סוחף, מסעיר ונותן אגרוף בבטן: אתן חייבות לצפות ב"צעירה מבטיחה"

מתוך הסרט "צעירה מבטיחה".
מתוך הסרט "צעירה מבטיחה".

סרטה הראשון של אמרלד פנל על צעירה שחיה חיים כפולים בסגנון "ד"ר ג'קל ומר הייד" תוקף היטב סוגיות רלוונטיות לעידן ME TOO. בתוך הרפרטואר המתרחב של פנטזיות נקמה נשיות, הסרט הזה מצליח לבלוט כיהלום זוהר כשהוא מלחים כמה ז'אנרים יחדיו. ואוו!

3 בפברואר 2021

וואו! זאת התחושה שאיתה סיימתי את הצפייה ב"צעירה מבטיחה". בסרטה הראשון כתסריטאית/במאית מצאה אמרלד פנל דרך לתקוף את הנושא המרכזי של עידן Me Too באופן כל כך חד, סוחף ומסעיר מבחינה קולנועית ורגשית, שהוא הותיר אותי מלאה השתאות.

בתוך הרפרטואר ההולך ומתרחב של פנטזיות נקמה נשיות, הסרט הזה מצליח לבלוט כיהלום זוהר, באופן שהוא מלחים באופן שנון וחכם כמה ז'אנרים שלא אמורים להתחבר – בעיקר קומדיה רומנטית ואימה, עם מגע של מיתולוגיה.

לפני זמן קצר התפרסם ש"צעירה מבטיחה" גרף ארבע מועמדויות לגלובוס הזהב בקטגוריות הכי חשובות – לתסריט, לבימוי, לשחקנית הראשית, ולסרט עצמו. קרי מליגן מגלמת את קאסי שבגיל 30 עדיין מתגוררת בבית הוריה ועובדת בבית הקפה של ידידתה גייל (לוורן קוקס מ"כתום הוא השחור החדש"). כשלמקום נכנס רופא ילדים נחמד בשם ריאן (בו ברנהם בהופעה חיננית) אנחנו מגלים שקאסי היתה פעם סטודנטית מבטיחה לרפואה, ואף אחד לא זוכר למה היא פרשה.

במסורת "ד"ר ג'קל ומר הייד", בלילות קאסי נוהגת לעטות על עצמה דמות של בליינית ששתתה עד אובדן חושים, ולזרוק את עצמה בפינה בבאר. היא יודעת שתמיד יבוא איזה גבר להציע לה עזרה, מתוך תקווה לנצל את מצבה. מה מניע אותה יתגלה בהמשך (יש הטוענים שהמניע אינו חזק דיו, אבל אני חושבת שהוא דווקא מוסיף לסרט רובד מהותי). קאסי, דרך אגב, הוא קיצור של קסנדרה – כשמה של הנביאה הטראגית מטרויה, שאף אחד לא האמין לה.

בשלב מסוים קאסי כבר אינה מסתפקת במפגשים הליליים, ויוצאת לסדרת פגישות עם גברים ונשים מעברה. הם מגולמים על ידי שחקנים מצוינים כאליסון ברי ("קומיוניטי"), קוני בריטון ("נאשוויל") ואלפרד מולינה, שכל אחד מהם מתייצב לסצנה או שתיים. ריבוי הדמויות הוא לא רק נגזרת של תבנית עלילתית בסגנון "להרוג את ביל" – הוא מהותי לאמירה המוסרית של הסרט. יש לציין שגם הגברים בבארים מגולמים על ידי שחקנים סימפטיים כאדם ברודי, כריס לואל ("GLOW") וסם ריצ'ארדסון ("VEEP").

מתוך הסרט "צעירה מבטיחה". עלילה שצופנת הפתעות
מתוך הסרט "צעירה מבטיחה". עלילה שצופנת הפתעות

עלילת הסרט צופנת הפתעות מכל הסוגים ומכל הטעמים, שלא נחשוף אותן כאן. מעשיה של קאסי לא פעם מעוררים רתיעה, אבל תמיד מסקרן לראות מה היא מתכננת, מה גם שנראה שיותר מכל היא פוגעת בעצמה. הדואליות המוסרית ביחס לדמותה מעצימה את העניין בסרט, ומליגן מעצבת כאן הופעה פוצעת ומרהיבה בווירטואוזיות שלה, שמרוממת את הגיבורה לגבהים המיתולוגיים של שמה. לאחרונה דובר לא מעט על ניחוח הסקסיזם שעלה מהביקורת על הסרט שהתפרסמה במגזין "וראייטי" (המערכת הוסיפה התנצלות בתחילת הטקסט). היתה זו מליגן שהציפה את הנושא בראיון עם זנדאיה, וכך תרמה לסרט רובד נוסף.

כאמור, זה סרטה הראשון כבמאית של השחקנית אמרלד פנל, שגילמה את קמילה פארקר בואלס בעונה הרביעית של "הכתר". ולכן השליטה המלאה שלה בטונאליות של הסרט מרשימה במיוחד. חלק מהפיתוי ש"צעירה מבטיחה" מניח בפנינו נמצא בטקסטורה הוויזואלית העשירה שלו, לא פעם בגווני מסטיק ילדותיים, כהערה על התשוקה של כולנו להאמין באגדות רומנטיות. עם זאת העיצוב אף פעם לא חוטא בהגזמה מנקרת עיניים. לחוויה החושית העזה תורם גם פסקול אירוני ומכשף של שירים אהובים שנשים שרו על גברים, המקבלים משמעות חדשה מההקשר שבו שובצו כאן.

אחד ממקורות ההשראה הישירים של הסרט הוא אגדת האימה בשחור לבן "ליל הצייד" – סרטו המופלא של צ'רלס לוהטון (גם הוא שחקן שפנה לבימוי) מ-1955. שתי ציטטות מתוכו משולבות בסרט, אחת ויזואלית והשנייה מוזיקלית. ויש גם שיר מתוך המיוזיקל "המלך ואני" שנשתל כאן באופן חלומי ומצמרר. שלא לדבר על להיט הפופ שמזניק את סצנת הסיום המהממת. לא זוכרת מתי ראיתי שימוש אפקטיבי כל כך בשלוש הנקודות המרצדות לפני הופעת המסר במסנג'ר.

"צעירה מבטיחה" הוא חתיכת אגרוף רגשי ועם זאת הוא מפתה לצפיות חוזרות ונשנות. יש לקוות שהוא יגיע במהרה למסכים בארץ.

הסרט יופץ בארץ על ידי בתי קולנוע לב ויעלה בבתי הקולנוע בהפצה רחבה

4.5 כוכבים 

 Promising Young woman בימוי: אמרלד פנל. עם קרי מאליגן, בו ברנהאם, אליסון ברי, קוני בריטון, כריס לואל. ארה"ב/בריטניה 2020, 113 דק'