החפירה ביקורת סרט

The Dig Movie Review

תמונת כתביעל מאורר אליאב על "החפירה":
"סרט מהורהר ונוגה על משמעות העבר, על זיכרון ושכחה"
סרט ארכיון   שתף/י
פוסטר The Dig
משחק קרי מאליגן, רייף פיינס, לילי ג'יימס במאי/ת סיימון סטון  
דרמה
ביקורת סרט להחפירה מאת יעל מאורר אליאב | כתבת סדרות
ציון המבקר
"ארכיאולוגיה כמשל"
דירוג הגולשים
ראית את הסרט? העבר/י את העכבר ודרג/י!
7/10
?
היכן תצפו?
בקולנוע
אלך לקולנוע25.0%
בבית
אחכה לדי.וי.די50.0%
לא אצפה
לא מתכוונ/ת לצפות25.0%
Seret Buzz
הוסף/י למועדפים   הוסף/י ל"רוצה לראות"       התחבר/י   הצטרף/י בחינם!
"החפירה", כפי שמעידה הכתובית בתחילת הסרט, "מבוסס על סיפור אמיתי". למעשה, מבוסס הסרט של הבמאי סיימון סטון על רומן מ-2007 שכתב ג'ון פרסטון המדמיין מחדש אירוע מ-1939, ערב כניסת בריטניה למלחמת העולם השנייה: גילוי של ממצא ארכיאולוגי נדיר בשטחה של האלמנה אדית פריטי (קארי מוליגן) במחוז סאפוק שבאנגליה, המגייסת לחפירה ארכיאולוג חובב בשם בזיל בראון (ראלף פיינס). במרכז הסרט עומדת החפירה הארכיאולוגית והממצאים שמתגלים בה, השופכים אור על עברה הרחוק של בריטניה. הגילוי של ספינת קבורה הופך גם לסמל לנושאים שהסרט עוסק בהם: התמודדות עם מוות, משמעות העבר ההיסטורי כמסמן דרך לעתיד, והצל שמטילה המלחמה העומדת להתרחש על האידיליה של אנגליה הכפרית. משחק מצוין של שני השחקנים הראשיים המגובים בקאסט מרשים מוסיפים לחוויית הצפייה בסרט המהורהר והמינורי הזה.מתחילתו מראה "החפירה" את אנגליה כחברה מעמדית נוקשה. בזיל יוכנס תמיד דרך כניסת המשרתים. הוא אמנם מומחה שמועסק על ידי המוזיאון בחפירות, איש כפיים, אוטודידקט, וסופר אך אינו שייך למעמד העליון. ככזה, עליו להתמודד מול ההתנשאות של המומחים המגיעים לאתר ומנסים לנשל אותו מהתגלית החשובה שאותה גילה. לעומתם, עומדים אדית וילדה היתום מאב. שניהם, כל אחד בדרכו, נשבים בקסמיו של בזיל. אדית רואה בו שותף לאהבת הארכיאולוגיה שלה, ובנה מוצא בו את דמות האב החסרה לו. בזיל עוסק לא רק בחפירה באדמה, אלא גם בצפייה בכוכבים. וכך מחבר הסרט באופן יפה את הכמיהה לחלל, שאותה מבטא הבן המכור לסיפורי מדע בדיוני, לארכיאולוגיה שנדמה שעוסקת בעבר. אך כפי שאומרת אשתו של בזיל : "העבודה שלך אינה עוסקת בעבר או בהווה אלא בעתיד. היא עבור הדורות הבאים. היא הקו שמחבר אותם לאבותיהם הקדמונים".
הסרט שואל מדוע חשובה ה"חפירה בבוץ" בזמן שהאומה מתכוננת למלחמה. התשובה היא שתוצאות החפירה הזאת יחזיקו מעמד יותר מכל מלחמה. כלומר, החשיבות של התגלית היא בחיזוק אותו קו המחבר את העבר עם ההווה והעתיד. בפרפרזה על אמירתו הידועה של צ'רצ'יל שסירב לקצץ בתקציבי התרבות בזמן המלחמה משום שהאמנות והתרבות הן הדבר שנלחמים עבורו, כך גם כאן. התגלית הארכיאולוגית רבת משמעות משום שהיא מסמנת את מה שחשוב באמת: הקשר לעבר ההיסטורי המכונן של האומה הבריטית.המלחמה העקובה מדם מרחפת מעל הסרט באופן ממשי וסמלי כאחד: הדמויות נושאות עיניהן לשמיים כל הזמן ורואות מטוסי קרב חולפים מעל. אחד מהם אף מתרסק לתוך האגם. על רקע המלחמה המתקרבת, חשובה עוד יותר תפיסת העבר. לכן, מתוארים בסרט אבות אבותיהם העתיקים של האומה האנגלית לא כלוחמים פראיים, אלא כאנשים מתוחכמים, אנשי תרבות. מול ה"ברברים" הגרמנים, עומדת האומה הבריטית, הבטוחה בהיסטוריה שלה ובמיתוסים המכוננים שלה כמו סיפורי המלך ארתור.
אחד הנושאים המרכזיים בסרט הוא סוגיית ההכרה: האם יוכר בזיל בראון כמגלה הספינה? האם היותו של בזיל רק "חופר" ולא "ארכיאולוג" תמנע ממנו את התהילה שלה ציפה כל כך הרבה שנים? בסרט מושם דגש על המאמצים הרבים של אדית לספק לבזיל את ההכרה הראויה לו. רק בסוף הסרט מסתבר שבמציאות, הדברים לא היו כה פשוטים ותיקון העוול ההיסטורי נעשה רק בזמן האחרון. בתיאור היחסים המתפתחים בין הדמויות, למרות הבדלי המעמד ביניהם, מבקר הסרט את צרות האופקים של ההיררכיה המעמדית וחושף בעדינות את הבעייתיות שלה.כך גם העיסוק המעודן של הסרט בנושא היחסים בין המינים. בזיל מוצג כאיש המכור לעבודתו, המתקשה להתמודד עם רגשותיה של אשתו. יחד עם זאת הסרט שם בפיה כמה מהתובנות החשובות ביותר, וכך מסמן שתבונתה ורגישותה מכוונות אותו יותר מכפי שהוא עצמו מוכן להודות. דמות נשית אחרת היא אשתו של אחד הארכיאולוגים המגיעים לעזור באתר החפירה. הארכיאולוג הראשי אינו מתעניין כלל במאמר שכתבה, אלא רק בכך שהיא קלת משקל מספיק כדי לעבוד באתר הרגיש. מגדר, כמו מעמד חברתי, גורם לכך שאנשים מוכשרים אינם זוכים להכרה לה הם ראויים."החפירה" הוא סרט איטי ומהורהר שאינו רצוף אירועים דרמטיים גדולים. המוות מרחף מעל הדמויות בסרט, בין בשל המלחמה הקרבה או מסיבות אחרות. מה יוותר לאחר המוות? האם החיים הם סופיים או אינסופיים? מה יתכלה ומה יישאר לנצח? האם כשאנו חופרים בעבר אנו מגלים את העתיד? "החפירה" מהדהד את הקישור בין העתיד לעבר ולהווה דרך העיסוק במדע בדיוני. הכמיהה לגלות עולמות חדשים, מתחת לאדמה ובכוכבים מעל, מוצגת בסרט כמרכזית לקיום האנושי. הסיפור ה"קטן" על סאפוק שבאנגליה הוא סיפור על הנושאים שהעסיקו ומעסיקים את המין האנושי, וזהו סוד קסמו.
החפירה - ביקורת גולשים / תגובות
צפיתם בסרט? ספרו לנו מה חשבתם!   הוסף/י ביקורת!
שם: anipoגיל: 4907/07/2021 10:29:55
7/10אייקון ציון
מפוזר ולא מספיק חד. מתחיל עם קו עלילתי מסויים, עד שנכנס ציר נוסף שלא מובן מה הוא תורם לסיפור. השנה היא 1939 לפני תחילתה של מלחמת העולם השנייה.בזיל בראון הוא חופר ארכיאולוגי שמוזמן על ידי אדית'' פריטי לחפור בשטח שנמצא בבעלותה. אדית'' בטוחה שבאדמתה טמון אוצר יקר שאותו היא רוצה לחשוף. לאחר שבזיל מוצא ספינה עתיקה שקבורה במקום , נציג המדינה נכנס לתמונה ורוצה לחמוד את האוצר שהתגלה.הסאב טקסט הוא מה מקומו,מעמדו וזכויותיו של האזרח ביחס למדינה.בהמשך אנו נחשפים למערכת יחסים בין ארכיאולוג שבה לעבוד באתר לבין אישתו, כאשר לתמונה נכנס גבר נוסף שאליו היא מתקרבת. אפשר למצוא אלמנטים חיוביים בסרט, אבל בשורה התחתונה הוא לא מספיק טוב.
שם: איציק גורגיל: 4713/02/2021 10:11:27
7/10אייקון ציון
סיפור מעניין אבל נמתח מדי ולא מצדיק סרט באורך מלא.. גם הסיפור הרומנטי שהוסיפו ברקע לא ממלא את החלל. אפשר לראות!
קישורים
ביקורות נוספות של סרטי דרמה
נפש אחת One Life חדש 2024
חיפוש ביקורות
לרשימת ביקורות אחרונות
Lassie 21לאסי 2: הרפתקה חדשהציון גולשים10 / 9.5ציון מבקרים5 / 3.5
Home 20232ביתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.7
White Bird A Wonder Story3ציפור לבנה: סיפור פלאציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 3.0
American Fiction4מעשייה אמריקאיתציון גולשים10 / 9.0ציון מבקרים5 / 4.2
The Nannies5מטפלות בענייניםציון גולשים10 / 8.9
Elioאליאו A Quiet Place Day Oneמקום שקט: היום הראשון Despicable Me 4גנוב על החיים Inside Out 2הקול בראש 2
ארכיון הניוזלטר של אתר סרט