנסוע לאומן. ואם זה נשמע כמו התחלה של סרטים שראינו כבר בוראסיות דומות שבהן הגיבור יוצא למסע גילוי עצמו, צפויה לכם הפתעה.



זה לא סרט הלל לאומן, וגם לא יומן מסע לחיפוש אחר האור. ההיפך, עוד בשלב מוקדם יחסית של הסרט, מבהיר אגמון את יחסיו והיכרתו עם רבי נחמן ועל החלק שלו בחייו.

הכאב המשפחתי הוא רק הסיבה. הוא מחליט לנסוע לאומן כדי להתמסר לחוויה, לעוצמה ומתוך מקום של מודעות והתמסרות, הוא מקווה להרגיש את ההשפעה הרוחנית שכולם מדברים עליה. וכן, לתת גם מזור לנפשו הפצועה.

(צילום: גיא סחף)

מיד כשיגיע לאומן הוא יפגוש דמויות שונות וחביבות שנושאות עמהן כאבים מבית. כל אחת מהדמויות המצוינות הללו, משלימה פאזל אנושי אותנטי ואמפתי ומדברת בפתיחות על הכאב בחייהן ועל הנסיבות שבגינן הגיעה העיירה: הגרוש, השכול וזה שאינו יודע לבחור.

כל אחד מהם בצבע אחר וסביר שאם תיתקלו באחד מהם באקראי – לא תעלו בדעתכם שמדובר בקהל שפוקד את קברו של רבי נחמן. בחירת הדמויות הללו מקורית ורחוקה מהסטריאוטיפים של הקהלים שמזוהים עם אומן. בכל העת הזו, גיבור הסרט משדר נינוחות לאורך העלילה ומייצר תחושה לצופה כי בא לציון גואל.

(צילום: גיא סחף)

בסצנת השיא של הסרט, מגיע טוויסט מפתיע בעלילה שמתרחש בעיצומו של החג הקדוש ומהנקודה הזו תשתנה האווירה של הסרט.

מרגע שהגיבור בוחר לבחון את הגבולות שלו, הסרט מקבל תפנית שונה וכאילו מבקש להזכיר לצופה שמדובר פה אחרי הכל בחוויה פרסונלית של אדם שנמצא באירוע קולקטיבי המוני ומנווט אותה על פי הרצונות שלו – ולא בהכרח על פי מה שנהוג לעשות באתו המקום. הבחירה הזו אמיצה ומבקשת להדגיש את הרבדים השונים של אומן וכמובן את הפרט שנמצא בה.

(צילום: גיא סחף)

זה אינו סרט תדמית לאומן. אלא סרט שמבקש לאתגר ולבחון את כל האמיתות שנאמרו על המקום בתוך כל מה שנהוג בו. הסרט מבקש לאפשר לגיבור להתמסר לכאב ולעורר דיון לגבי בחירותיו והרושם שיוצא מכך. השיקול הזה מחזק את הערך מוסף של המקום, ובעיקר ממחיש שאומן הרבה יותר מגוונת וקודרת מהאופן שבו היא נתפסת והיא לא רק אורות גבוהים ושמחה בלי סוף.

לאור הקורונה הסרט נפקד מהסינמטקים והתיאטראות, וכדי לצפות בו פתח אגמון מספר אירועים מקוונים לציבור הרחב, אליהם ניתן להירשם או דרך לינק לצפייה פרטית, אם חשקה נפשכם לצפות בסרט בסלון הביתי.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
נוסעים לחגוג רחוק...
ממש | 17-08-2020 19:53
נוסעים לחגוג רחוק מהאשה אצל הזונות האוקראיניות העניות שתמורת סכום שווה לכל נפש יסכימו לכל סטייה של חרמן ישראלי מגעיל. אחר כך חוזרים ומספרים על התרוממות הרוח.
לזה שיודע משהו - צר לי לאכזב אותך
מפי איש אל על לשעבר | 18-08-2020 21:30
אתה חושב שאנשי הבטחון באל על לא יודעים על הבילויים של חלק מהנוסעים לאומן ?
אני בטוח שמה...
יודע משהו | 17-08-2020 20:40
אני בטוח שמה שכתבת נובע מחוסר ידיעה, מכיוון שכל הסיפור עם הפרוצות באומן הוא דמיון אחד גדול. המשטרה באומן עוקבת אחרי פעילות מסוג זה ועוצרת גם חשודים שמנסים להתעסק בזה.
עם הדיבורים...
ברסלבער | 17-08-2020 20:30
עם הדיבורים שלך אתה מגלה מה אתה עשית או רוצה לעשות שם, אל תוציא לעז ובלע על יהודים צדיקים שנוסעים לרב שלהם בראש השנה דבר שנהוג החסידות מדורי דורות
הקדוש
עליך אמר הבעל שם טוב | 17-08-2020 20:27
כל נגעים אדם רואה בחוץ - מנגעי עצמו. אתה משליך את החסרונות שלך על אחרים.. כי הפוסל במומו פוסל! רחמים עליך.
2
מוזר לפני פחות מ...
דוד | 18-08-2020 4:02
מוזר לפני פחות מ 30 שנה מעט שמעו על רבי נחמן מה עוד שלא ניתן היה להגיע לקברו בעת שלטון ברית המועצות. הרבי נחמן בזמנו אפילו לא ידע שיש יהודים בארצות ערב ויהודים ממרוקו אז מעולם לא שמעו עליו . בקיצור .ראש השנה מבלים וחוגגים בארץ עם המשפחה ולא באומן
זהו שלא הבנת...
אבי | 26-11-2020 8:41
זהו שלא הבנת ראש השנה זה יום הדין ולא יום חגיגות ולמשפט אתה רוצה את העורך דין הכי טוב שאפשר ורבי נחמן הוא העורך דין הכי גדול שיש שהוא בעצמו העיד ואין על זה עוררין ראש השנה שלי ככה נהגו בכל שנה גם בחייו ובטח אחרי לכתו לעולם הבא
3
ביהדות המקורית סגדו למנהיגים חיים או מתים ?
המורה להיסטוריה | 18-08-2020 21:28
קברים הם קדושים? אנשים הם קדושים? למוסלמים דמינו? אומן היא מכה של הברסלבים?
לא יודע...רק...
העני ממעש | 20-08-2020 23:55
לא יודע...רק יודע שסימני שאלה הם מאוד יהודיים...לא כך?
4
ואף מילה על התרוממות הרוח במפגש עם הזונות?
הסיפור המלא | 19-08-2020 5:37
עכשיו חשוב מאי פעם, עם החוק החדש נגד הזנאים.
5
שהחליטו לסור בכל...
שמעיה | 22-08-2020 20:31
שהחליטו לסור בכל זאת לאותה עיירה נידחת? אתה גנוב או מה? אף אחד לא נוסע לעיירה נידחת נוסעים לקבר הצדיק רבי נחמן מברסלב !