ביקורת: סוראיה M

מתוך סוראיה M.

מתוך סוראיה M.

מה עושים עם סרט שרגע השיא שלו, שאליו מוביל כל הסרט בצורה מעניינת וטובה – דווקא קטע השיא הידוע מראש הוא ארוך מדי, מוגזם ומותיר רושם רע מסרט שמכל בחינה אחרת היה יכול להיות מומלץ מאד?

הקטע המדובר אינו סוד והוא אף מופיע בשם המקורי של הסרט "סוראיה אם", המבוסס על סיפור אמיתי שהתפרסם ברחבי העולם: אישה איראנית נסקלה (למוות, כמובן). האירוע התרחש בכפר באיראן ב-1986 והתפרסם בספר ב-1994.

לבעלה של סוריאה (מוזהן מרנו) יש מאהבת והוא לא מעוניין להתגרש ממנה, הוא רוצה להיפטר ממנה, ומצליח לרקוח עלילה שקרית לחלוטין שמביאה לגל שמועות בכפר ולמשפט שדה שנערך לה. למרות הסוף הידוע מראש, מעניין לראות את מהלך הדברים המקומם.

ברור שסקילתה של מישהי לא אמור להיות מראה קל, אך במקרה הזה הוא נצלני וממושך. אין צורך להראות את כל מה שמראים כדי להעביר את המסר שמדובר בעונש אכזרי, בלתי אנושי ומיושן, על אחת כמה וכמה כשהוא נגזר על מישהי חפה מפשע.

מתוך סוראיה M.

מתוך סוראיה M.

שוהרה אגהדשלו, ילידת איראן, שהיתה מועמדת לאוסקר על תפקידה ב"בית של חול וערפל" (והשתתפה בעונה הרביעית של "24" וב"אקס-מן 3"), טובה בתור הקול השפוי היחיד בכפר. היא משחקת את דודתה של סוריאה שחושפת את הסיפור בתקווה שיצא לעולם. את העיתונאי שלאוזניו היא מגוללת את הסיפור מגלם ג'יימס קאביזל. ככל הנראה יש לקאביזל חיבה להתעללויות פיזיות אלימות: הוא גילם את ישו ב"הפסיון של ישו" של מל גיבסון, והוא היחיד בצוות שאינו ממוצא פרסי – חלקם פרצופים מוכרים מסדרות טלויזיה אמריקאיות. כולם, אגב, טובים.

הסרט מתאר בצורה מרתקת את השתלשלות הדברים ובדומה ל"בכוח הלב" עם אנג'לינה ג'ולי על חטיפתו של העיתונאי דניאל פרל, לא הפריע לי לדעת את הסוף. ב"בכוח הלב" בחרו שלא להראות את הקלטת שבה קופד ראשו של פרל וזה לא היה חסר בסרט. לעומת זאת, לא היו יכולים או צריכים לוותר על רגע הסקילה ב"סוריאה M", אך כפי שהדבר נעשה, הוא פוגע בסרט שמראש, בשל הנושא שלו, אינו מושך קהל במיוחד.

דירוג: ★★★½☆

"סוראיה אם"
ארה"ב, 2008
111 דקות.
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-17.12.2009 בבתי הקולנוע.
בימוי:
סיירוס נוורסט
תסריט:
בטסי גיפן נוסוורטה
סיירוס נוורסט
שחקנים:
שורה אשדשלו
ג'יימס קאביזל
מוזחן מרלו

ליהי

אני דווקא חושבת שכל החוזק היה בסצינת הסקילה.
דווקא כי היא הייתה ארוכה כל כך וקשה. הבמאי רצה שנרגיש בדיוק מה שקורה לדמות בסרט, לכן האורך, וה"הגזמה". אני חושבת שנעשתה עבודה טובה על הסצנה הזאת ועל הסרט כולו וממליצה מאוד.

משתמש אנונימי (לא מזוהה)

סצינת הסקילה בסרט היא אמנם קשה מאוד אך משאירה חותם גדול דווקא בגלל האותנטיות והמוחשיות שלה היא אמינה.
גם במציאות אדם לא מת כלכך מהר מסקילה זה לוקח זמן רב וכאב גדול!!!

גלי

יצאתי מהסרט המומה. כל כך מלאת רגשות.

סרט מדהים, בימוי אדיר, וכמו שציינו פה כבר, אוטנתיות סוחפת

שרית

אני מסכיהמ עם ליהי. כשראיתי את סמינת הסקילה עברו בי תחשות, מחשבות והזדהות שלא עלו בי כשקראתי את הספר. משהו בבימוי בהחלק מחזק את ההזדהות עם הסיפור..
סרט מדהים

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?