מבוך במסך: תתמגנטו ל"היום השלישי"

אחרי עונה בלתי נגמרת של "הישרדות", קבלו ביקורת טלוויזיה חיובית לשם שינוי • כל הסיבות להתמסר למיני סדרה המסתורית של HBO וסקיי הבריטית

צילום: Rober Ludovic/HBO // ג'וד לאו ב"היום השלישי"

הדבר הרע היחיד שיש לומר על "היום השלישי" שעלתה אתמול (שלישי) ב-HOT, ב-yes ובסלקום tv הוא שאי אפשר לצפות בה בבינג' ותצטרכו לחכות בכל שבוע לפרק חדש.

"היום השלישי" של HBO וסקיי הבריטית היא מיני-סדרה המחולקת לשלושה חלקים - קיץ, סתיו וחורף - וכל עונה מציגה זווית אחרת של אותו קו עלילה. הקיץ מספר את סיפורו של סאם (ג'וד לאו), שעבר טרגדיה אישית ונמשך לאי מסתורי לאחר שהציל נערה מהתאבדות. על האי הוא מגלה דברים חדשים על עצמו ועל עברו ופוגש קבוצת מקומיים שחולקים אמונה משותפת עם טקסים מוזרים והרבה מסתורין. החלק השני הוא פרק ספיישל שמייצג את הסתיו (ויצולם בזמן אמת) והשלישי, שנקרא חורף, מציג את סיפורה של הלן (נעמי האריס), שמגיעה לאי עם בנותיה ומעוררת קרבות שיקבעו את גורל האי.

"היום השלישי" תשבה אתכם בקסמה כבר מהרגע הראשון. יש בה שילוב מהפנט של סיפור טוב עם הרבה הסתעפויות, פסקול אפל ומטריד, אווירה קריפית וזוויות צילום שבולעות אותך פנימה אל תוך המסך. הצילומים עזים ומרהיבים. הצבעים שלהם חזקים, ואפילו האפורים והקודרים מצליחים להיות חיים מאוד. יש בסדרה תקריבים חזקים, אפקטים שמעוררים אימה והרבה מוטיבים של טבע ומזג אוויר, שמתערבבים יחד ליצירה מסקרנת מאוד. העובדה שמדובר באי שהגישה אליו דרך כביש שנעלם עם הגאות ונחשף עם השפל, דבר שמאלץ את המבקרים באי לשהות בו בלי יכולת לעזוב, מעצימה את המסתורין ומוסיפה עוד נדבך לתחושת המתח.

במהלך הצפייה ב"היום השלישי" הרגשתי כמו במבוך: בכל פעם מתגלה פנייה חדשה אבל לא רואים מעבר לה שום דבר, והסקרנות מחייבת אותנו להתקדם ולהישאר לראות מה קורה. הסדרה (בחלקים של הקיץ) נעה כל הזמן בין מציאות לדמיון, ולעיתים היא מצליחה לטשטש את הגבול שביניהם דרך עיניו של סאם. התעתועים האלה הם תוצאה של אבל, אובדן וזעם - וכולם רוצים לפרוץ. הם משגעים את התודעה שלו ומעוותים את המציאות ואת כושר השיפוט שלו.

עלילה מסתורית, צילום מרהיב // צילום: מתוך "היום השלישי"
עלילה מסתורית, צילום מרהיב // צילום: מתוך "היום השלישי"

ג'וד לאו עושה כאן תפקיד גדול ועמוק ומצליח לבטא בצורה אמינה את הקונפליקטים של הדמות שלו, ולכן קל מאוד להתחבר אליו ולהזדהות עם הכאב שלו. גם הדמויות הצבעוניות והנכלוליות של תושבי האי מוסיפות הרבה עניין לצפייה, במיוחד של פאדי קונסידיין ואמילי ווטסון, בעלי הבר המקומי שיודעים לקנות את אמונם של אנשים לצורכי האמונה שלהם ושלום האי.

נקודה אחת קצת הפריעה לי במהלך הצפייה: הקו העלילתי נתפר לעיתים בתפרים מרושלים שלא יוצרים תמיד היגיון במה שקורה. פתאום סאם מגיע למקום, ופתאום הוא מוצא את מי שצריך למצוא, וזה משרת אמנם את העלילה אבל לא את ההיגיון של הצופה.

• אתה הכי ראוי? אסי עונה על השאלות הקשות

• אלינה חושפת: "מרגישה שהרדימו אותי"

• "הישרדות VIP": זה השורד שרציתם שיזכה

"היום השלישי" היא פנטזיית אימה ריאליסטית, שמביאה את האמנות שבקולנוע לטלוויזיה. היוצר דניס קלי ("אוטופיה") יחד עם הבמאים מארק מאנדן ופיליפה לות'ורפ מצליחים ליצור חוויית צפייה שלעיתים היא לא נוחה ולעיתים מהפנטת, וזה מה שהופך את "היום השלישי" לממגנטת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר